To kolejny temat dla klientów firm pozycjonujących ponieważ uważam, że ich świadomość w tej kwestii jest zbyt mała. Temat ten ma na celu wyjaśnienie, dlaczego pozycjonowanie jednorazowe nie ma racji bytu albo określane tym terminem są wyłącznie działania związane z optymalizacją strony, jak również wyjaśnienie dlaczego po zakończeniu umowy pozycje strony nie pozostają takie same.
Etapy pozycjonowania
Zacznijmy od tego, jakie główne etapy wyróżniamy w pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach:
- wszystko to, co wiąże się z analizą konkurencji i doborem słów kluczowych, na które strona będzie pozycjonowana – jednak to jest temat na oddzielny artykuł;
- optymalizacja strony pod kątem określonych słów kluczowych – właśnie to jest etap, który może być przeprowadzony jednorazowo jeśli np. firmy nie stać na zlecenie pozycjonowania i chce się ograniczyć do poprawy widoczności strony w wynikach wyszukiwania przez odpowiednie przygotowanie strony. Etap ten to głównie doradztwo w zakresie zredagowania tekstów na stronach dostosowując je do wybranych wcześniej słów kluczowych, a także działania w kodzie strony takie jak przygotowanie metatagów (inne dla każdej podstrony) oraz zamieszczenie słów kluczowych w najważniejszych znacznikach html’owych. Poza tym należy również pamiętać o przyjaznych adresach, np. w podobnej formie jak na tym blogu;
- zwiększanie link popularity – najpopularniejsza i zarazem najbardziej wymagająca wyszukiwarka to Google i to na niej skupia się większość działań związanych z pozycjonowanie stron. To właśnie na tym etapie skupię się w tym artykule.
Skąd pozyskiwane są linki?
Google ustala ranking stron w oparciu o ilość, jakość i trafność linków prowadzących do danej strony. Oznacza to, że aby piąć się w górę w wynikach wyszukiwania, należy systematycznie zwiększać ich ilość. Sposobów na zdobycie linków jest wiele, a mają one 2 główne typy źródeł (podział ze względu na możliwość ingerencji w linki przez firmę pozycjonującą):
- linki na stronach, do których dostęp ma firma pozycjonująca;
- zaplecze pozycjonerskie – są to strony należące do firmy, na których może ona zamieszczać linki do stron pozycjonowanych i w dowolnym momencie je usunąć. Zaplecze pośredniczy również w wymianie linkami, dzięki której zdobywane są kolejne linki do strony pozycjonowanej;
- linki zakupione przez firmę na konkretny okres czasu;
- systemy wymiany linków – do systemów takich włączanych jest wiele stron, na których w zamian za uzyskane punkty można dostać linki do pozycjonowanej strony. Tak jak w pierwszym przypadku, również w przypadku systemów firma może w każdej chwili odpiąć linki.
- linki na stronach, do których firma pozycjonująca nie ma dostępu i wpływu na to, aby linki zostały z nich usunięte.
- katalogi stron – strony będące zbiorem krótkich informacji i linków do innych stron;
- katalogi firm – strony będące zbiorem informacji o firmach, na których zazwyczaj możliwe jest zamieszczenie linka do strony firmowej;
- tzw. presell pages – strony, na których możliwe jest zamieszczenie artykułu z linkiem w treści;
- wiele innych stron, w tym wykorzystanie linkbaitingu do zachęcenia internautów do zamieszczenia linków na swoich stronach.
Przez cały czas trwania umowy firma pozycjonująca dba o to, aby zdobywać jak najwięcej linków i aby to robić umiejętnie, m.in. rozkładając w czasie intensywność ich zdobywania. Co się jednak dzieje po zakończeniu umowy?
Jak wygląda zakończenie umowy o pozycjonowanie?
Skoro umowa się kończy, firma nie może ponosić strat i wykorzystywać dalej swojego zaplecza do tego, aby za darmo kontynuować utrzymywanie linków do dotychczas pozycjonowanej strony. W końcu firma płaci za utrzymanie i rozwój tych stron. Nie powinno więc nikogo dziwić, że linki te zdejmowane są ze wszystkich stron, do których firma ma dostęp. Drugą ważną sprawą jest to, że nagle systematyczność zdobywania linków zostaje zachwiana i w tym momencie konkurencja dalej działa, a omawiana strona zostaje w tyle. Efektem tego jest dość szybki zazwyczaj spadek pozycji.
Jak szybko nastąpi spadek pozycji?
Oczywiście wszystko zależy od konkurencyjności w danej branży i tego, jak dużo linków było potrzebnych do utrzymania strony na konkretnych pozycjach. Jedna strona po odpięciu dużej części linków jeszcze przez kilka miesięcy może utrzymywać się na podobnych pozycjach, inna zauważy spadek już w pierwszym miesiącu. Jest więc ryzykowne, jeśli firma pozycjonująca w dużej części opiera się wyłącznie na swoim zapleczu i linkach z systemów wymiany, i nie zdecyduje się na ich powolne odpinanie. W najgorszym przypadku z dnia na dzień zostaną wszystkie linki i strach pomyśleć, jak na to Google zareaguje, a może się skończyć nawet poważnym filtrem trwającym np. pół roku.
Kiedy klient powinien zostać uświadomiony o konsekwencjach zakończenia umowy?
Warto więc już na początku ustalić tego typu szczegóły, aby wiedzieć, czego oczekiwać po zakończeniu umowy.
Pytanie do pozycjonerów
No i jak zwykle pytanie do pozycjonerów – co robicie po zakończeniu umowy?
- zostawiacie chociaż część linków na swoim zapleczu
- odpinacie linki rozkładając to w czasie tak, aby pozycjonowana strona jak najmniej ucierpiała
- odpinacie linki z dnia na dzień, bo w końcu to już nie Wasz klient
Dotychczas na forach spotkałam się z różnymi opiniami na ten temat i wśród rozmówców były m.in. osoby, które dziwiły się, jak po zakończeniu współpracy można odpiąć linki, szkodząc w ten sposób stronie.
//Aktualizacja: 4 grudnia 2008:
Właśnie znalazłam ciekawy artykuł na temat najczęstszych błędów klientów, który z pewnością pomoże jeszcze lepiej zrozumieć jak powinna wyglądać współpraca z firmą pozycjonującą.