7 ciekawych opcji w narzędziach od Google, o których mogłeś nie wiedzieć

Google tak szybko dodaje nowe opcje do swoich narzędzi, że momentami ciężko nad nimi nadążyć. Dzisiaj chciałabym zaprezentować kilka ciekawych możliwości, niezależnie od tego, czy są nowe, czy dostępne już od dłuższego czasu.

Planer słów kluczowych

1. Szybkie generowanie listy fraz lokalnych

Planer słów kluczowych umożliwia znalezienie nowych słów kluczowych na 3 sposoby. Ostatni z nich umożliwia wstawienie w 2 osobnych tabelach różnych typów fraz (np. w jednej słowa kluczowe, a w drugiej – lokalizacje), a następnie sprawdzenie, które z połączeń obu grup są najczęściej wyszukiwane.
Mnożenie listy słów kluczowych
Wybieramy przycisk „Pokaż liczbę operacji wyszukiwania”, aby uzyskać następujące wyniki:
Propozycje słów kluczowych
Dzięki tej opcji nie musimy sami kopiować wielokrotnie tych samych fraz, aby dopisać do nich inne miejscowości. System łączy je za nas.

2. Sprawdzenie popularności fraz ogólnych w wybranych lokalizacjach

Pamiętajmy, że internauci z Warszawy, którzy szukają nieruchomości w tej lokalizacji, nie muszą wyszukiwać tylko fraz w postaci „nieruchomości Warszawa„, ale także w postaci słowa czy frazy, która nie zawiera informacji o lokalizacji, np. „nieruchomości„. Dzięki geolokalizacji, Google nawet dla ogólnych zapytań tego typu zwróci nam wyniki dostosowane do naszej lokalizacji.

Aby sprawdzić popularność wybranych fraz na terenie wybranej przez nas lokalizacji, tym razem skorzystajmy z pierwszego sposobu zaproponowanego przez Planera słów kluczowych, tj. „Sprawdź dane o liczbie operacji wyszukiwania i jej zmianach„. Zanim przejdziemy do wyników, zwróćmy uwagę na dostępne formy kierowania na wybraną lokalizację.
Kierowanie propozycji na wybraną lokalizację
Domyślnie wybrana jest Polska, jednak możemy ją zmienić na jedno bądź wiele województw, a nawet na pojedynczą miejscowość, w tym przypadku Warszawę.
Propozycje słów kluczowych dla internautów z Warszawy
Tym samym uzyskujemy dane dot. ilości wyszukiwań wybranych przez nas fraz tylko przez internautów z Warszawy.

propozycje-slow-kluczowych-warszawa Popularność fraz w Warszawie

Dla porównania można sprawdzić ilości wyszukiwań z całego kraju.

Popularność fraz w całym kraju

3. Sprawdzenie popularności fraz w pobliskich lokalizacjach

Można pójść dalej i wybrać lokalizacje w pobliżu wskazanej miejscowości. Opcja ta przyda się w szczególności w przypadku biznesów prowadzonych w małych miejscowościach. Do wybranej wcześniej Warszawy możemy wybrać kilka pobliskich lokalizacji.
Warszawa i pobliskie lokalizacje

4. Porównanie popularności fraz ogólnych w różnych lokalizacjach

Sprawdziliśmy już popularność wyszukiwań dla fraz zawierających nazwę lokalizacji oraz dla ogólnych, ale dotyczących użytkowników z Warszawy oraz pobliskich lokalizacji. Ale to nie wszystko. Możemy porównać popularność fraz ogólnych w wielu różnych lokalizacjach.

Możemy albo na nowo wejść na główną stronę Planera słów kluczowych, albo zmodyfikować ostatnie wyszukiwanie, wracając do domyślnego ustawienia Polski jako lokalizacji. W pierwszej kolejności wyświetli nam się ogólny widok, którego fragment już pokazywałam.

Trendy liczby wyszukiwań

Tym razem zwróćmy uwagę nie na tabelę, ale na niebieski wykres i opcję nad nim. Domyślnie wyświetlone są trendy liczby wyszukiwań z podziałem na miesiące. Dane te dotyczą wszystkich wyszukanych fraz. Możemy zmienić sposób prezentacji wykresu, klikając na „Trendy liczby wyszukiwań” i zmieniając je na „Podział według lokalizacji„. Dodatkowo pojawi się możliwość wyboru pomiędzy regionem a miastem i ja wybrałam wyświetlanie według miasta.

Trendy liczby wyszukiwań wg miast

Od razu widać, że frazy te są najpopularniejsze w Warszawie (ponad 27%), Krakowie i Poznaniu.

Trendy Google

Przejdźmy teraz do narzędzia badania trendów wyszukiwań w Google.

5. Śledzenie trendów wyszukiwań z ostatniej godziny

Trendy Google umożliwiają sprawdzenie wyszukiwań o rosnącej popularności nawet z okresu ostatniej godziny bądź 4 godzin.

