Zarówno we wspomnianych już wcześniej wywiadach z pozycjonerami i osobami odpowiedzialnymi za walkę ze spamem, jak i na forach, coraz bardziej widoczny staje się pewien podział w branży SEO. Z jednej strony coraz więcej osób docenia wartość unikalnego contentu i optymalizacji strony, oczywiście w połączeniu z odpowiednim linkowaniem. Są jednak tacy, którzy praktycznie całą swą uwagę skupiają na pozyskiwaniu linków z tych najmniej bezpiecznych i najmniej wartościowych źródeł.
Pozwolę sobie zacytować zdania osób, których podejście najbardziej mi się podoba. Jeśli ktoś nie życzy sobie, aby jego nick i cytat widniał na tym blogu, wystarczy mnie o tym powiadomić.
Michał Makaruk (administrator forum PiO) – fragment wywiadu:
Rynek SEO będzie dużo bardziej rozbudowany i nie będzie to czyste SEO. Będą to na pewno różnego rodzaju działania marketingowe w połączeniu z SEO. (…) Trzeba oferować kompleksowe usługi.
camelleon z PiO:
Ja myślę że SEO niedługo będzie polegało na zwiększaniu 'dobrego’ ruchu na stronie, a nie na pozycjonowaniu na frazę/hasło
Robert Bajkowski – fragment wywiadu:
Algorytm, który się zmienia (algorytm Googla przede wszystkim), prawdopodobnie doprowadzi w niedalekiej przyszłości do tego, że 90-95% SEO to będzie tylko optymalizacja.
Sławomir Chojnacki
Jest takie powiedzenie, że królową jest content, królem są linki. Nawet ja bym powiedział, że tam jest dwóch króli – content jest jednym z nich.
Krzysztof Ziółkowski
Ktoś kto się zajmuje pozycjonowaniem musi znać takie rzeczy jak marketing internetowy. Musi umieć postawić się w roli klienta, dla którego ma pozycjonować daną stronę.
Napisałam już co inni sądzą na temat pozycjonowania. Jeśli chodzi o mnie, staram się połączyć optymalizację i linkowanie według zasady „Content is king, but linking is queen„. Tym bardziej teraz, kiedy temat pozycjonowania long tail nie powinien być już nikomu obcy, powinniśmy zadbać o niepowtarzalną treść, która nie tylko wygeneruje wejścia na setki bądź też tysiące fraz dziennie, ale także zachęci użytkowników do powrotu na stronę i do jej polecania. W końcu ostatecznym celem pozycjonowania nie jest to, aby strona pojawiała się wysoko w wyszukiwarkach na jakiekolwiek słowa kluczowe tylko to, aby uzyskać dzięki temu jak największy ruch zainteresowanych użytkowników/klientów.
Metody pozycjonowania rozwijają się z roku na rok i coraz więcej osób myśli o SEO przyszłościowo. A więc nie tylko „linki, linki, linki„, ale także tworzenie i pozycjonowanie stron w taki sposób, aby zmiany w algorytmie Google nie zaszkodziły jej bądź też wpłynęły na nią w minimalnym stopniu. Nadal jednak nie można zapomnieć o tym, że sam content albo same linki niewiele zdziałają jeśli nie połączy się odpowiednio tych elementów.
Jaka jest więc przyszłość SEO? Czy są to kolejne metody pozyskiwania jak największej liczby linków, czy główna siła tkwi w treści strony i jej optymalizacji, czy może konieczne jest połączenie działań z marketingiem internetowym aby przetrwać na rynku?
Osoby zainteresowane tym tematem zachęcam do zapoznania się z: