Matt Cutts na swoim blogu zamieścił prezentację przedstawiającą wprowadzone w ostatnim czasie, a także planowane na najbliższą przyszłość, zmiany w Google. Opiszę tylko te, które najbardziej mnie zainteresowały i które są widoczne w Google.pl.
- rel=”canonical”
- Linki do sekcji
- Obsługa parametrów w GWT
- Pobierz jako Googlebot
- Wdrożenie Caffeine
- Nowe funkcje wyszukiwania
- „Okruszki chleba” w wynikach wyszukiwania
- Linki witryn dla poszczególnych działów
Tag rel=”canonical”
Tag ten powstał w celu uniknięcia zjawiska duplicate content w obrębie tej samej domeny. Użycie go pozwala robotom wyszukiwarek rozpoznać, który z dokumentów o tej samej lub bardzo podobnej zawartości jest dokumentem głównym (jest to tzw. strona kanoniczna). Użycie tego taga nie gwarantuje wyindeksowania kopii dokumentu, a jest jedynie sugestią webmastera. Szczegółowe informacje na temat rel=”canonical” można znaleźć w pomocy Google.
Linki do sekcji strony
Dzięki stosowaniu menu takiego jak w tym poście, a więc linkując z użyciem etykiet, możliwe jest ich wyświetlenie w serpach w formie linków do sekcji strony.
Obsługa parametrów w Google Webmaster Tools
W narzędziach dla webmasterów w sekcji Konfiguracja witryny -> Ustawienia -> Obsługa parametrów pojawiła się możliwość dodawania parametrów, które mają być ignorowane przez Google. Jest to więc kolejny sposób na wskazanie, które z dokumentów nie powinny być indeksowane, aczkolwiek tak jak w przypadku wspomnianego canonicala, tak też dodanie tych parametrów jest wyłącznie sugestią. Oto jakie informacje widnieją w tej zakładce:
„Jeśli w adresach URL używane są parametry dynamiczne (np. identyfikatory sesji, źródło lub język), różne adresy URL mogą wskazywać zasadniczo tę samą zawartość. Na przykład adres http://www.example.com/dresses?sid=12395923 może wskazywać tę samą zawartość co adres http://www.example.com/dresses. Możesz określić, że Google ma ignorować do 15 określonych parametrów w adresie URL. Dzięki temu indeksowanie może być bardziej efektywne i mniej adresów zostanie powielonych. Jednocześnie pożądane informacje zostaną zachowane. (Uwaga: Google bierze sugestie pod uwagę, jednak nie gwarantuje uwzględniania ich we wszystkich przypadkach).”
Oprócz skonfigurowania parametrów, które mają być ignorowane (np. te związane z sortowaniem czy wynikami wyszukiwania), można również dodać parametry, które Google nadal ma uwzględniać (np. „p”, czyli parametr stosowany do paginacji).
Pobierz jako Googlebot
W nowej zakładce Laboratorium w narzędziach webmastera można sprawdzić, jak Googlebot widzi daną stronę, a w kolejnej zakładce, czy na stronie nie wykryto złośliwego oprogramowania. To jednak nie wszystkie zmiany w GWT, dlatego warto się zalogować na swoje konto i dokładnie sprawdzić zmiany związane np. ze szczegółowymi informacjami na temat słów kluczowych znalezionych na stronie.
Planowane wdrożenie silnika Caffeine
Matt Cutts poinformował już o planowanym po świętach wdrożeniu Caffeine, na początku tylko na jednym DC, a dopiero później na większą skalę.
Adres tego DC to 209.85.225.103, jednak tylko w 1 na 2 połączenia (przez 50% czasu) zwraca on nowe wyniki z Caffeine.
209.85.225.103 as an IP address currently hits the Caffeine data center about 50% of the time
Nowe funkcje wyszukiwania
Niedawno w wynikach wyszukiwania pojawił się boks, który umożliwia m.in. sortowanie po rodzaju wyników (np. video, wiadomości, blogi czy fora), zawęzić zakres dat lub też sprawdzić tylko strony, które nie zostały wcześniej odwiedzone. Aby sprawdzić dostępne opcje wystarczy wyszukać w Google dowolnej frazy i rozwinąć link „Pokaż opcje„.
„Okruszki chleba” w wynikach wyszukiwania
W zeszłym tygodniu shpyo poinformował o zauważeniu tzw. breadcrumbs w wynikach wyszukiwania. U mnie były one widoczne dopiero kilka dni później.
Linki witryn dla poszczególnych działów
Na jednej ze stron zauważyłam, że linki witryn przydzielone są oddzielnie dla strony głównej, a oddzielnie dla wybranych działów.
Dopiero po kliknięciu na wybrany dział wyświetlają się linki witryn w taki sposób jak dotychczas, oczywiście z możliwością ich zablokowania.
Zachęcam również o zapoznania się z poprzednim podsumowaniem zmian w Google.