Szybkie zgrupowanie danych o CTR dla poszczególnych pozycji na podstawie SC

Niedawno trafiłam na ciekawe narzędzie, do którego można wgrać dane o słowach kluczowych z Search Console, aby wygenerować wykres i tabelę pokazującą średni CTR dla wszystkich fraz z poszczególnych pozycji. Sprawdziłam je najpierw na małej próbce, aby upewnić się, że wszystko poprawnie zlicza. Potem wgrałam pełne dane, czyli dla kilku stron i wyniki są następujące:

Przykład nr 1: strona edukacyjna

W przypadku tego serwisu, dla wielu fraz w Google wyświetlają się obrazki, które odwracają uwagę od pozostałych wyników wyszukiwania.
Serwis edukacyjny z obrazkami w SERPach

Przykład nr 2: serwis ogłoszeniowy

Tutaj na wysokie CTRy z pozycji nr 1 wpływają frazy brandowe, po których serwis jest często wyszukiwany.
Serwis ogłoszeniowy z brandem

Przykład nr 3: kurs językowy

Strona kursu jest widoczna dla wielu szczegółowych zapytań.
Kurs z długim ogonem

Przykład nr 4: sklep motoryzacyjny

Na CTRy może mieć wpływ intencja lokalna części z fraz.
Serwis motoryzacyjny

Niezależnie od rodzaju serwisu i wyświetlanych wyników, zdecydowaną przewagę w CTRach widać do max 3-4 pozycji. W 2 przykładzie znaczenie miały głównie 2 pierwsze pozycje, podczas gdy w ostatnim widać stopniowy spadek CTRów w zależności od pozycji.

Zachęcam Was do sprawdzenia, jak prezentują się CTRy Waszych stron. Narzędzie to jest dostępne pod adresem websiteadvantage.com.au/GWT-Click-Through-Rate-Chart. Aby uniknąć błędów, po przejściu w Search Console do zakładki „Ruch związany z wyszukiwaniem” -> „Analityka wyszukiwania” trzeba się przełączyć na język angielski, np. przez zamianę fragmentu adresu URL z ?hl=pl na ?hl=en (bez tej zmiany narzędzie nie rozpozna, która kolumna zawiera jakie dane). Następnie wystarczy przewinąć stronę na sam dół i kliknąć „Download„, po czym wgrać plik do narzędzia.

Trzeba jednak pamiętać o tym, że na CTR wpływają dodatkowe wyniki w postaci linków sponsorowanych, obrazków, video odwracających uwagę od wyników tekstowych i wiele innych bajerów, o których wspominałam już w artykule o celach SEO dawniej i dzisiaj. Są to też uśrednione dane, więc w przypadku fraz lokalnych inna pozycja będzie w miejscu A, a inna w miejscu B, przy czym dane w Search Console będą dotyczyły faktycznie wykonanych wyszukiwań. Jeśli więc ktoś chciałby przygotować bardziej szczegółowe analizy, konieczne będzie obrobienie danych z Search Console i wygenerowanie raportów osobno dla fraz, dla których wyświetlają się obrazki, osobno dla tych z linkami sponsorowanymi, dla wyników lokalnych itd. Można jednak porównać w ten sposób

KATEGORIE: Narzędzia SEO
Comments (1)

Bardzo fajne narzędzie – przetestowałam z Twojego polecenia:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.