Rozwiązanie: Czy nowa domena przekazuje PR?

rozwiazaniePrzed świętami zadałam Wam zagadkę – czy nowa domena przekazuje PR. Chodziło o nowo zaindeksowaną stronę, bez historii i bez backlinków. W moim przypadku zaindeksowałam ją przez narzędzia dla webmasterów – zakładka Pobierz jako Google -> Prześlij do indeksu (BTW, działa błyskawicznie 😉 ), a na stronie tej znajdowały się 2 linki wychodzące z unikalnymi anchorami. Poniżej znajduje się odpowiedź na pytanie, czy Google podążyło tymi linkami i wyświetla podlinkowane strony na te anchory.

Trochę teorii

Działanie PR w skrócie wygląda tak, że zamieszczając na stronie A link do strony B, przekazujemy jej nasz głos. Ważność tego głosu jest zależna od oceny głosującej strony (im lepsza strona, tym mocniejszy link) oraz liczbę stron, którym przekazywane są głosy. Jeśli strona A zagłosuje nie tylko na stronę B, ale także na C, D i E to każda z nich otrzyma po 1/4, czyli po 25% możliwej do przekazania wartości.

Google bierze jednak pod uwagę nie tylko jakość i liczbę linków. We wzorze na PR znajduje się tzw. współczynnik tłumienia (z ang. damping factor) ustalony na poziomie od 0 do 1 (w publikacji The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine została podana wartość 0,85), dlatego link przekazuje tylko 85% swojej wartości. Wynika on z założenia, że przypadkowy użytkownik (z ang. random surfer) po wejściu na daną stronę, nie będzie w nieskończoność klikał w linki na niej, tylko w końcu przejdzie na inną, losową stronę. A zatem PR wskazuje na prawdopodobieństwo kliknięcia w link do danej strony.

PageRank can be thought of as a model of user behavior. We assume there is a „random surfer” who is given a web page at random and keeps clicking on links, never hitting „back” but eventually gets bored and starts on another random page. The probability that the random surfer visits a page is its PageRank.

Trochę matematyki

Wzór na PR to:
PR(A) = (1-d) + d*(PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
przy czym:

  • PR(A) – PR strony A
  • d = 0,85
  • PR(T1)…PR(Tn) – PR stron linkujących do strony A
  • C(T1)…C(Tn) – liczba linków wychodzących ze stron T1…Tn

Ponieważ w przedstawionej przeze mnie sytuacji do strony nie prowadzą żadne linki (nie ma więc danych T1…Tn i C1..Cn), wzór można skrócić do:
PR(A) = (1-d)

Tym samym PR mojej nowo utworzonej i zaindeksowanej strony wynosi: 1-0,85 = 0,15 a zatem taka strona może przekazywać 0,85 tej minimalnej wartości innym linkom. Tak też stało się w przypadku mojej domeny testowej.

Wnioski

Jak już wspomniałam, zarejestrowałam i zaindeksowałam nową stronę korzystając z opcji przesłania strony do indeksu przez narzędzia Google dla webmasterów. Składa się ona wyłącznie ze strony głównej zawierającej opis testu i kilka grafik, a w treści znajdują się 2 linki wychodzące kierujące do różnych stron, z pełni unikalnymi anchorami.

Podlinkowane w ten sposób strony wyświetlają się w Google na linkowane anchory. Podobny test przeprowadziłam na nowo utworzonej podstronie bloga, do której nie prowadzą nawet żadne linki wewnętrzne. Również efekt był bardzo szybki – zarówno jeśli chodzi o samą indeksację podstrony, jak i podążenie za linkami na niej.

Oczywiście musimy pamiętać o tym, że wartość współczynnika „d” w podanym przeze mnie wzorze może ulegać zmianom, jednak nie zmienia to najważniejszego faktu w tej sprawie – nowa domena otrzymuje PR i może go przekazać dalej.

Zainteresowane osoby odsyłam również do następujących materiałów:

KATEGORIE: Linkowanie, Testy SEO
Comments (17)

Aż mi się buźka uśmiechnęła jak zobaczyłem wzór. Całe studia mignęły przed oczami. Każda strona w sieci otrzymuje PR na start, tylko za to, że istnieje. Tak było 15 lat jak wymyślili ten wzór i jak widać po powyższym teście, nadal tak jest.

Ciekawy test. Czekamy na kolejne 🙂

witam
ja tutaj nie widzę nic udowodnionego-
poprawny onsite dla danej podstrony plus puszczenie do niej linka nofollow bez PR też spowoduje że wyskocze na dany anchor (jeśli będzie on łatwy a tutaj nie wiem o jakim anchorze mówimy) i będę widoczny w serpach
to co tutaj pokazałaś nie jest przekazaniem mocy tylko przepuszczeniem robota ze świeżej strony na swoją podstronę (robot przeliczył czynniki onsite typu dopasowanie title desc itd i wpuścił Cię w serpy
Szczęśliwego Nowego Roku!

