Czy Google Instant skróci długi ogon?

Dzisiaj Google ogłosiło uruchomienie Google Instant – nowego interfejsu wyszukiwarki, który wyświetla wyniki jeszcze w trakcie pisania zapytania. Oto jak Google opisuje wprowadzone zmiany:

Instant bierze pod uwagę to, co dotychczas wpisałeś, przewiduje najbardziej prawdopodobne uzupełenienie i w czasie rzeczywistym wyświetla rezultaty — wyszukiwanie jest sprawniejsze, szybsze i bardziej interaktywne.


Pierwsze wzmianki na temat testowania omawianego rozwiązania można było zauważyć w ostatnich dniach na zagranicznych blogach. W tej chwili wiemy już, że kwestią kilku dni jest pełne wprowadzenie Google Instant do Google.com, a w Google.pl poczekamy na nie zaledwie kilka tygodni.

Wraz ze zmianami w sposobie wyszukiwania, zauważymy także zmiany w statystykach. Dotychczas ilość wyświetleń była liczona tylko dla pełnych zapytań, których wyniki pokazywały się po wciśnięciu klawisza „Enter”, przycisku „Szukaj w Google” lub wybraniu jednej z automatycznych podpowiedzi. Wprowadzenie Google Instant wiąże się z naliczeniem wyświetlenia w 2 nowych przypadkach:

  • rozpoczęcie wyszukiwania i w międzyczasie kliknięcie w link do strony, reklamę lub powiązane hasła;
  • wstrzymanie pisania i wyświetlanie tych samych wyników przez co najmniej 3 sekundy.

Pojawia się jeszcze jedno ważne pytanie – jaka jest przyszłość długiego ogona? Jeśli wpisując pierwsze z zaplanowanych wcześniej 3 słów znajdę trafne wyniki, nie dokończę pisania i znacznie rzadziej niż dotychczas będę się decydować na wpisanie pełnej nazwy modelu telefonu czy komputera. Szczegółowe precyzowanie zapytań okaże się zbędne, ponieważ w międzyczasie będę w stanie przeskanować pierwsze wyniki i znaleźć to, czego szukam.

Z punktu widzenia przeciętnego internauty, jest to rozwiązanie na pierwszy rzut oka idealne. Jednak patrząc na to z perspektywy właścicieli stron, którzy podążając za trendami w wyszukiwaniu starali się optymalizować podstrony produktów na frazy składające się z 3-5 słów, prawdopodobnie będzie się to wiązało z poważnymi zmianami lub znacznym spadkiem ruchu na tego typu podstronach. Może to oznaczać powrót do sytuacji sprzed wielu lat, kiedy wyszukiwane frazy zazwyczaj ograniczały się do 1-2 słów. Tym samym więcej ruchu możemy obserwować na stronie głównej i kategoriach, aniżeli na podstronach dotychczas nastawionych na ruch z długiego ogona.

Taka sytuacja może się odbić negatywnie w szczególności na nowych stronach, które w pierwszej kolejności zyskują ruch na bardziej szczegółowe i zarazem mniej konkurencyjne frazy, a dopiero z czasem zdobywają wysokie pozycje na bardziej ogólne zapytania. Zwiększy się stosunek procentowy pomiędzy frazami składającymi się z 1-2 słów a tymi bardziej rozbudowanymi. Dodatkowym utrudnieniem dla nowych serwisów, w tym m.in. sklepów, będzie wparcie Google dla znanych marek i serwisów internetowych, dla których wyszukiwarka niedawno zwiększyła ograniczenie w ilości miejsc zajmowanych na 1 stronie wyników.

Być może wysuwam negatywnie wnioski zbyt pochopnie, jednak czas pokaże, w jakim kierunku pójdą wprowadzane ostatnio zmiany i jak mocno odbije się to na branży SEO.

KATEGORIE: Optymalizacja stron, Pozycjonowanie stron
Comments (9)

Wydaje mi się że Instant przyczyni się do zwiększenia ilości wyszukiwań długich fraz. Podpowiedzi są bardzo trafne, aż chce się wpisywać dokładniejsze zapytania. Wg. mnie strategia „long tail” będzie jeszcze popularniejsza.
Zastanawia mnie ile osób testujących Instant zachowuje się podobnie jak ja. Szkoda że nie przeczytano mojego pytania podczas konferencji 😉

Trochę więcej kasy wyłożymy na Adwordsy. Więcej wyświetleń, mniejszy ctr.

Na searchengineland.com pojawił się artykuł, którego autor wyraża podobne obawy – http://searchengineland.com/will-google-instant-kill-the-long-tail-50110

„The status of the long-tail query is my biggest concern in the paid search world. For years, I have been eliminating broad and short keywords. Although the volume was there, the conversions were not. As many marketers have learned, the real “value” in AdWords is in the longer-tailed, specific keywords.”

Czysto teoretycznie:

Wpisując frazę 15 literową, widzę 15 stron z wynikami. Jeśli strona A będzie top1 na każdej z 14 stron, podczas gdy strona B będzie w top1 na pełną frazę, część userów trafi na stronę a zamiast na stronę b jak dotychczas. Może być ciekawie

@jasq, podaj przykład 😉
Szukając „management” chyba nie będę zadowolony z wyświetlonych wyników (dla mapquest, manute bol, mana) i wklepie cały wyraz. A jaki jest sens pozycjonować stronę o „managament” na frazę „mapquest”? Zauważ też że sugestie albo ich kolejność będą się zmieniać.

To, co napisałem dotyczy fraz, dla których nie ma sugestii. Np regionalnych i też rzecz jasna nie wszystkich.

Znajdź dowolną frazę, regionalną lub inną, dla której nie ma sugestii. W takich przypadkach, kiedy wpisujesz frazę, Google wyszukuje dokładnie to co wpisałeś, a więc fragmenty.

Przykład: wypas owiec w Bieszczadach wpisane w Google.com w en.

Jeśli interesuje Cię ta fraza, wypozycjonuj się na wypas owiec w b, wypas owiec w bi itd – user, wklepując tą frazę mimo tego, że pierwszy portal rolny jest w top1, to przy odrobinie starań user będzie dłużej widział Ciebie.

Ludzie sprawnie posługujący się klawiaturą nawet nie zdążą zobaczyć żadnych propozycji przed wklepaniem całości. Ale te osoby to tylko niewielki procent internautów. Chyba że się mylę 🙂

A co którzy sprawnie się klawiaturą nie posługują, nigdy nie patrzą na ekran, tylko szukają wodzą oczami po literkach pod palcami 😉

Też jestem zdania, że zwiększy się ruch z long tail.

Jest jeszcze jedno. W pl mniej osób ma szybki internet, z tego powodu, mniej osób niż za granicą będzie miało wygodny dostęp do nowej zabawki G

Ja osobiście sądzę, że ten dodatek jedynie przysporzy ciekawości użytkownikom i spadnie przez popularność na takie ogólne frazy typu PHP, SEO, programowanie, bo taka osoba po zobaczeniu wyników dla tych ogólnych fraz poszuka czegoś bardziej sprecyzowanego.
Moim zdaniem dzięki temu rozwiązaniu wzrośnie CTR dla długich fraz, dzięki czemu mniejsze serwisy będą wyżej w wynikach wyszukiwarki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.