Audyt SEO dla fotografslubny.biz

Tym wpisem rozpoczynam cykl bezpłatnych audytów SEO w związku z tym wpisem. Dla przypomnienia, spośród zgłoszonych przez formularz stron, na początku każdego miesiąca wybieram jedną, dla której przygotowuję audyt. Pełna wersja raportu trafia bezpośrednio do właściciela strony, a na blogu będę publikować wpisy w formie streszczeń zawierających najważniejsze uwagi do strony.

Strona wybrana w marcu to fotografslubny.biz.
Strona fotografslubny.biz

Spis treści

  1. Ogólne dane
  2. Słowa kluczowe
  3. Kwestie techniczne
  4. Optymalizacja kodu
  5. Optymalizacja treści
  6. Adresy URL i linkowanie
  7. Wyszukiwanie lokalne
  8. Linki przychodzące

1. Ogólne dane

  • adres strony: fotografslubny.biz
  • rodzaj strony: wizytówka firmowa
  • wiek strony: 0,5 roku
  • PR strony: 2
  • liczba zaindeksowanych podstron: 19

2. Słowa kluczowe

Strona jest obecnie zoptymalizowana pod kątem fraz dotyczących fotografii, zawierających nazwy mało popularnych miejscowości (Świebodzin i Sulechów). Frazy te, mimo uzyskania top 10 w Google, nie generują praktycznie żadnego ruchu – z 55 odwiedzin w ostatnim miesiącu, odwiedziny bezpłatne z wyszukiwarek stanowiły zaledwie 9%.
Pozycje strony w Google
Ze względu na to, że jest to przykład reklamy działalności o zasięgu lokalnym, w pierwszej kolejności należało wybrać zestaw fraz połączonych z większymi miejscowościami znajdującymi się w pobliżu Świebodzina – jest to Zielona Góra i Poznań. Poniżej znajdują się propozycje nowych słów kluczowych, wraz z informacją o tym, które podstrony powinny zostać pod ich kątem zoptymalizowane.
Proponowane słowa kluczowe

3. Kwestie techniczne

W dziale tym analizie podlegało 9 elementów dotyczących stosowanych nagłówków HTTP oraz dostępów robotów wyszukiwarek do poszczególnych części strony. Sugestie zmian dotyczyły tylko 2 punktów:

  • opracowanie podstron błędu 404;
  • poprawa szybkości wczytywania strony – obecny wynik analizy to 77/100 punktów.

4. Optymalizacja kodu

W tym dziale analizuję 20 elementów, w tym kod strony, zawartość title i description oraz stosowane na stronie znaczniki HTML pomocne w optymalizacji strony. 15 z tych elementów zostało ocenionych jako wymagające zmian, a wśród nich były m.in.:

  • poprawa walidacji kodu HTML i CSS;
  • przeniesienie kodu CSS do zewnętrznego pliku;
  • zmiany w title – tytuły podstron są obecnie zbyt długie i zawierają powtórzenia słów kluczowych. Należy ograniczyć długość title do maksymalnie 75 znaków ze spacjami;
  • zmiany w description – kilka podstron nie posiada uzupełnionego metatagu description, a istniejące opisy są listą słów kluczowych zamiast krótkimi hasłami reklamowymi;
  • stosowanie znaczników HTML zgodnie z ich przeznaczeniem – problem polega zarówno na minimalnym wykorzystaniu nagłówków H1-H6, jak i braku opatrzenia najważniejszych fragmentów tekstu znacznikami pogrubienia lub kursywy, które kładą nacisk na wyróżnione w ten sposób słowa;
  • stosowanie opisów alternatywnych zdjęć – nie wszystkie zdjęcia mają przypisany opis alternatywny. Opisy takie powinny zawierać krótką informację o zawartości zdjęcia i są one istotne zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i wyszukiwarek, pozwalając im zrozumieć co znajduje się na obrazku.

5. Optymalizacja treści

Ocenionych zostało 8 elementów, na podstawie których zaproponowane zostały zmiany w 2 z nich:

  • zwiększenie objętości treści – głównym problemem serwisu jest to, że jest on bardzo ubogi w treść. Fragment, który wyświetla się obecnie na stronie głównej, pojawia się w górnej partii strony ze względu na błąd polegający na braku zamknięcia znacznika. Fragment ten powinien wyświetlać się wyłącznie jako metatag keywords, a na stronie głównej powinien zostać zamieszczony opis działalności;
  • optymalizacja nasycenia treści słowami kluczowymi – część podstron zawiera pojedyncze zdania, jednak mimo objętości treści na każdej z nich, nadmiernie wykorzystywane są powtórzenia słów kluczowych. Dotyczy to zarówno czystego tekstu, jak i nagłówków oraz tekstu w stopce. Przykładem jest podstrona dotycząca fotografowania imprez firmowych (zrzut ekranu poniżej).