Niezle brawo 🙂

: ) moc takiego linku (bez z linków z zewnątrz) można wzmocnić czynnikami PositiveAnchorPR : ) także jednak podstrona bez linków może być mocniejsza od tej drugiej 🙂

BTW: Udało się mi rozwiązać zagadkę i poproszę ciastko w nagrodę haha : )

„onsite dla danej podstrony plus puszczenie do niej linka nofollow bez PR też spowoduje że wyskocze na dany anchor (jeśli będzie on łatwy a tutaj nie wiem o jakim anchorze mówimy)”
Anchor był w pełni unikalny i był nic nieznaczącym ciągiem znaków, więc optymalizacja nie ma w tym przypadku nic do tego. Poza tym, linki nofollow nie przekazują anchora.

Odpowiedź na test – brzmi Tak, może przekazywać. Domena to pokazała. Koniec.
No a teraz się poczepiam:)
„Poza tym, linki nofollow nie przekazują anchora”. – raczej ze mocy, anchor nie ma znaczenia:)
Co do dowodu:
Domeny moga zyskać (ale czy na pewno musi?) za linkowanie z gołych domen… prawda jest taka, że nie wiadomo do konca jak Google dziś oblicza, obniża i nadaje wartości PR (chyba, ze wiesz, bo widziałaś kod w Gogole).
Zatem udowodnianie działania czegoś na nieznanych zasadach jest… najwyżej szczęśliwym przypadkiem.
Dowodem są domeny dla których zadziała przekazanie PR (bałbym się jednak generalizowania), a wywód ciekawą pomocą w zrozumieniu ogólnej koncepcji.

Zagadka 10 domen, linkowanie A->B->…->J, domena J powinna mieć PR ok. 0,16666.. dodanie kolejnych 100 domen w takim ciągu da 0,1(6).
Teraz do B, zamiast 1 domeny A, dajemy domeny A1, A2… (reszta łańcucha bez zmian) i wyniki dla 10, B ma PR=0,39, dla 100 B ma 2,6, dla 1000 …24,9:) a J w kazdym przypadku wciąż ok. 0,1666
Tak więc, nie jest tak łatwo. Ambitnym polecam Excel i pamietajcie nowa strona ma A ma 0,15, strona B ma 0,15 (self) + 0,15*0,15 (z A), C ma 0,15 (self) + 0,15 Z B.

A, oczywiście te 0,15 przekazywanej to tylko moje założenie.. jaka by ta wartośc nie byla, liniowość problemu pozostaje:)

Mam pytanie odnośnie PR strony jeśli domenę przeniesię się na inny serwer. Zostanie zmienione IP domeny, ale chyba PR i TR zostaną? tak?

Dokładnie jak Adrianek pisze, są to przypuszczenia. Gdyby wzór był prawidłowy stawiając nowe strony na nowych domenach zdobycie PR 10 nie byłoby takim problemem. Podejrzewam, że cały proces jest o wiele bardziej skomplikowany :). I w algorytmie jest mnóstwo zmiennych.

Apropo pytania PM:

Z moich obserwacji wynika że PR spada po przeniesieniu domeny na inny serwer.

@ PM – serwer ma wpływ na wartość strony, ale ja nigdy nie zauważyłem aby samo IP zmieniało cokolwiek. Bardziej prędkość wczytywania witryny i to czy np. strona stoi sobie sama na pojedynczym IP na dedyku czy jest hostowana np. na serwerze współdzielonym razem z np 1k innych stron.

Świetny test, tak się powinno to robić.
Wynik może być zaskakujący. Czekam na więcej 🙂

Innym niebagatelnym wnioskiem z artykułu jest to, jak dobre spójne linkowanie wewnątrz strony, pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie na początku. I z tego kolejny wniosek – najpierw zrób dobrą stronę potem zabieraj się za pozycjonowanie.

Nowa strona ma PR. Ok super:) Moje pytanie jest takie. Czy nowa podstrona zindeksowana Facebookiem też dostaje jakiś PR czy dzieli te 0,15 na większą ilość podstron?

Ciekawy wpis, sam też będę musiał porobić testy na zapleczówkach 🙂

Odnośnie PR kiedy orientacyjnie będzie aktualizacja PR, mam stroną od ponad pół roku, delikatnie ją linkuję mocnymi linkami od samego powstania strony, mam unikalną treść, staram się jak najczęściej ją uzupełniać , a pr strony jest nadal unranked, czy nie było od tego czasu aktualizacji czy jest problem z moją domeną chodzi o domenę naszkraj.info , dodam iż wykupiłem zbanowaną domenę o czym dowiedziałem się dopiero później ale zgłaszałem stronę w narzędziach dla webmasterów i zdjęli bana z domeny.. nie wiem w czym jest problem ma ktoś jakiś pomysł?
zależy mi na pr bo chciał bym coś na niej zarobić jakieś linki itp.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.