W ostatnim czasie (pomijając tematy polityczne), jednym z luźniejszych tematów o rosnącej popularności był film „Powrót do przyszłości„, w którym główny aktor przeniósł się do dnia 21 października 2015 r., czyli do wczorajszego dnia. W pierwszej kolejności zerknijmy na statystyki wyszukiwań z ostatnich 7 dni.
Popularność filmu: Powrót do przyszłości
Wczoraj praktycznie cały dzień wyszukiwano informacji o nim, w tym akcji związanych ze sprawdzaniem, na ile udało się przewidzieć aktualny stopień rozwoju technologii. Po wyborze tylko ostatniej doby, widzimy bardziej szczegółowe statystyki z podziałem na godziny.
Popularność wyszukiwania filmu: Powrót do przyszłości
Żałuję, że wczoraj nie zrobiłam zrzutu ekranu z wyszukiwań z ostatnich godzin, więc zobaczmy, jak wygląda to w tej chwili.
Wyszukiwania z ostatnich 4 godzin

Search Console

6. Przyspieszenie odświeżenia zawartości pliku robots.txt

Googlebot nie zagląda do pliku robots.txt przed każdym wejściem na stronę. Można to jednak przyspieszyć korzystając z Search Console. Wystarczy wejść w zakładkę Indeksowanie -> Tester pliku robots.txt i w pierwszej kolejności sprawdzić datę wersji zarejestrowanej przez Google. Jeśli uległa zmianie, klikamy na przycisk „Prześlij” w prawym dolnym rogu.
Przesłanie nowego pliku robots.txt
Następnie wybieramy ostatnią opcję, tj. „Prześlij” i czekamy chwilę.
Aktualizacja pliku robots.txt
Voila!

7. Porównanie ilości wyszukiwań i kliknięć w zależności od urządzenia

Na koniec porównamy, jak mocno różni się ilość wyszukiwań oraz kliknięć, a nawet CTR i pozycja, w zależności urządzenia. Poniżej widać, jak wyglądają dane dla komputerów i urządzeń mobilnych. Wystarczy wejść w zakładkę Ruch związany z wyszukiwaniem -> Analityka wyszukiwania i odpowiednio ustawić filtry. Przede wszystkim z filtra Urządzenia należy wybrać opcję Porównaj urządzenia.
Porównanie danych na różnych urządzeniach
Oto fragment wyników:
Porównanie wyników dla różnych urządzeń
Ciekawie wyglądają też porównania wyników uzyskiwanych na tablecie z innymi urządzeniami.

A jakie opcje zwróciły Waszą uwagę?

KATEGORIE: Narzędzia SEO
Comments (14)

Bardzo ciekawe tipy. Szczególnie pkt. 1 może być bardzo przydatny – aż wstyd, że go nie znałem.

ja natomiast jeszcze nie miałem okazji / czasu korzystać z Google Trends ale będę musiał to nadrobić

Paweł, chodzi Ci o to, jak wywołać ten wykres?

O ostatnim triku wiedziałem 😉 Jednak pozostałe są bardzo ciekawe, szczególnie pierwszy – będę musiał go przetestować w najbliższym czasie.

A ja tęsknię za tabelą w której mogłem sprawdzić z jakich fraz w wyszukiwarce internauci wchodzili na moją stronę. Jednak moje zdanie chyba nie ma wpływu na politykę wujka Google ;D

Witam, odnośnie pkt. 1 by w nim „się bawić” trzeba mieć zarejestrowaną/zweryfikowaną firmę w google?

Lexy: tak 🙂

Patryk, trzeba być zalogowanym na konto Google AdWords, ale nie trzeba mieć aktualnie włączonej żadnej kampanii.

Paweł, wejdź na https://www.google.pl/trends/ i wpisz interesującą Cię frazę. Pojawią się wtedy dodatkowe filtry, w tym zakres czasu, np. ostatnie 12 miesięcy.

O puncie 7 nie wiedziałem, nie korzystałem też z Google Trends. Dzięki za informacje.

Dzięki za wartościowe i praktyczne podpowiedzi. dobrze czytać bloga z informacjami które okazują się pożyteczne!

Gdzie by nie wejść w google adwords to zawsze jest tylko kreator który zmusza do utworzenia reklamy. Bez utworzenia reklamy i zapłacenia nie da się skorzystać z żadnego narzędzia. Google Trends to zaś jakieś badziestwo bo jakiej by frazy nie wpisać to zawsze pokazuje "Hmm, w Twoim wyszukiwaniu jest za mało danych, by można było je tutaj pokazać.".

Widzę jedynie zakres (np. 100 – 1 tys.), a nie zaokrągloną, w miarę dokładną liczbę jak na powyższym przykładzie. Proszę o pomoc jak uzyskać do tego dostęp.

Bez składu bez ładu. Gdyby nie to że znam trochę narzędzia Google, to nic bym z tego nie wiedział.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright 2017 Lexy's SEO blog. All Right Reserved.