Poniżej znajduje się 5 największych pomyłek według S. Thurow:
- Rozpoczynanie pozycjonowania dopiero po zbudowaniu strony – Jeśli rozpoczniesz działania w złej kolejności, zaczynając od budowy strony i pozycjonując ją dopiero po jej skończeniu, będziesz musiał ją przebudować i cała wcześniejsza praca pójdzie na marne. Przed analizą SEO nie wiesz na jakich słowach kluczowych i frazach się skupić, nie możesz zaplanować w jaki sposób rozrzucić te słowa w tekście, a tym samym materiały na stronie i jej budowa mogą nie spełniać wymagań SEO. Dokonaj analizy zanim zbudujesz stronę, a dowiesz się na jakich słowach się skupić, jak zbudować przyjazne linki, na czym się skupić na poszczególnych podstronach i jak ma wyglądać struktura kodu (użycie nagłówków, wyróżnień, odpowiednia budowa linków itp.).
- Tworzenie stron wejściowych – Strony wejściowe zawierają albo samą grafikę z odnośnikiem do strony głównej, albo animację Flash z odnośnikiem do jej przeskoczenia. Wszystkie inne odnośniki będą oddalone przez to o jedno kliknięcie, co może odstraszyć niektórych odwiedzających i co na pewno utrudni robotom indeksację wszystkich podstron. Co gorsza, takie strony mogą być w ogóle nie zaindeksowane, skoro poza jednym odnośnikiem i ewentualnie metatagami, nie posiadają żadnej treści.
- Brak wartościowej treści skupionej na pozycjonowanych frazach – To czy treść strony jest skupiona na pozycjonowanych frazach, można sprawdzić albo przez pewnego rodzaju ankietę wśród odwiedzających, albo przez narzędzia do badania nasycenia słowami kluczowymi, np. http://www.ranks.nl/tools/spider.html. Mówi się, że nasycenie słowami kluczowymi powinno wynosić od 3 do 8%.
- Brak równowagi pomiędzy zawartością tekstu i grafiki – Na stronie może być zbyt dużo bądź zbyt mało grafiki, jednak żadna z tych skrajności nie jest dobrym rozwiązaniem. W pierwszym przypadku są to głównie strony wykonane we Flashu, które zwykle nie posiadają treści, w związku z czym mogą pojawić się problemy z jej zaindeksowaniem. Często nie zawierają one nawet alternatywnej nawigacji umożliwiającej robotom dotarcie do podstron. W przypadku wyjątkowo małej ilości grafiki, strona może wydawać się zbyt amatorska i zniechęcić część odwiedzających do ponownej wizyty. Potrzebna jest zatem miła dla oka oprawa graficzna i wartościowy content.
- Nieznajomość poszukiwanych fraz – Projektuj stronę i twórz content ukierunkowany na potrzeby klientów. Musisz wiedzieć jakie frazy są przez nich wpisywane w wyszukiwarkach. Jeśli wybierzesz nieodpowiednie, nawet pierwsze miejsca nie przyniosą Ci takich efektów jak w przypadku wyboru fraz, których natężenie poszukiwań jest wysokie.
Tekst ten jest pisany na podstawie artykułu Shari Thurow, znanej nam jako autorka książki pt. „Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych„. Co prawda ten krótki artykuł został napisany dość dawno, bo w 2004 roku, ale nadal jest aktualny. Poza tym, bardziej szczegółowych informacji na temat błędów popełnianych przy pozycjonowaniu dostarczy nam artykuł zamieszczony na stronie 24 najczęściej popełnianych błędów przy próbach pozycjonowania witryny internetowej.