Słownik pozycjonera

Aktualizacja: w styczniu 2018 r. opublikowany został „Słownik pojęć SEO (angielsko-polski, polsko-angielski)„, który można zamówić na mojej stronie (wersja PDF)
Część haseł w części angielsko-polskiej zawiera wyjaśnienia, natomiast w części polsko-angielskiej dostępne są przykłady zastosowania wybranych wyrażeń. 

Poniżej znajdują się definicje słów związanych z pozycjonowaniem:

  • Alt – alternatywny opis obrazków. Nie powinien on być przesycony słowami kluczowymi, tylko ma opisywać zawartość obrazka.
  • Anchor text – tekst wyświetlający się jako link, znajdujący się pomiędzy znacznikami a i /a. Umieszcza się w nim słowa kluczowe, na które strona jest pozycjonowana. Często używana błędna nazwa to „anachor tekst”.
  • Atrybut „nofollow” – teoretycznie linki zawierające atrybut „nofollow” nie powinny mieć żadnej wartości pozycjonerskiej, jednak roboty prawdopodobnie za nimi podążają.
  • Backlinkspatrz: IBL.
  • Ban – stałe usunięcie strony z wyników wyszukiwania za mocne naruszenie regulaminów wyszukiwarek. Jeśli Google nie zwraca żadnych wyników po wpisaniu komendy site:domena.pl, przy czym strona była już wcześniej dość długo zaindeksowana, istnieje duże ryzyko nałożenia bana.
  • BLpatrz: IBL.
  • Black Hat SEO – stosowanie nieetycznych metod pozycjonowania, wykorzystywanie do tego wszystkich możliwych sposobów bez względu na zalecenia wyszukiwarek. Strona tworzona jest głównie pod wyszukiwarki, a nie pod użytkowników. Ukrywa się zarówno tekst, jak i linki, a niektóre strony są zlepkiem nie mających sensu słów lub znajdują się na niej treści automatycznie generowane z innych stron. Pozycjonowanie takie jest ryzykowne, ponieważ może doprowadzić o usunięcia strony z wyników wyszukiwania (czyt. ban).
  • Bot (Robot, Crawler, Spider, Pająk) – mechanizm przeglądający i indeksujący zawartość stron w wyszukiwarkach.
  • Bridge Pagepatrz: doorway page.
  • Cloaking – podstawienie innej wersji strony robotom i użytkownikom.
  • Content – cała zawartość strony: treść, tytuł strony, metatagi, nagłówki, alty dla obrazków, title dla linków itp.
  • Crawlerpatrz: bot.
  • DC (Data Center) – baza danych Google. Google pokazuje wyniki z różnych DC, dlatego też pozycje strony są różne dla różnych osób i mogą się zmieniać nawet na tym samym komputerze po każdym odświeżeniu wyników.
  • Description (Opis) – opis strony w metatagach. Opis strony wyświetlany w wynikach wyszukiwania Google jest zależny od zapytania. W przypadku gdy szukana fraza znajduje się w opisie metatagach, Google wyświetli właśnie ten opis. Jeśli jednak dana fraza znajduje się dopiero w treści strony, Google wyświetla jego fragment. W przypadku dodania strony do katalogu DMOZ możliwe jest również wyświetlanie opisu z tego katalogu, czemu można jednak zapobiec poprzez wstawienie odpowiedniego metatagu.
  • Doorway Page (Gateway Page, Bridge Page, Zebra Page, Entry Page, Jump Page) – strona zoptymalizowana pod kątem określonych słów kluczowych utworzona po to, aby następnie przekierować do strony docelowej.
  • Duplicate Content Penalty – kara za zduplikowaną treść. Patrz również: duplicate content filter.
  • Duplicate Content Filter – filtr nakładany za zduplikowaną treść. Z ostatniego wywiadu z Vanessą Fox wynika, że za powieloną treść nie ma kary, ale strony zawierające duplicate content mogą nie być indeksowane ze względu na powielanie tej samej już zaindeksowanej pod innym adresem treści.
  • Entry Pagepatrz: doorway page.
  • Filtr – filtr polega na mocnym spadku pozycji strony bądź też na braku jej wyświetlania w SERPach albo po wpisaniu konkretnej frazy (jeśli nastąpił zbyt szybki przyrost linków z tym samym anchorem), albo też po wpisaniu dowolnej, nawet niepozycjonowanej wcześniej frazy (jeśli zanotowano zbyt szybki przyrost linków, bez względu na anchory, filtr nakładany jest na całą domenę). Długość trwania filtra jest zazwyczaj zależna od konkurencyjności i tego jak bardzo nienaturalne było linkowanie danej strony.
