Podstawy pozycjonowania i optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek

Pozycjonowanie polega na zdobyciu jak najwyższych pozycji strony dla danych fraz lub słów kluczowych w różnych wyszukiwarkach, a przede wszystkim Google, które przebija wszystkie inne swoją popularnością. Pierwszym etapem pozycjonowania powinna być optymalizacja strony pod wyszukiwarki. Jeśli przeczytałeś już artykuł na temat doboru słów kluczowych, następnym etapem będzie umieszczenie ich w odpowiednich miejscach na stronie. Oto co powinieneś zrobić w celu zdobycia wysokiej pozycji w wyszukiwarkach.

  • Wybierz odpowiednią domenę – w tym przypadku musisz się zdecydować czy ważniejsza jest nazwa firmy, o ile taką posiadasz, czy umieszczenie w domenie słowa kluczowego. Domena musi być łatwa do zapamiętania, a tym samym krótka. Myśląc o pozycjonowaniu zapomnij o aliasach, które wczytują stronę w ramce i ograniczają nasze możliwości;
  • Wybierz krótki i treściwy tytuł strony – w przypadku bardzo konkurencyjnych haseł, im mniej słów w tytule tym lepiej, ponieważ cała siła jest wtedy rozkładana na mniejszą ilość słów. Jeśli zależy Ci na marce swojej firmy, umieść jej nazwę w tytule, w innym przypadku skonstruuj tytuł strony tak, aby zawierał najważniejsze słowa kluczowe, przy czym najważniejsze powinny się znajdować na samym początku. Shari Thurow, autorka książki „Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych”, sugeruje aby trzy pierwsze słowa w tytule dobrać w taki sposób, by dowolne ich połączenie dawało najważniejsze frazy;
  • Uzupełnij metatagi description (opis strony) i keywords (słowa kluczowe) – zawartość description jest w niektórych wyszukiwarkach wyświetlana pod adresem strony i głównie dlatego warto zadbać aby opis był interesujący i zawierał słowa kluczowe. Różne są zdania na temat keywords, głównie takie, aby ich w ogóle nie wypełniać, ponieważ Google najprawdopodobniej je kompletnie ignoruje. Jednak Onet zwraca na nie uwagę, a WP patrzy na opis strony i słowa kluczowe wpisywane przy zgłaszaniu strony do katalogu za pomocą formularza, więc prędzej czy później i tak musiałbyś je ustalić. Pamiętaj aby najważniejsze słowa kluczowe umieszczać na samym początku description i keywords, i nie powtarzać ich zbyt wiele razy. Jeśli koniecznie musisz to zrobić, nie umieszczaj obok siebie powtarzających się słów i wpisuj je w różnych odmianach, jednak nie więcej niż 2 – 3 razy. Możesz sprawdzić czy prawidłowo uzupełniłeś metatagi dzięki narzędziom takim jak:

    Tytuł strony oraz metatagi description i keywords powinny być zróżnicowane na podstronach, aby w pełni oddać to na czym się skupiają. Każda podstrona skupia się na czymś innym, dlatego metatagi nie powinny być na wszystkich identyczne.Jeśli już mowa o metatagach, nie zapomnij uzupełnić robots wpisując index, follow, co pozwoli robotom na indeksację i podążanie linkami.

