Praca jako specjalista ds. SEO

W weekend na SEOmozie pojawił się artykuł na temat rozwoju kariery zawodowej w branży SEO, a w nim zaciekawił mnie najbardziej link do dość starego już posta Randa, w którym znajdują się m.in. obowiązki pracowników na poszczególnych stanowiskach.

I tu pojawiają się 2 typy:

  1. osoba od wszystkiego: dobór słów kluczowych, optymalizacja stron, pozyskiwanie backlinków, budowa zaplecza (zarówno techniczne sprawy związane ze stworzeniem stron, jak i tworzenie do nich contentu – najlepiej będącego tzw. „przynętą na linki”), nadzorowanie pracy programistów, monitorowanie działań konkurencji, śledzenie nowinek z branży, przeprowadzanie testów i wdrażanie zmian na ich podstawie itp.
  2. osoba wyspecjalizowana w jednej dziedzinie – jeśli zajmuje się link buildingiem to nic więcej jej nie interesuje.

Z ciekawości przejrzałam oferty pracy dla pozycjonerów w Polsce. Pierwsze, co rzuca się w oczy w większości z nich to PPC, a co do pozostałych wymagań to nie są one zbyt wygórowane, chyba że pozycjonowanie ma dotyczyć także zagranicznych stron. Wydaje mi się, że większość osób z co najmniej 2-letnim doświadczeniem mogłaby się starać o tego typu pracę, chociaż wymagania w ofertach pracy są często nieco wygórowane.

Co jednak z zakresem obowiązków? Szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie pracy skupionej tylko na jednym działaniu, chociaż zdarzało mi się dostawać oferty wymiany linków od osób podpisujących się jako „link builder”, a więc są tacy w Polsce 🙂 Sama jednak potrzebuję zróżnicowania i możliwości rozwoju, najlepiej we wszystkich dziedzinach związanych z pozyskiwaniem ruchu z wyszukiwarek i nie tylko. Niestety doba ma tylko 24 godziny… i właśnie dlatego zastanawiam się, ile osób zgłasza się do pracy, w której w zakresie obowiązków można znaleźć (oprócz działań typowych dla pozycjonowania) m.in. tworzenie grafiki czy opracowywanie tekstów marketingowych, a także sprzedaż internetowa (więcej tutaj). To jest dopiero oferta dla SEO kombajnu 🙂

A jak u Was w firmie wyglądają obowiązki pozycjonerów? Każdy ma swoją działkę? SEO jest oddzielone od PPC? Czy może jedna osoba robi tyle ile da radę, a jak idzie na urlop to nie ma jej kim zastąpić?

KATEGORIE: Pozycjonowanie stron
Comments (17)

poruszylem ten temat u siebie jakis czas temu.. rozkladajac na czynniki pierwsze oferte dla speca od seo i sem : ) Wyszlo na to, ze z jednej oferty seo/sem wyszlo mi 6 specjalizacji ; ) od handlowca po grafika.

JA an stanowisku SEo?SEM zajmuje sie rpowadzeniem kampanii AdWords Yandex na caly swiat, pozycjonowaniem 6 stron firmowych, grafika (bannery flash, grafika pod strony, ulotki reklamowe DTP) i programowaniem stron www 🙂 I szef przychodzi i mnie pyta: Co możesz jeszcze zrobic dla firmy? Takie sa realia

Ja niestety ostatnio jestem takim SEO kombajnem, praktycznie muszę zajmować się każdą kwestią, która chociażby pośrednio łączy się z SEO, czasem mi się to podoba bo pozwala poznać nowe rzeczy i rozwijać się także w innych tematach, ale czasem też mocno przeszkadza, bo nie wystarcza mi czasu na robotę, którą powinienem wykonywać.

Tego typu ogłoszenia zamieszczają raczej małe firmy, które aby ciąć koszty próbują upchać w człowieka jak najwięcej obowiązków, ale wg mnie jest to nieopłacalne dla pracodawcy, bo zarzuca pracownika tematami, na które SEOwiec musi tracić czas, a które w dużo mniejszym stopniu przenoszą się na zysk firmy niż właściwa praca pozycjonera.

gustaw, pozostaje mi pogratulować aż tylu umiejętności i łączenia ich w jednej pracy 🙂 Dotychczas jednym z kilku najważniejszych dni, które pamiętam z pracy był dzień, w którym udało mi się namówić na to, abym zajmowała się samym SEO 🙂 a z czasem + PPC.

Zaczynałam od grafika/webmastera, ucząc się także programowania (niestety z marnym skutkiem). W pewnym momencie stwierdziłam, że skoro przez kilka lat nie doszłam do fajnego poziomu z grafiką (z samym kodowaniem nie było żadnych problemów) to powinnam to sobie darować. Po prostu nie byłam zadowolona ze swoich projektów, a non stop ciągnęło mnie do SEO.

ledo, ta oferta dla SEO kombajna była opisywana na Bartka stronie 🙂 Oferty, które ja wczoraj znalazłam, były całkiem sensowne pod warunkiem, że będzie się miało kogoś chociażby od budowy zaplecza od strony technicznej czy od innych najbardziej czasochłonnych zadań.

Ja jestem za optymalizacją i najbardziej efektownym wykorzystaniem narzędzi i pracy.
Sam osobiście w firmie najpierw wymyślam jakieś zadania, tworzę plan, narzędzia, udoskonalam, uczę się to wykorzystywać jak najlepiej, optymalizować.

