Podmiana podstron w Google – zaproszenie do testu

Pisałam niedawno o kanibalizacji słów kluczowych, czyli sytuacji, w której wiele podstron rywalizuje o pozycję dla tej samej frazy ze względu na mało zróżnicowaną optymalizację. Najczęściej problem występuje w przypadku zastosowania identycznych lub bardzo zbliżonych tytułów wielu podstron, a pogłębia się on, jeśli dochodzi do tego niekonsekwentne linkowanie wielu podstron na te same frazy. W rezultacie widzimy wahania pozycji w Google zależne od tego, którą z podstron w danym momencie Google uzna za najbardziej trafną.

Miałam zamiar wrócić do tematu kanibalizacji na swoich przykładach, ale ponieważ w najbliższym czasie być może dojdzie kolejny, postanowiłam zacząć od zaproszenia Was do wspólnych testów.

Jeśli:

  • pozycje strony nagle spadły lub zaczęły się mocno zmieniać;
  • spadek lub wahania dotyczą 1 lub kilku fraz, w szczególności tych przypisanych do strony głównej;
  • spadek lub wahania mogły wystąpić w czasie wprowadzania ostatniego Pingwina (od końca października);
  • Google zaczął wyświetlać w wynikach inną podstronę, niż dotychczas, zwracając np. nowo wybraną podstronę na niższej pozycji, niż dawniej strona główna;

wykonajcie następujące działania (zakładamy, że wcześniej na daną frazę wyświetlała się strona główna, a teraz jedna z podstron i zajmuje ona gorszą pozycję):

  • porównajcie stopień optymalizacji strony głównej i podstrony – pytanie 1: czy nowo wybrana podstrona ma w tytule i treści słowo kluczowe, dla którego pozycje uległy zmianie?
  • wpiszcie w Google komendę w postaci „site:domena.pl {słowo kluczowe}” – pytanie 2: czy w pierwszej kolejności wyświetla się strona główna, czy może nowo wybrana podstrona?
  • usuńcie z indeksu podstronę, która dopiero od niedawna wyświetla się w SERPach zamiast strony głównej (najlepiej wykonać to za pomocą opcji „Usuń adres URL” w narzędziach Google dla webmasterów) i odczekajcie pół dnia od momentu jej wyindeksowania – pytanie 3: czy zauważyliście powrót strony głównej na dawną pozycję?

Proszę o odpowiedź na te 3 pytania, a łatwiej będzie mi wyciągnąć wnioski zarówno na podstawie wyników moich, jak i Waszych testów.

PS Problem może dotyczyć strony głównej i podstrony, różnych podstron, różnych subdomen (np. domena główna i subdomena), jak również adresów w formacie z „www” i bez niego. Nie zwracajcie na razie uwagi na to, czy szkodliwe mogły się okazać backlinki.

KATEGORIE: Pozycjonowanie stron
Comments (24)

Mam podobne przemyślenia w przypadku jednej domeny, która oberwała po ostatnim pingwinie. Strona skacze między miejscem 5 a 34 w zależności czy pojawia się w Google strona główna(5) czy podstrona(34).

Za co mogła oberwać każdy wie, natomiast dość mocno skacze z dnia na dzień. Zastanawiam mnie czy nie jest to przypadek, o którym Ty tu piszesz.

Jeśli tak, usuwanie URL nie jest w mojej skromnej opinii wyjściem najlepszym, zacznę od przekierowania 301 niechcianych URL na główną, o efekty zapytaj za kilka dni jeśli zapomnę je opublikować.

Proponowane przez mnie wyindeksowanie powinno być tymczasowe i ma służyć jedynie szybkiej ocenie, czy mamy do czynienia z filtrem czy problemami z optymalizacją.

Dopiero później przychodzi trudniejszy etap, bo nawet jeśli to problem kanibalizacji, to nie zawsze da się go szybko wyeliminować drobnymi zmianami, a podstronę trzeba jednak dość szybko przywrócić do indeksu.

Ja bym jednak poszedł w stronę optymalizacji. Miałem podobny problem z podstroną nowe wartościowe treści zdecydowanie wygrały. Podstrona wskoczyła do top i utrzymuje się a wcześniej Google nie wiedziało co ma pokazywać 🙂 Dodam, że do podstron, które się mieszały linki nie prowadziły wiec w moim przypadku optymalizacja.

Odnośnie usuwania strony z indexu google, czy ona później samoczynnie zostanie z powrotem zaindexowana, czy w jaki sposób to działa?

Szef mi się w życiu nie zgodzi na taki test :/ Słowo „wyindeksować” jest u nas zakazane…
Niemniej jednak cieszę się, że nie tylko ja to zauważyłem 🙂

Hej,
ciekawe podejście do tematu..mam kilka stron, dla których w indeksie pojawia się podstrona zamiast głównej. Postaram się na dniach zrobić test o którym napisałaś. Jak będę miał wyniki napiszę emaila.