Nadmierne wykorzystanie słów kluczowych

6. Adresy URL i linkowanie

Spośród 23 elementów analizowanych w tym dziale, zaledwie dla 4 zostały wskazane niedociągnięcia, z czego najważniejsze są:

  • skrócenie adresów podstron – niektóre podstrony, oprócz słów kluczowych zawierają w URLu także nazwę miejscowości. Przykładem jest adres fotografslubny.biz/zdjecia-dzieci-fotografia-portretowa-twojego-dziecka-swiebodzin-lubuskie który zawiera stanowczo zbyt dużo słów kluczowych i powinien ulec zmianie, pamiętając o zastosowaniu przekierowania 301 z aktualnego adresu na ten po zmianie;
  • eliminacja niedziałających linków;
  • stworzenie mapy strony w wersji HTML.

7. Wyszukiwanie lokalne

Należy stworzyć wizytówkę Google dla strony i połączyć je ze sobą. Oprócz tego, na stronie powinny zostać dodane pełne dane kontaktowe, najlepiej na każdej podstronie serwisu. Dzięki temu ułatwione będzie pozycjonowanie strony na frazy lokalne.

8. Linki przychodzące

Do strony prowadzi 205 linków z 19 domen linkujących (dane z Ahrefs.com). Przeanalizowane zostały 13 elementy, na podstawie których stworzona została lista poprawek obejmujących:

  • zadbanie o wysokiej jakości linki i zróżnicowanie źródeł linków – w tej chwili większość prowadzi z katalogów stron, a te nie należą do rodzajów stron traktowanych przez wyszukiwarki jako wysokiej jakości. Należy zwrócić uwagę zarówno na pozyskanie odnośników z dobrych, zaufanych serwisów, jak i o zróżnicowanie rodzaju stron linkujących przez pozyskiwanie linków z katalogów firm, serwisów ogłoszeniowych, forów dyskusyjnych, serwisów tematycznych itp., jak również z serwisów społecznościowych (przede wszystkim Google+ i Facebook);
  • zróżnicowanie anchor tekstów – większość linków zawiera słowo kluczowe w tekście zakotwiczenia, co może być sygnałem dla wyszukiwarek, że linkowanie odbywa się w mało naturalny sposób. Należy starać się symulować działania użytkowników bezinteresownie polecających stronę, właśnie przez stosowanie różnego rodzaju anchorów. Powinny się na nie składać zarówno słowa kluczowe, jak i linki w postaci adresu strony, ale także słowa typu „tutaj”, „na tej stronie” itp.

Podsumowanie

Z powyższej analizy wynika, że w pierwszej kolejności należy zająć się opracowaniem wartościowych tekstów pisanych w pierwszej kolejności pod kątem użytkownika, a w drugiej – pod kątem wyszukiwarek. Należy również zmienić pozycjonowane słowa kluczowe tak, aby zwiększyć szansę na ruch generowany za ich pośrednictwem z wyszukiwarek. Sporo pracy wymaga też sam kod strony – zarówno jeśli chodzi o jego zgodność ze standardami W3C, jak i stosowanie większej liczby znaczników HTML. Bardzo istotne pod kątem widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania jest posiadanie wizytówki Google i jej połączenie ze stroną.

KATEGORIE: Audyty SEO, Case study
Comments (45)

Kolejny ciekawy wpis 🙂 Lexy – na jakiej zasadzie można zgłaszać strony do takiego audytu ?

„poprawa walidacji kodu HTML i CSS;” – poważnie? walidacja kody HTML i CSS? ;]

1. Muzyka do usunięcia – zbędny wynalazek
2. Brak altów zdjęć
3. Nienaturalne upychanie słów kluczowych w tekście
4. Mało treści http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:anCAZsahaJgJ:fotografslubny.biz/sesje-plenerowe/&hl=pl&client=firefox-a&strip=1
5. rozsypujące się css na różnych przeglądarkach
itd. itp.

A jest w tym coś dziwnego? ;>

Po grafice badanej strony, stwierdziłbym że to witryna zakładu pogrzebowego…. Moje ścierwo pod SWL lepiej wygląda….

lol.. a oglądałeś swoją stronę pod najnowszym FF?

Którą stronę? Bo trochę ich mam, zawsze używam najnowszego FireFoxa i jest ok

No jest ;). Nic to przecież nie daje, prócz satysfakcji dla webmastera 😉

Hmm takie coś nazywane jest profesjonalnym audytem za kilkaset złotych? Przecież podane są oczywiste oczywistości 🙂

No to tez możesz zarabiać kilkaset złotych. Jak dla mnie branża fotograficzna jest nieco specyficzna i wcale nie musi być na niej dużo contentu (rozumiemy tekstu) lecz fotografie z dobrymi altami, bo o to tutaj chodzi. Pisze o tym bo zajmuje sie pewnym klientem i jest wysoko, a nie zawsze był.

