Pozycjonowanie małych lokalnych firm

Do napisania na ten temat zainspirował mnie artykuł zatytułowany „Czy małe, lokalne firmy mają szansę na samodzielne pozycjonowanie?„. Autor artykułu stwierdził, że ze względu na różnego rodzaju bazy firm (pkt.pl, pf.pl itp.), które zazwyczaj zajmują czołowe pozycje na frazy lokalne, małe firmy nie mają szans na przebicie się w tych wynikach.

Czy jednak na pewno firmy z każdej branży, bez względu na ich wielkość, mają własne strony? Dla wielu inwestowanie w stworzenie i utrzymanie strony, a tym bardziej opłaty za jej indywidualne pozycjonowanie (nawet jeśli nie są zbyt wysokie), przekraczają ich możliwości finansowe, dlatego decydują się oni jedynie na darmowe wpisy w tego typu bazach. To, że w top 10 na niektóre frazy lokalne ciężko jest znaleźć strony firmowe nie musi oznaczać, że takim stronom ciężko jest się przebić. Ich po prostu jest niewiele i zazwyczaj (niestety) tylko niewielki procent z nich jest pozycjonowany, w przeciwieństwie do baz firm, katalogów sklepów czy serwisów ogłoszeniowych, które muszą być dobrze widoczne w serpach, aby w ogóle mieć klientów.

Dla mnie jako osoby zajmującej się pozycjonowaniem dziwne wydają się być pytania, jakie znajduję na niektórych forach, np.:

Mam warsztat samochodowy. Kolega mówił, że powinienem się zareklamować w Internecie, ale nie wiem czy w przypadku mojej branży jest sens.

chyba że taki warsztat znajduje się w naprawdę niewielkim miasteczku.

Jednak w przypadku małych firm świadomość konieczności promowania się w Internecie nie jest zbyt duża, stąd też wiele z nich decyduje się tylko na darmowe wpisy lub ewentualnie kilka płatnych funkcjonalności w ogólnodostępnych bazach. I to, że w Google często w pierwszej kolejności wyświetla bazy firm czy porównywarki, nie jest złe ani z punktu widzenia takiej firemki, ani internautów. Mała firma mimo braku wystarczających finansów na promocję może zaistnieć w sieci, a internauta ma szansę porównać od razu wiele ofert i wybrać tę, która spełnia jego oczekiwania.

Wracając do głównego pytania – Czy małe, lokalne firmy mają szansę na samodzielne pozycjonowanie? – nie widzę w tym żadnych przeszkód. Mimo że bazy firm i serwisy ogłoszeniowe (zarówno ogólnotematyczne, jak i te poświęcone wybranej branży) są zazwyczaj bardzo dobrze zoptymalizowane i mocno podlinkowane, to w przypadku stron firmowych można bardziej skupić się na optymalizacji pod kątem fraz z danej tematyki (to samo dotyczy oczywiście linkowania). Zdobycie wysokich pozycji na frazy lokalne z wielu branż jest możliwe już po kilku miesiącach pracy tym bardziej, jeśli połączy się to z wpisami w ogólnodostępnych serwisach, pozwalających na wstawienie linka pozycjonującego do strony firmowej.

KATEGORIE: Pozycjonowanie stron
Comments (19)

No właśnie, Lexy, ale grunt to znaleźć serwisy pozwalające umieszczać linki pozycjonujące – moim zdaniem nie jest ich wcale tak dużo…

Ze swojej strony mogę polecić jeden, zupełnie nowy – http://www.TwojFachowiec.net – który pozwala użytkownikowi na wpisywanie własnych nazw ofert, które są potem używane w title. Biorąc pod uwagę, że sam serwis jest dobrze zoptymalizowany i pozycjonowany, taki sposób na bank pomoże w pozycjonowaniu firmy na rynku lokalnym, jeśli nazwie swoją ofertę, przykładowo, „pozycjonowanie Kraków”.

Dlatego nie pozostaje mi nic innego, jak zgodzić się z Tobą, że nawet nie mając własnej strony www, są naprawdę spore szanse na wypozycjonowanie własnych usług. Trzeba tylko wiedzieć, gdzie się dodawać :). Pozdrawiam.