  • FSB (Fresh Site Bonus) – algorytm Google promujący przez pewien czas nowe strony i umieszczający je wysoko w wynikach wyszukiwania. Długość trwania FSB zależy od konkurencyjności frazy. Odpowiednio pozycjonowana strona może utrzymać pozycje osiągnięte podczas trwania FSB, w przeciwnym przypadku pozycje strony obniżają się do tych, które wg algorytmu są dla niej odpowiednie. Nie należy mylić momentu zakończenia okresu FSB z filtrem.
  • Gateway Pagepatrz: doorway page.
  • Googlebot – robot Google indeksujący zawartość stron internetowych.
  • Googlebomb – rodzaj masowego linkowania na jedno słowo kluczowe/frazę kluczową, w który zazwyczaj włącza się wielu właścicieli stron, w celu uzyskania jak najwyższej pozycji na słowa najczęściej obraźliwe dla „poszkodowanych” (zwykle polityków). Ostatni Update miał zabezpieczyć Google przed tymi rodzaju manipulacjami, jednak nadal można zauważyć efekty podobnych działań. Z tego względu istnieją podejrzenia o to, że problem ten został wyeliminowany ręcznie w przypadku tylko kilku takich stron.
  • Gray Hat SEO – pozycjonowanie na granicy White Hat SEO i Black Hat SEO. Często ciężko określić, w którym momencie ta granica jest przekroczona, ponieważ pozycjonowanie w 100% zgodne z wytycznymi Google oznaczałoby np. brak korzystania zaplecza, które to tworzone jest głównie z myślą o zamieszczeniu na nim linka pozycjonującego do strony docelowej.
  • IBL (Inbound Links/Linki przychodzące/Link popularity/Backlinks/BL) – ilość linków przychodzących prowadzących do danej strony.
  • Inbound Linkspatrz: IBL.
  • Invisible text (Niewidoczny tekst) – tekst ukryty przed użytkownikami, ale widoczny dla robotów wyszukiwarek. Tekst taki jest zwykle przesycony słowami kluczowymi i napisany w kolorze tła bądź też ukryty za pomocą CSS.
  • Jump Pagepatrz: doorway page.
  • Katalog stron – strona podzielona na tematyczne kategorie, przeznaczona do umieszczania linków do innych stron wraz z ich opisem, słowami kluczowymi, a czasem również miniaturką strony.
  • Katalogowanie – umieszczanie linków do strony w katalogach stron.
  • Keyphrase (Fraza) – zestaw pozycjonowanych słów.
  • Keyword (Słowo kluczowe) – słowo, na które strona jest pozycjonowana. Słowa kluczowe powinny znajdować się w tytule, metatagach, w nagłówkach strony i powinny być na niej wyróżnione za pomocą strong lub em. Dzięki temu nakłada się na nie większy nacisk.
  • Keyword density – gęstość słów kluczowych występujących na stronie.
  • Keyword positioning – umiejscowienie słów kluczowych na stronie: w tytule, metatagach, nagłówkach, title dla linków, alty dla obrazków, w całej treści strony tak, aby były rozrzucone na niej równomiernie.
  • Keyword stuffing – „upchanie” słów kluczowych do metatagów, komentarzy i treści strony, a także wielokrotne powtarzanie ich w celu skupienia uwagi robotów wyszukiwarek na tych słowach i uzyskania dzięki temu wyższej pozycji w wyszukiwarkach.
  • Link baiting (przynęta na linki) – tworzenie stron skupiających uwagę użytkowników i zachęcających do linkowania. Do metod wykorzystywanych w tym celu zaliczyć można prowokację, pisanie artykułów na tematy kontrowersyjne, które kuszą aby na nie odpowiedzieć i rozpowszechniać je w sieci. Takie artykuły służą jak pewnego rodzaju przynęty, stąd nazwa link baiting. Poza „kuszeniem” przez prowokację można zachęcić do komentowania i linkowania zapewniając unikalną i interesującą treść, np. przez zamieszczenie ciekawego wywiadu, budowę nowego narzędzia (np. SEO), stworzenie skórek do katalogów, konkursy, testy itp.
  • Link bezpośredni – link prowadzący bezpośrednio do linkowanej strony, który wpływa na pozycję podlinkowanej strony w wyszukiwarkach. Dodając strony do katalogów czy wymieniając się linkami, należy upewnić się, że link będzie bezpośredni i nie zawiera przekierowań 301/302.