A ja tu widzę dodatkowe korzyści, chociażby pewność co do tego, że robot prawidłowo odczyta zawartość strony. Przy niedomkniętych lub błędnie zapisanych znacznikach może nie odczytać strony w dokładnie taki sposób, jak chcę.

Z chęcią przeczytam Twoje uwagi do strony, których tu nie wymieniłam 🙂

PS Wpis na blogu to streszczenie raportu, którego pełną wersję otrzymał właściciel strony.

bardzo fajny wpis, zainteresował mnie fakt w jaki sposób dokonałaś poprawy szybkości wczytywania strony – obecny wynik 77/100 – jakiegoż to narzędzia używasz do wykonania analizy szybkości wczytywania strony ?

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights albo dodatku Page Speed do Firebuga Firefoxowego.

Lexy masz super efekt Twojego artykułu. Nie ważne jakie są komentarze, ważne że jest dyskusja. To się liczy najbardziej. Pozdrawiam

Jestem początkującym pozycjonerem, dopiero zaczynam swoją przygodę z SEO i tutaj mam streszczone najważniejsze aspekty na które muszę zwracać uwagę. Dzięki Lexy:)

Robix, dla mnie jednak ważniejsze jest to, jakie komentarze pojawiają się pod artykułem. I żałuję, że tak łatwo jest skrytykować czyjąś pracę, ale trudniej wskazać konkretny błąd, albo przyznać się, że pospieszyło się z tego typu komentarzem.

Audyt jest prosty i konkretny. Prawda jest taka, że ta strona jest tragiczna sama w sobie. Począwszy od layoutu, kolorów itd kończąc na zawartości i bodaj 7 zdjęciach ślubnych ? Jak widzę taką konkurencję, to w zasadzie cieszę się ;). Czekam na kolejne audyty ciekawszych stron. Pozdrawiam

Będzie prezentacja wyników po wprowadzonych poprawkach z audytu?
Jestem ciekaw na ile podciągnie to stronę

Jest na to szansa 🙂

Ja bym chciał zobaczyć audyt jakiegoś forum, bo jest mało takich case study. Wszyscy albo strony firmowe, albo sklepy optymalizują. Nie mam niestety forum, żeby zgłosić 🙂

Wiesz co walidacja jest częściowo powiązana też z szybkością ładowania się strony. Błędne zagnieżdżenia, wywalenie css do pliku itp. Takie przynajmniej jest moje zdanie. Fakt z drugiej strony dla jednej strony którą się bawiłem google nie pokazywał żadnych błędów a walidator ponad 100 a wynik szybkości był 93/100. Ale po optymalizacji dostałem 94/100 co wyników na pozycję nie miało. Ale jak robić audyt to porządnie.

Jedno mnie tylko lekko dziwi w tym audycie. Brak świadomości marketingowej właściciela strony. No Sory ale to nie Ty powinnaś mówić tej firmie o zakresie geograficznym dostępu do klientów 🙂 na litość boską.

Marcin, uwagi dotyczące zasięgu geograficznego odnosiły się wyłącznie do tego, na jakich lokalnych frazach się skupić pod kątem SEO. Po prostu obecna wersja strony jest zoptymalizowane w pierwszej kolejności pod małe mieściny, a Zielona Góra jest na samym końcu.

Pytanie jest czy to klient miał świadomość tego, że potrzebuje dostępu do szerszego rynku nie tylko pod względem internetu, czy po prostu sama to wywnioskowałaś z rozmowy z klientem i zoptymalizowałaś tak stronę.

Zawsze przed rozpoczęciem audytu pytam właściciela strony o zasięg lokalny i na tej podstawie dobieram frazy.

Zmniejszanie wielkości czcionki przy kolejnych odpowiedziach na komentarze czyni je mocno nieczytelnymi. Przynajmniej u mnie na chrome.

Marcin, dopiero niedawno włączyłam zagnieżdżone komentarze i nie miałam na razie czasu poszukać, gdzie to zmienić w kodzie.

A ja dzięki takim audytom dowiaduje się dużo… Dzięki za Pomoc:)

A ja mam pytanie. Jeśli zleca się firmie audyt to tylko piszą co trzeba zmienić na stronie czy też sami wdrażają te zmiany?

Czy trzeba za to płacić oddzielnie (jakie są koszta?)

To zależy od firmy, ale raczej jest to dodatkowo płatne. Ja nie oferuję wprowadzenia zmian.