Problem jest taki, że te widoczne w serpach bazy firm są płatne i to słono.
Teoretycznie więc dodanie solidnego wpisu do bazy będzie korzystne dla firmy, jednakże z drugiej strony koszty takiej promocji w dłuższej perspektywie mogą się okazać niewspółmierne względem zbudowania własnej, niewielkiej nawet witryny, gdzie mamy nad wszystkim władzę i nie musimy płacić za pogrubienie wpisu czy dodanie zdjęcia…

Jeśli chodzi o dodatkowe opłaty za logo czy pogrubienie wpisu to chyba nawet wiem, o jakim katalogu mowa 😉 Jednak zazwyczaj większość z nich i tak oferuje darmowe konta i w przypadku mało popularnych branż nie ma problemu z tym, aby nawet te darmówki wyświetlały się na górze listy. Z drugiej strony, jak ostatnio szukałam tłumacza to weszłam na kilka katalogów i posprawdzałam ze 4-5 stron wyników w tej kategorii, nie ograniczając się tylko do kilku pierwszych. I dobrze zrobiłam, bo może 1/5 z nich raczyła w ogóle przedstawić ofertę :/

Ostatnio kolega dodawał swój sklep do katalogów sklepów i nic mi nie wiadomo o tym, aby wpisy te były płatne. Tuż po dodaniu miał z nich wejścia i chociaż nie było ich zbyt wiele, lepsze to niż nic tym bardziej jeśli doda je do wielu takich serwisów.

Aszq: „grunt to znaleźć serwisy pozwalające umieszczać linki pozycjonujące”
Kapsel: „te widoczne w serpach bazy firm są płatne i to słono”

Wcale nie trzeba od razu szukać dużych i znanych serwisów, bo te faktycznie mogą pobierać spore opłaty, np. na pogrubienie wpisu, dodanie linka itp. – w katalogu, o którym zapewne teraz myślimy, podobno nieźle zdzierają za każdy detal.

Można rozejrzeć się wśród nowszych, trochę mniejszych stron, których oferta jest dość konkurencyjna głównie ze względu na to, że jakoś muszą się przebić i zaistnieć. I tu prośba do czytelników, aby zareklamowali tego typu serwisy. Proszę tylko nie podawać linków do najzwyklejszych katalogów stron, bo takich nie będę w ogóle akceptować 😉 Liczę na naprawdę ciekawe propozycje. Pierwszy link już mamy.

Moim zdaniem nawet najmniejsza firma może się wybić. Nie mówię o frazach ogólnokrajowych, ale lokalnie jak najbardziej. Np. ktoś szuka naprawy sprzętu agd, przeważnie wpiszę miasto w którym szuka warsztatu napraw i dany sprzęt. Przykładowo 'radom naprawa agd’, w czołówce jest szukana strona…czego więcej potrzeba małej firmie?

Ps. Tak przy okazji zrobiłem tą stronę z czołówki radom naprawa agd 😉

Dokładnie, ostatnio rozśmieszyła mnie pani z pewnej panoramy, która zaproponowała mi link za 300 netto 🙂 🙂 na rok. Próbowała mnie przekonać, że trzy stówki to mało.

A chociaż miał być pozycjonujący? ;>

Jak fachowcy z warsztatów samochodowych nie chcą mieć swoich stron (albo choćby prostych wizytówek), niech nie liczą na to, że coś u nich wydam.

Jak szukałem jednej opony do samochodu, to posiłkowałem się Googlem a nie książką telefoniczną żeby znaleźć warsztat w moim mieście, który handluje oponami i je montuje. Zaczęło się od kupna jednej opony i przekładki kół, skończyło na remoncie zawieszenia i wydaniu 2/3 mojej pensji w tymże miejscu.

Niech fachowcy przestaną myśleć, że jak widuję ich szyld codziennie jadąc do pracy to będę o nim pamiętał i gdy numer z tego szyldu będzie mi potrzebny pojadę tam specjalnie by go zobaczyć. Wolę jednak skorzystać z Google’a.

Dlatego właśnie zależy mi, aby „fachowcy z warsztatów samochodowych” uświadomili sobie, jak ważna jest promocja w sieci – tak, jak wspominacie, nawet nie trzeba od razu mieć własnej strony, to wszystko robi się coraz prostsze, wystarczy tylko nieco się tym zainteresować… Oczywiste jest, że 90% ludzi z naszego pokolenia, będzie chciało mechanika wygooglować, a nie znaleźć w książce telefonicznej :).

