Temat tagów dla wielu kojarzy się tylko z nieprzemyślanym upychaniem kombinacji tych samych słów kluczowych po to, aby poszerzyć zakres fraz z długiego ogona. Jeśli faktycznie są one stosowane w ten sposób, mogą się przyczynić do pojawienia się problemów z duplikacją treści, kanibalizacją słów kluczowych, jak i generowaniem dużej ilości mało wartościowych podstron. Wystarczy jednak odpowiednio zaplanować ich strukturę, aby nad wszystkim zapanować i czerpać z nich spore korzyści z punktu widzenia SEO.
Nie masz czasu na czytanie? Obejrzyj nagranie:
Błędne użycie tagów i ich konsekwencje
Jeśli do wpisu omawiającego ciekawe narzędzia przypiszę tagi takie jak: narzędzia SEO, narzędzia dla pozycjonera, narzędzia dla webmasterów i jeśli będzie to jeden z nielicznych wpisów na ten temat, doprowadzę do sytuacji, w której:
- pojawi się problem kanibalizacji słów kluczowych – wspomniany artykuł jest przypisany do kategorii o nazwie “Narzędzia SEO“, a zatem jeśli jeden z tagów będzie miał tę samą nazwę i dodatkowo ustawię tytuł artykułu np. „Ciekawe narzędzia SEO”, dojdzie do rywalizowania aż 3 podstron o pozycję dla tej frazy. Wyszukiwarki „staną” przed dylematem pt. „Którą podstronę wyświetlić jako pierwszą?” Tę, która została w pierwszej kolejności zaindeksowana? Tę najmocniej podlinkowaną wewnętrznie lub z zewnętrznych serwisów? A może tę z najbardziej obszerną zawartością, czyli podstronę z artykułem? Niestety nie zawsze wybrana zostanie dokładnie ta podstrona, na którą chcielibyśmy skierować ruch organiczny. Często w takich przypadkach dochodzi do sytuacji, w której występują regularne wahania pozycji danej frazy wynikające z tego, że co chwilę w wynikach wyszukiwania pojawia się inna podstrona. Poniżej widać przykład drobnych zmian w pozycjach zależnych od wyświetlonej podstrony – nieco wyższe pozycje od kategorii zajmuje artykuł. Jednak w skrajnych przypadkach różnice te mogą sięgać nawet kilkudziesięciu pozycji;
- powstanie duplicate content – pomijając problem kanibalizacji dotycząsej frazy „narzędzia SEO”, pozostałe tagi (tj. narzędzia dla pozycjonerów i narzędzia dla webmasterów) w większości będą miały przypisane te same artykuły. Doprowadzę więc do powstania wewnętrznego powielania treści (z ang. duplicate content), ponieważ zawartość podstron tych 2 tagów będzie praktycznie taka sama – tytuł, obrazek i zajawka tego samego wpisu. Ponownie może dojść do problemu z ustaleniem, którą z podstron wyświetlić, w szczególności jeśli kilka tagów będzie miało zbliżone do siebie nazwy, np. Search Console, Google Search Console itp.
- jeśli większa ilość artykułów będzie miała przypisane tagi w podobny sposób do opisanego, powstaną duże ilości podstron ubogich w treść, która na domiar złego jest w dużej części powielona – liczba zaindeksowanych podstron mocno spuchnie właśnie przez to, że indeksowanych będzie wiele podstron tagów albo o zbliżonych nazwach, albo po prostu z przypisanymi pojedynczymi wpisami, co może negatywnie wpłynąć na ocenę całego serwisu przez wyszukiwarki. Podstrony te mogą być traktowane w sposób podobny do wyników wyszukiwania, ponieważ będą to kolejne wyniki z pojedynczymi zajawkami artykułów, bez żadnej wartości dodanej.
Jak stosować tagi, aby pomóc stronie zamiast jej szkodzić?
Oto kilka głównych zasad, do których warto się stosować:
- tagi mają dla nas stanowić dodatkowy, inny niż kategorie, sposób pogrupowania artykułów;
- warto stosować takie tagi, które mają szansę być przypisane do większej ilości artykułów, dzięki czemu w większości przypadków zawartość podstron tagów nie będzie się ze sobą pokrywała;
- tagi nie powinny pokrywać się z nazwą kategorii ani głównymi frazami w artykułach (zabezpieczenie przed kanibalizacją);
- nie celujmy w mocno konkurencyjne nazwy tagów, chyba że to one mają stanowić główną nawigację w serwisie i tym samym będą mocno podlinkowane wewnętrznie. Wybierając frazy z długiego ogona możemy liczyć na to, że do zajęcia wysokich pozycji wystarczy odpowiednie linkowanie wewnętrzne, np. z artykułów przypisanych do danych tagów oraz podstron kategorii.
Jest kilka przypadków, w których warto wykorzystać tagi:
- jeśli kategorie mają nazwy zbyt ogólne (np. sport, film, rozrywka), chwytliwe lub potoczne (np. ciekawostki, po godzinach) i zarazem niezbyt korzystne z punktu widzenia SEO – tagi pozwolą nam wtedy uzyskać podstrony zoptymalizowane pod kątem wybranych fraz. W takim przypadku warto się zastanowić nad tym, aby najpopularniejsze nazwy tagów wyświetlić site-wide, a dodatkowo przy każdym wpisie, aby maksymalnie wykorzystać moc linkowania wewnętrznego. Oprócz tego, w zależności od tego, na ile konkurencyjne będą nazwy tagów, można je wyświetlać także na liście wpisów w danej kategorii, a w razie potrzeby nawet na stronie głównej przy zajawkach wpisów;
- jeśli serwis wymaga kilku rodzajów zgrupowania treści, który ma stanowić nawigację zupełnie innego rodzaju – dobrym przykładem będzie tu blog z recenzjami filmów, w którym drzewo kategorii może składać się z ich gatunków (np. filmy obyczajowe, filmy sci-fi, komedie romantyczne), a tagi – występujących w nich aktorów. Wtedy aż się prosi, aby obsadę wyświetlić w postaci listy tagów wyświetlanej tuż pod opisem danego filmu. Ponieważ jest spore prawdopodobieństwo tego, że większość aktorów będzie miała przypisany tylko 1 film, warto na podstronach tagów/aktorów dodać opisy tych osób przynajmniej przy najbardziej znanych nazwiskach. Opisy można też dodać i wyświetlić na podstronach kategorii, co będzie stanowić dodatkowy, unikalny element;
- jeśli potrzebna jest nieograniczona liczba elementów grupujących – zazwyczaj nie da się z góry określić łącznej ilości tagów w przeciwieństwie do kategorii, które w całości muszą się zmienić w drzewie kategorii wyświetlanym na stronie. Przykładem mogą być serwisy plotkarskie, które skupiają się na opisywaniu konkretnych osób (imiona i nazwiska aktorów, modeli czy polityków), bez ich dodatkowego grupowania.
Mam nadzieję, że w artykule tym udało mi się przekazać najważniejsze informacje o stosowaniu tak nielubianych przez niektórych tagów. Zachęcam więc do dokładnej analizy swoich stron i zastanowienia się, czy występuje potrzeba stosowania dodatkowego sposobu grupowania treści, czy może tagi już zostały zastosowane nieprawidłowo, powodując duplikację lub kanibalizację. W skrajnych przypadkach bowiem rozwiązaniem problemu może być całkowite pozbycie się tagów, albo ich całkowita przebudowa.