Wtedy, gdy już mam „obcykane” wszystko, jestem na wysokim poziomie, przekazuję tą wiedzę dalej.

Ostatnio byłem zmuszony zatrudnić osobę do pomocy bo już nie ogarniałem. Ale chodzi o to moim zdaniem, żeby najpierw dojść do perfekcji w tym co się robi a następnie przekazać tą wiedzę innym. Teraz, przekazałem większość wiedzy i zarządzania większością rzeczy a sam mogę się zająć wymyślaniem nowych lepszych rozwiązań i je wdrażać, po czym znowu przekażę tą wiedzę. Iteracja.

I nie jest tak, że jak pójdę na urlop to wszystko się wali, bo jest ustalony plan działania, dobra organizacja i potem „samo się robi”

Ja pracuję jako webmaster. Wcześniej więcej graficzyłem teraz bardziej webmasterka, a chcę iść w stronę SEO.

Myślę, że w dzisiejszych realiach gdzie oszczędności każdy pracodawca szuka na każdym kroku co raz częściej szuka się człowiek od wszystkiego.

Pamiętam z 2 lata temu znalazłem ogłoszenie o prace gdzie w treści ogłoszenia podano webmaster/grafik/specjalista od sieci/help desk/obsługa sklepu internetowego. Oferta była sensowna pomyślałem, że zgłoszę się na grafika. Ku mojemu zaskoczeniu na rozmowie dowiedziałem się, że te wszystkie stanowiska są dla jeden osoby 🙂
Śmiech na sali i gość mówił, że niestety, ale ludzie nie ogarniają tego stanowiska 🙂

Oczywiście rzeczy typu grafika, teksty są zlecane na zewnątrz. Nie ma sensu i czasu robić aż tylu rzeczy samemu

W każdej firmie musi się znaleźć osoba „SEO od wszystkiego”, która tym wszystkim pokieruje. Potrzebny jest także dodatkowy analityk lub druga osoba od wszystkiego. Zależy jak duży zespół mamy do dyspozycji. Posiadamy także podział na pracowników o węższym zakresie obowiązków w tym link builderów, copywriterów i webmasterów do działań SEO 🙂

Niestety niektóre działania są nudne i mało rozwojowe, dlatego rotacja na takich stanowiskach może być duża, ale i łatwo pozyskać i wyszkolić nowe osoby.

Ogólnie typ 1, tyle że wiele rzeczy można zlecić. Teksty zlecam firmom zewnętrznym, team grafików robi swoje, tak samo programiści. Od PPC mamy osobny team, także do tego się nie dotykam, i dobrze bo nie lubie 😉
Mam też swój SEO projekt, który może w tym roku ujrzy światło dzienne 😉

Nie jestem w firmie, ale pozycjonuję swoją stronę. Można nazwać nas firmą (nieformalnie). DO moich obowiązków należy pozyskiwanie linków, wymiana treści, pisanie artykułów na wartościowe blogi lub strony, szukanie i mailowanie do autorów serwisów o grach, webusability i poniekąd reklama.

Taki mały kombajnik – nie mam raczej szefa nad sobą, jednak kontroluje mnie jedna osoba.

polska to taki kraj, w którym trzeba robić wszystko. zagranicą facet nie dokręci cieknącego kranu, bo nie jest hydraulikiem.

Już sobie wyobrażam jakie kokosy w Polsce będzie można zbić na pozycjonowaniu. Ci mądrzejsi, mianowicie firmy które wiedzą jak ważna jest w dzisiejszych czasach reklama internetowa (skuteczna reklama) inwestują każdy pieniądz w pozycjonowanie i to na pewno im się w przyszłości opłaci, natomiast mniejsze firmy mające również pieniądze już nie tak chętniej inwestują w pozycjonowanie. Należy pamiętać o najważniejszej sprawie jaką jest fakt że: POZYCJONOWANIE WYMAGA CZASU !. Biorąc pod uwagę firmę która inwestuje pieniądze w długotrwałe pozycjonowanie, jest na wygranej pozycji , natomiast tej drugiej mniejszej firmie nie będzie tak łatwo wyprzedzić konkurencje. Dlaczego? , ponieważ agresywne pozycjonowanie nie jest NATURALNE. Pozycjonowanie to między innymi systematyczne oraz stałe pozyskiwanie BL , więc tu apel do firmy: Chcecie mieć większy zysk ? – pozycjonujcie się jak najwcześniej, konkurencja nie śpi – już dawno zaczęła. Pozdrawiam

Tego typu ogłoszenia zamieszczają raczej małe firmy.

Miałem na myśli małe firmy dopiero co powstałe, firmy których właściciele dopiero co wkraczają małymi kroczkami w Business w którym konkurencja jest znacząca. Natomiast duże firmy nie muszą się reklamować bo po co?. Zanim konkurencja ich dogoni mini naprawdę sporo czasu (o ile dogoni). Do czego zmierzam: wystarczy pokazać się w top 10 aby przeciągnąć nawet nie wielki procent klienta na swoją stronę a dla małych firm uwierz mi to bardzo dużo.

top10 to nie wszystko

Top5 to czasem za mało.

W Polsce jest niestety trend, że pracownik musi być od wszystkiego. I najlepiej jak robi jeszcze nadgodziny, za które grosza nie dostanie. Też byłem kombajnem od wszystkiego: PPC, SEO, dodawanie produktów do sklepu, mailingi, tworzenie nowych sklepów,grafika itd. Jak się robi po łepkach to można wszystko ogarnąć, ale jak ma być to dobrze zrobione, no to już gorzej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.