  • Link exchange (Wymiana linkami) – umieszczenie na swojej stronie linka do innej strony w zamian za linkowanie do twojej strony. Lepsze od linkowania wzajemnego (typu A->B, B->A) jest linkowanie na zasadzie A->B, B->C, C->A, przy czym A i C to twoje strony. Dzięki temu uzyskujesz linki bardziej naturalne, które są jednostronne. Wymianę linkami stosuje się w celu zwiększenia IBL.
  • Link farm (Farma linków) – strona zawierająca bardzo dużą ilość linków do innych stron.
  • Link popularitypatrz: IBL.
  • Link pośredni – link prowadzący do innej strony za pomocą przekierowania 301 lub 302.
  • Link przychodzącypatrz: IBL.
  • Link wychodzącypatrz: OBL.
  • Linkowanie naturalne – naturalne reklamowanie danej strony, bez korzystania z metod sztucznie podwyższających pozycję strony w rankingach wyszukiwarek. Linkowanie naturalne można osiągnąć m.in. poprzez link baiting.
  • Linkowanie wewnętrzne – linkowanie pomiędzy podstronami tej samej strony.
  • Linkowanie zewnętrzne – linkowanie do innych stron.
  • Mapa stronypatrz: Sitemap.
  • Metatagi – Metadane, które nie są widoczne dla użytkownika, ale są widoczne przez roboty przeszukujące Internet. Zawierają one dane na temat dokumentu (w tym przypadku strony www) takie jak np.: opis strony, słowa kluczowe, autor, język, data powstania.
  • Narzędzia pozycjoneraNarzędzia umożliwiające pozycjonerom m.in.: szybkie sprawdzenie pozycji strony pod danym słowem/frazą, analizę metatagów, sprawdzenie ilości linków przychodzących, odpowiedni dobór słów kluczowych itp.
  • mod_rewrite (Przyjazne url’e) – metoda zamiany adresów stron dynamicznych na przyjazne wyszukiwarkom w celu ułatwienia ich indeksacji, a także sprawienia, iż będą one łatwiej zapamiętywane przez użytkowników. Dzięki temu nawet spojrzenie na sam adres mówi użytkownikowi, co znajdzie na danej stronie.
  • OBL (Outbound Links, Linki wychodzące) – linki wychodzące, czyli linki prowadzące z naszej strony do innych. Na stronie głównej powinno ich być jak najmniej, ponieważ im więcej takich linków, tym słabsza ich wartość.
  • Optymalizacja – optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek polega na dostosowaniu kodu i treści strony (czyli całego contentu) pod kątem pozycjonowanych słów/fraz.
  • Orphaned pages – „podstrony, do których nie prowadzą żadne linki z zewnątrz” (def. ze strony Wyniki uzupełniające).
  • Outbound Linkspatrz: OBL.
  • Pająkpatrz: bot.
  • Paragraf 31 – nagłe obniżenie pozycji strony na konkretne frazy o 30 pozycji, zwykle z pozycji 1 na 31. Uważa się, że nałożenie paragrafu 31 jest efektem ręcznego działania, a ocenie podlega tylko 200 pierwszych wyników Google na konkurencyjne frazy.
  • Pozycjoner (Specjalista ds SEO) – osoba zajmująca się pozycjonowaniem stron internetowych w wyszukiwarkach, specjalista do spraw promocji strony.
  • Pozycjonowanie (SEO, Search Engine Optimization)pozycjonowanie to działania zmierzające do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach internetowych po wpisaniu danego słowa/frazy. Są to działania zarówno wewnętrzne (na stronie), jak i zewnętrzne (linkowanie z innych stron do strony pozycjonowanej).
  • Presell pages – strony takie nazywane są też preselami, precelkami itp. Powstają one, aby można było umieszczać w nich artykuły z linkiem w treści. Takie linki mają sporą wartość tym bardziej, jeśli podlinkuje się je anchorami ze słowami kluczowymi związanymi z artykułem na danej podstronie. Do stawiania presell pages służy głównie WordPress. Ważne jest, aby nie powtarzać tych samych wpisów w kilku presellach, ponieważ ich głównym założeniem jest unikalność treści.
