Od dłuższego czasu zabieram się za pisanie na blogu, ale wracając z pracy mam już siłę tylko na odpoczynek i piwko z przyjaciółmi 😉 Skorzystam więc z wolnej chwili sobotniego poranka…
Google ostatnio wyjątkowo często wprowadza różnego rodzaju nowości. Poniżej znajduje się skrót omawianych zmian:
- Caffeine Update
- Wskazanie pozycji strony w Google
- Zmiany w nofollow i wykorzystanie hasha
- Statystyki wyszukiwarki Google
- Rich snippets
- Inne zmiany
Caffeine Update
Jedną z większych zmian jest oczywiście wspomniany ostatnio Caffeine Update, na temat którego od razu zrobiło się głośno zarówno na zagranicznych, jak i polskich forach i blogach. Nie zauważyłam jednak, aby kogokolwiek te zmiany zmartwiły 😉 Google w momencie opublikowania informacji na ten temat zachęcało do testowania i zgłaszania swoich uwag.
Wskazanie pozycji strony w Google
Kilka miesięcy temu pisałam o przekazywaniu informacji o pozycji strony w Google za pomocą parametru cd. Przyznam szczerze, że nie zauważyłam, czy parametr ten został dodany wraz ze zmianą adresu do wyników wyszukiwania Google (teraz po adresie Google dodawany jest hash #) czy trochę później.
W przypadku wyszukania frazy „seo blog” link do tego bloga zaczyna się od www.google.pl/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=2&url= co oznacza, że znajdował się na 2 pozycji. Ciekawe, czy informacje te będą widoczne w Google Analytics. Jeśli komuś już teraz zależy na śledzeniu pozycji i ich wyświetlaniu w Analyticsie, może ustawić sobie specjalny filtr.
Zmiany w traktowaniu nofollow i wykorzystanie hasha
Ze względu na ostatnie zmiany w traktowaniu linków z atrybutem nofollow, zaczęto zastanawiać się nad wykorzystaniem wspomnianego już hasha w celu manipulowania przekazywanym PR. Samo Google zachęca do korzystania z hasha w niektórych przypadkach, dając przykład przez zastosowanie go u siebie.
Skoro użycie nofollow w linkach wewnętrznych w celu tzw. „pr sculpting” może być niekorzystne, zaczęto zastanawiać się nad osadzeniem mniej ważnych podstron serwisu na jednym adresie, używając hasha do przejścia do wybranej sekcji.
Źródło: SEOmoz
Dzięki temu wszystkie linki do tak osadzonych podstron mają być traktowane jako prowadzące do tego samego adresu, a nie np. do 6 różnych.
Statystyki wyszukiwarki Google
Całkiem niedawno Google udostępniło swoje statystyki. Możliwe jest sprawdzenie wyszukiwania dla wybranej frazy, lokalizacji, okresu, z uwzględnieniem wybranej tematyki.
Szczegółowy opis tych statystyk przygotował Mariusz Gąsiewski na swoim blogu.
Rich snippets od Google
Rich snippets to bogatsze niż dotychczas informacje na temat wyników wyszukiwania. Oprócz tytułu strony, jej opisu i adresu, a także kilku innych danych, rich snippets będą obejmować także informacje takie jak ocena książki/filmu, ilość recenzji, a nawet cena lub przedział cenowy produktu.
Posłużę się tutaj przykładem z googleblog.blogspot.com gdyż w polskich wynikach nadal czekamy na tę opcję.
Na temat rich snippets wypowiedział się ostatnio Matt Cutts:
Szczegółowe informacje na ich temat znajdują się na blogu Google.
Inne zmiany
To jednak nie wszystkie zmiany, jakie mieliśmy okazję ostatnio obserwować. O innych ciekawostkach można przeczytać tu albo tu i chociaż druga ze zmian (rozszerzenia reklam Google AdWords) dotyczy linków sponsorowanych, to jednak może wpłynąć na zachowanie użytkowników względem linków organicznych.
Przy okazji, jeśli ktoś na to jeszcze nie trafił, SEOmoz przygotował nowe zestawienie elementów wpływających na pozycje.