Czy na wynik testu szybkości strony https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights
ma wpływ serwer, na którym zainstalowana jest strona?
Jestem zaniepokojony, bo wyszło mi tylko 51/100.

Wiesz co tam po lewej stronie masz co musisz zrobić, żeby twoja strona działała szybciej. A co do samego serwera poszukaj może w necie na jak szybkim łączu pracuje. Wbrew pozorom nie musisz mieć nie wiadomo ilu megabitów :). Ja kiedyś miałem 1megabit upload i strona śmigała jak szalona :). Oczywiście kwestia ilości odwiedzin równoczesnych i szybkości serwera ale to już bardziej skomplikowane. Popraw na początku błędy o których mówi Ci Google.

Zapomniałem że mam wersję testową mojego sklepu i wyszło tak jak myślałem – wersja testowa otrzymała 81pkt, czyli 30 pkt więcej, a na strona główna wygląda niemal identycznie, serwer robi swoje

U mnie zdjęcia zasłaniają menu, a co będzie gdy robot Google też nie zauwazy tych linków i omine strony? ;(

Nie wiem czy to w tym formularzu można zgłosic serwis do audytu ? Tak czy inaczej zgłaszam się

Witam 🙂
Jak dla mnie „nowicjusza” wiele można wywnioskować z tego Audytu, wypowiedzi itp.
Człowiek całe życie się uczy 😉
Pozdrawiam 🙂

Kilka uwag od staruszka
1. Poprawna walidacja kodu zawsze powinna być brana pod uwagę. Jak ktoś mówi, że są błędy ale nie sprawdza tego to znaczy, że nie dokończył pracy. Inna sprawa, że są błędy wynikające z sporów pomiędzy w3c a np. google (np. dot znaczników strukturalnych) i wówczas walidator będzie pokazywał błędy. Ale nie są to błędy wynikające z błędnego napisania strony. Podsumowując. Jak są błędy walidacji wskazujące na błędy w budowie strony to tego nie powinien nikt zignorować. A już na pewno nie powinien nikt z kto chce komentować pisać, że błędy lub sprawdzanie błędów to rzecz nieistotne.
2. Co to za dyskusja o przeglądarkach? Strona musi poprawnie wyświetlać się we wszystkich przeglądarkach i urządzeniach jakie istnieją na świecie. Nie ma mili ludzie znaczenia czy to ie czy opera mobile czy laptop 17 calowy czy tablet.
3. Na szybkość wczytywania strony ma wpływ serwer. Kropka. A raczej cały pakiet z tym związany. Czyli, jaki to serwer, gdzie umieszczony, jaki ma przydzielony transfer.
4. Na szybkość wczytywania strony ma wpływ budowa i architektura strony. Kropka.
5. Na szybkość wczytywania stron ma wpływ to jakim ty dysponujesz łączem z internetem.Kropka
6. Nie ma znaczenia jakiego narzędzia używasz i tak każde obarczone jest pewnym błędem. Najlepiej używaj tych sprawdzonych. Tak jak podaje tu Lexy. Jak bardzo kogoś wciąga optymalizacja stron pod kątem szybkości działania niech zapozna się z narzędziem YSLOW.
7. Igor wspomniał coś o oczywistych oczywistościach. Cóż. Jeszcze bardzo wiele nauki przed Tobą Igorze. Skup się na poznawaniu własnej niewiedzy a nie na wypisywaniu bzdur.
Co do samego audytu. Bardzo fajny. Konkretny. I o to chodzi. Użytkownik strony dostał jasne wskazówki co jest do poprawienia. Co więcej potrzeba.

@Marcin dziękuję za nazwanie mojej wypowiedzi bzdurą, tylko dlatego że masz odmienne zdanie 🙂 O guru, cóż za zaszczyt że wziąłeś udział w dyskusji. 🙂
Tylko żeby ci żyłka nie pękła

W porządku. Niech ci będzie. Nie musisz się niczego uczyć a ja się niepotrzebnie powymądrzałem, ale mam prośbę, nie trolluj u Pani Marty. Wróć sobie na PIO i bądź tam szczęśliwy

Czy jest jakiś limit czasowy (wg google) wgrywania się strony? Słyszałem, że najlepiej, jeśli załaduję się w czasie poniżej 3 s.

Czy wykonuje Pani jeszcze takie audyty? czy później Pani zajmuje się pomocą od strony technicznej. Teraz wspiera mnie kolega samouk, a chciałbym profesjonalnego wsparcia.

Aktualnie nie podejmuję się żadnych nowych zleceń.

Bardzo ciekawy audyt w prosty i szybki sposób pokazanie najważniejszych błędów na stronie. Aktualnie takie rzeczy mają bardzo duży wpływ na naszą pozycję, dlatego trzeba się starać poprawiać jak najwięcej, żeby być w TOP 10.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.