  • PR (Page Rank) – algorytm Google określający ważność strony w skali 0-10. W tej chwili możliwe jest sfałszowanie PR, dlatego w celu jego sprawdzenia powinno się korzystać z odpowiednich narzędzi. RPR jest aktualizowany na bieżąco, jednak wskaźnik PR, jaki możemy sprawdzić, aktualizowany jest kilka razy w roku.
  • Reciprocal link (Link zwrotny) – link umieszczony w zamian za linkowanie do naszej strony. Linki zwrotne są czasem wymagane przy dodaniu strony do katalogów, jednak nie pomogą nam one i nie warto ich wstawiać.
  • Redirect 301 (R301, Moved Permanently) – przekierowanie stałe, które wraz z nowym adresem strony powinien przenieść jej pozycję i PR (przy najbliższym Update PR).
  • Redirect 302 (R302, Moved Temporarily) – przekierowanie tymczasowe.
  • Robot wyszukiwarkipatrz: bot.
  • RPR (Real Page Rank) – aktualna, prawdziwa wartość PR, której nie da się sprawdzić za pomocą narzędzi.
  • SEM (Search Engine Marketing) – zbiór metod marketingowych używanych w celu zwiększenia widoczności serwisu internetowego w wyszukiwarkach. Stosuje się m.in. płatne linki i Pay Per Click (PPC).
  • SEO (Search Engine Optimization) – optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek. W Polsce przyjęło się używanie pojęcia SEO jako jednoznacznego z pojęciem pozycjonowanie.
  • SERP (Search Engine Results Page) – wyniki wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych.
  • Sitemap (Mapa strony) – zbiór linków do podstron. Mapa strony ułatwia robotom zaindeksowanie podstron, a użytkownikom nawigację po stronie.
  • site:260 został zauważony po zmianach algorytmu Google i polega na tym, że polecenie „site:www.domena.pl” w Google pokazuje tylko 260 zaindeksowanych podstron. Dzieje się tak z powodu takiej samej treści na wielu z nich i umieszczenia większości w wynikach uzupełniających.
  • Spam – wykorzystywanie nieetycznych metod i nie stosowanie się do regulaminów katalogów oraz wyszukiwarek.
  • Spammer – osoba wykorzystująca nieetyczne metody w celu wpłynięcia na pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych.
  • Specjalista ds. SEOpatrz: Pozycjoner.
  • Spiderpatrz: bot.
  • Tiny text – tekst o rozmiarze 1px, zwykle nasycony słowami kluczowymi.
  • TPR (Toolbar Page Rank) – zielony pasek wskazujący wartość PR.
  • Update IBL – aktualizacja ilości linków przychodzących.
  • Update Page Rank – aktualizacja wskaźnika Page Rank pokazywanego przez TPR, odbywająca się kilka razy w roku.
  • White Hat SEO – pozycjonowanie z użyciem metod etycznych, tworzenie stron przyjaznych zarówno wyszukiwarkom, jak i użytkownikom. Cała zawartość strony jest widoczna dla użytkowników, a rezultaty takiego pozycjonowania są długoterminowe i nie są ryzykowne.
  • Wyniki uzupełniające (Suplemental index) – wyniki wyszukiwania z pomocniczego indeksu Google. Strony znajdujące się w nich wyświetlane są na ostatnich pozycjach, a linki prowadzące z nich mają minimalną wartość. To, czy strona znajduje się w suplemental index, poznamy jeśli w Google obok adresu pojawi się zielony napis „Wynik uzupełniający”. Mogą to być również wcześniejsze wersje strony. Więcej na temat suplemental index znajduje się na stronie Wyniki uzupełniające.
  • vSeo (Video Search Engine Optimization/Video SEO) – optymalizacja plików video pod kątem wyszukiwarek internetowych, np. Google Video i Youtube. VSEO dokonuje się m.in. poprzez uzupełnienie metatagów oraz otoczenie pliku video tekstem zawierających słowa kluczowe ważne z punktu widzenia SEO.
  • Zaplecze – strony, na których pozycjoner umieszcza linki do pozycjonowanych przez niego stron. Najlepsze jest zaplecze tematyczne, strony takie powinny znajdować się na różnych IP, być dobrze podlinkowane i mieć dużą liczbę podstron z unikalnym contentem. Strony zaplecza można podczepić pod systemy wymiany linków, linkować je m.in. z katalogów, przy czym strony pozycjonowane powinny być linkowane głównie z zaplecza i innych stron tematycznych.
  • Zebra Pagepatrz: Doorway Page.