Po dobie wystarczy wejść w narzędzia dla webmasterów i przy wcześniejszym zgłoszeniu usunięcia, wybrać opcję ponownego przywrócenia do indeksu. Kilka godzin i strona jest z powrotem w Google.

Może zgodzi się na alternatywne rozwiązanie, np. chwilowy canonical z podstrony na główną? W większości działa na roboty tak jak 301, ale nie przenosi użytkowników na inny adres. No i sam test potrwałby nieco dłużej, bo jednak dużo szybciej jest wyindeksować stronę na chwilę.

A co w tym złego, że pojawia się podstrona zamiast głównej? Według mnie jest to dobre posunięcie wyszukiwarki Google, że przedstawia podstrony, bowiem one są realnym odzwierciedleniem konkretnej oferty. Natomiast strona główna to podstrona informacyjna zawierająca zajawki z każdej niemal kategorii podstrony (najważniejsze informacje/oferta). Naprawdę musiałbyś zoptymalizować stronę główną pod określoną tematykę, ale powstaje następujące pytanie po co ci w takim razie podstrona, skoro strona główna jest zoptymalizowana pod ten sam temat? Czy to użyteczne dla użytkownika?

„A co w tym złego, że pojawia się podstrona zamiast głównej?”
To, że często wiąże się to ze spadkiem pozycji. Strona główna praktycznie zawsze jest silniejsza, więc jej łatwiej jest rywalizować z podstronami… ale nie w momencie, kiedy Google bardziej patrzy na optymalizację zamiast na linki i wybiera podstronę ze słabszą pozycją.

Dokładnie Lexy. Problemem jest sytuacja kiedy strona główna była pozycjonowana (najlepsze dopasowanie) i teraz zamiast niej w serpach jest podstrona => automatycznie pozycje spadły.

To jest jakiś pomysł 😉 Dzięki. Spróbuję zadziałać 🙂

U mnie niestety ten test nie przejdzie na firmowym blogu, ale za to wypróbuje go z chęcią na prywatnym blogu zobaczymy jak zadziała.

Całe szczęście, że nie korzystałem z prolinka czy innych i nie mam takich problemów. Normalnie pewnie bym leżał i kwiczał bo tyle pracy już włożone, że szkoda by było stracić.

Ja również przeprowadzę test na swoim blogu. Bo szef to raczej nie jest przychylny na takiego typu eksperymenty.

To nie ten post 😉 O Prolinku jest o jeden wpis niżej.

Jedna z moich stron spełnia kryteria, podstrona zamiast głównej, spadek na kilka mocnych i kluczowych fraz z top3 do 20-30, wyindeksowałem podstronę, główna nie wróciła, teraz w wynikach nie ma ani głównej ani podstrony. Może trzeba więcej poczekać? Podstrony już nie ma w indeksie.

U mnie zazwyczaj wnioski można było wyciągnąć następnego dnia po wyindeksowaniu podstrony. Jeśli zniknęła z indeksu i po takim czasie nic się nie zmieniło, to musiałam szukać przyczyny np. w filtrze :/

A jak przeszukasz wszystkie wyniki, to na której stronie widzisz stronę główną? Bo domyślam się, że na razie sprawdzałeś przede wszystkim top 100?

Teraz wskoczyła inna podstrona, podobna pozycja 20-30. Głównej nie ma do 150 pozycji, więcej gugiel mi nie pokazuje.

Teraz wskoczyła inna podstrona, podobna pozycja 20-30. Głównej nie ma do 150 pozycji, więcej gugiel mi nie pokazuje.

A ja mam odwrotną sytuację. To znaczy w wynikach na frazę produktową zawsze wyświetlały mi się główna i podstrona produktu (jest to główny produkt oferowany przez klienta). Chciałbym, aby wyżej byłą podstrona. Niestety po ostatniej aktualizacji jedna i druga spadła, z czego główna minimalnie, a podstrona w kosmos.
Zmieniłem optymalizację strony głównej, aby była gorzej zoptymalizowana od podstrony, ale nic to nie dało.
Jakieś pomysły jak podciągnąć podstronę? Zmienić URL?

mam tak samo jak Ty, podstrona jest pod główną, i nie chce przeskoczyć na pierwsze miejsce mimo że jest wyraźnie zoptymalizowana pod daną frazę.

Miałem stronę która miała bardzo zagmatfane linkowanie wewnętrzne przez co wyniki bardzo dziwnie się układały. Myślałem że strona jest po prostu nie do zrobienia na te frazy ale analizując to co piszesz, wygląda na to że to może być rozwiązanie problemu.

Robię test. Dam znać jak wyjdzie 🙂

Sama indeksacja zajęła krócej niż miesiąc

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.