Akurat link miał być pozycjonujący, ale za 3 stówki 🙂 Tyle wystarcza na zbudowanie 10 stron zaplecza i utrzymanie go przez rok.

Co do kolegi z warsztatu samochodowego – pozycjować się należy i w tej branży jest to wprost konieczne. Pozycjonowałem stronę http://www.warsztat.ta.pl pod słowami – warsztat koszalin, diagnostyka koszalin – własciciel twierdzi, że ma sporo więcej klientów i trafiają się nawet z Niemiec.
– Pozycjonowanie lokalne jezt zawsze duzo prostsze (za wyjątkiem turystyki) – 95 % stron, które pozycjonuję, to strony obiektów turystycznych – dla nich najwazniejszym słowem jest zawsze nazwa miejscowości. Ogólne słowa typu turystyka czy wczasy nic nie dają. I tu jest problem, bo wcisnąć w top 10 stronę prywatną, kiedy w tej branży jest tyle przewodników, które zawsze się duzo prościej pozycjonują – masakra !!!!

Temat jest bardziej złożony niż przedstawia to autorka artykułu. Czas jaki musi poświęcić osoba nie mająca wprawy w tym zakresie jak tak duży, że na wykonywanie czynności zawodowych nie pozostanie dużo czasu.

„Czas jaki musi poświęcić osoba nie mająca wprawy w tym zakresie”
Artykuł nie dotyczy tematu pozycjonowania przez osoby bez wprawy w pozycjonowaniu, chociaż takie też mogą trochę zdziałać w przypadku braku jakichkolwiek finansów na zlecenie pozycjonowania.

jednak muszę stwierdzić, że świadomość małych firm w tej dziedzinie stopniowo rośnie. Zwłaszcza w dużych miastach.

Tylko że ciężko przekonać taki warsztat samochodowy do inwestycji w wizytówkę firmową i później w jej pozycjonowanie. Perspektywa wydania miesięcznie kilkuset złotych jest czasem nie do zaakceptowania.

Z doświadczenia wiem, że rozmowy na temat marketingu w sieci z szefami firm lokalnych potrafią załamać nawet największego optymistę. Nie chodzi tu nawet o mechaników, dotyczy to również innych branż. Kilka krotnie usłyszałem „panie a na co mi strona jak ja roboty mam kupe” . Owszem jest to uzasadnione ale również jest to przykład jak mało przewidujący są przedsiębiorcy.

Witam. Akurat to co robię wpasowuje się w temat tego artykułu. Od początku grudnia 2010 staram się wypozycjonować dwa lokalne katalogi:
http://handel-srem.pl
i
http://uslugi-srem.pl

Uczę się przy okazji tej sztuki – obserwując wyniki. Prawdą jest, że często giną one w natłoku wyników z katalogów ogólnopolskich, ale stopniowo idą w górę.

Staram się zachęcać lokalne sklepy, hurtownie, apteki oraz firmy usługowe do umieszczania się w katalogach (wstawiam wszystkie dane za darmo). Dodatkowo dodaję zdjęcia, logo – jeśli takowe otrzymam od właściciela. Nie wiem czy to dużo czy mało – w każdym z nich po prawie pół roku mam przeszło 100 wpisów. Problem jest, że niektóra część (nawet taka, która nie ma w Internecie swojej strony) nie daje mi zbyt dużo danych – przez co niektóre stron firm są ubogie dla odwiedzających jak i robotów. A część z takich czy innych przyczyn nie jest zainteresowana.

Popełniałem i popełniam sporo błędów, na których się uczę i liczę na pewien moment, że stopniowo ilość wejść będzie na tyle duża, że będę mógł w końcu zacząć coś zarabiać (np dzięki reklamie).

moim zdaniem maja szanse na samodzielne pozycjonowanie, tyle ze trzeba na to poswiecic sporo czasu i energii, a niestety nie kazdemu sie chce..

Jak radzicie zrobić: tworzyć podstrony dedykowane poszczególnym miastom i je pozycjonować, czy raczej stronę główną na frazy lokalne?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.