Jak zwykle jestem otwarta na wszelkie propozycje w poprawach powyższych definicji.

KATEGORIE: Pozycjonowanie stron
Comments (11)

Nie wiem na ile jest to prawdą, ale katalogowanie podobno jest wg. ostatnich doniesień na blogu google, nie w pełni zgodne z prawem (czyt. public spam?) – nie udało mi się niestety dotrzeć do artykułu na ten temat na tym blogu, zatem możliwe że to nie prawda. Tak, czy siak możnaby dopisać, że katalogowanie już nie jest żadnym pozycjonowaniem, ani metodą pozycjonowania, bo teraz stawia się na inne czynniki.

Nie dopiszę tego, skoro się z tym nie zgadzam 🙂 Masowe katalogowanie owszem jest i zawsze było dla mnie spamem. Ale katalogowanie w ogólnym tego słowa znaczeniu – nie. Poza tym, nawet mimo ostatnich zmian Google, katalogowanie ma siłę, tyle że mniejszą niż wcześniej.

No w sumie przydatny artykuł, i co najważniejsze, wszystko w jednym miejscu 🙂

Co do fragmentu definicji Black Hat Seo.
Z tym się wogóle nie zgodze : „lub znajdują się na niej treści automatycznie generowane z innych stron.”

Dlaczego ? – ponieważ wiele serwisów informacyjnych pobiera treści generowane przez np. PAP poza tym wiele serwisów turystycznych pobiera oferty turystyczne od turoperatorów i umiesza na swoich stronach

Przy kolejnej aktualizacji słownika wezmę to pod uwagę i sprecyzuję m.in. definicję Black SEO.

Zabrakło mi:
– Google Dance
– Alexa
– zagęszczenie słów
– Google Adwords

A co Google AdWords ma wspólnego z SEO? 😉

wielkie + za art. oby takich więcej

Przydałoby się zaktualizować pewne terminy i dodać nowe;)

Dzień dobry, mam pytanie, czy jeżeli wpis, który mam na blogu, udostępnię na jakąś witrynę, która publikuje artykuły tematyczne, to mój wpis zostanie uznany za duplicate content?

Fajny, ułożony słownik. Trochę brakuje mi podziału na podstrony, ale merytoryka definicji jest zachowana. Powodzenia i uzupełniaj dalej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.