  • Zadbaj o wartościową treść (content) – używaj słów kluczowych w treści w optymalnej ilości, w różnych miejscach na stronie, ponieważ poza ilością liczy się również ich rozmieszczenie. Pamiętaj jednak o tym aby pisać w sposób przyjazny zarówno internautom, jak i robotom, a nie tylko tym drugim;
  • Używaj nagłówków h1 – h6 umieszczając w nich słowa kluczowe. Nagłówek h1 powinien znajdować się na stronie tylko raz, ponieważ stanowi jej tytuł;
  • Dopisz alternatywny tekst do obrazków (alt=”nazwa”). Opis ten, jak sama nazwa wskazuje, służy do opisywania obrazków. Przy ich konstruowaniu warto zwrócić uwagę na zastosowanie w nich słów kluczowych, ale tylko wtedy kiedy faktycznie opisują dany obrazek;
  • Dopisz tytuły do linków (title=”nazwa”) ale nie używaj w nich zbyt często słów kluczowych, aby wyszukiwarki nie uznały tego za SPAM. Jeśli jednym z linków w menu jest np. „pozycjonowanie”, w tytule możesz to rozbudować do „pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych” itp.;
  • Używaj słów kluczowych w anchorach (w tekście wyświetlanym jako link);
  • Stosuj znaczniki wyróżniające tekst, np. b, strong, i, emb oraz i służą do wyróżnienia wizualnego, a strong i em poza wyróżnieniem wizualnym, dają nacisk na dane słowa robotom wyszukiwarek;
  • Zadbaj o poprawny i krótki kod – ile ludzi tyle zdań na ten temat. Vanessa Fox w wywiadzie powiedziała, że kod dla Google nie ma znaczenia. Ja już napisałam przy omawianiu doboru słów kluczowych o tym, że poprawny kod warto mieć chociaż ze względów wygody, szybkich modyfikacji na stronie. Dlatego też warto budować strony w oparciu o divy, z maksymalnym wykorzystaniem CSS i umieszczeniem wszelkich skryptów w oddzielnych plikach. Może niedługo uda mi się przeprowadził mały teścik dotyczący tego czy kod faktycznie nie ma wpływu na pozycję w wyszukiwarkach i wtedy opiszę wyniki
  • Inne miejsca, w których możesz użyć słów kluczowych to m. in. nazwy plików i katalogów. Uważaj z nimi jednak aby nie upychać na siłę tych słów i nie spamować. Wiadomo, że jeśli jedną z podstron jest strona poświęcona zagadnieniu pozycjonowania, będzie ona nazwana np. pozycjonowanie.html albo pozycjonowanie.php. Jeśli prowadzisz stronę ze zdjęciami to katalog, w którym je umieścisz, możesz nazwać go „zdjecia” zamiast „images”. Przede wszystkim musisz pamiętać o tym aby nie robić nic na siłę i znaleźć kompromis pomiędzy tym co dobre dla internautów, a tym co dobre dla robotów wyszukiwarek. Niech nikt zaglądając w kod nie ma wrażenia, że upchałeś słowa kluczowe gdzie się tylko da. Wszystko musi wyglądać jak najbardziej naturalnie.
  • Stwórz mapę strony – czyli zbiór odnośników do wszystkich podstron. Dzięki temu roboty będą miały ułatwione zadanie przy indeksacji;
  • Zdobywaj wartościowe linki – stwórz własne zaplecze tematyczne, czyli strony o zbliżonej tematyce, na których będziesz umieszczać linki do pozycjonowanych stron; dodaj stronę do katalogów (dla Google najważniejszy jest DMOZ) ale w przypadku młodych stron uważaj z nasileniem dodawania, głównie na ten sam anchor text (muszą one być zróżnicowane); wymieniaj się linkami z innymi stronami (o sposobie linkowania napiszę innym razem); możesz również wykupić link, ale na stałe a nie np. na miesiąc i nie patrz tylko na wysokość PR (Google Page Rank), ale także na ilość linków wychodzących (prowadzących poza Twoją domenę). Pamiętaj głównie o odpowiednim anchorze Twojego linka. Linkowanie to temat na oddzielny artykuł, dlatego teraz napisałam o nim bardzo ogólnie.

W skrócie, na pozycję strony wpływ mają:

  • występowanie słów kluczowych w: domenie, tytule, metatagach description i keywords, w tekstach alternatywnych obrazków i tytułach dla linków, nagłówkach, anchor tekstach, w treści strony;
  • stosowanie nagłówków od h1 do h6;
  • częstotliwość, gęstość i pozycjonowanie słów kluczowych – ilość powtórzeń danego słowa powinna być optymalna; nie powinno się przekraczać 6% zawartości słów kluczowych w całej treści; słowa kluczowe powinny się znajdować w różnych częściach strony, zarówno na samym początku, na samym końcu, jak i na całej stronie;
  • zróżnicowanie metatagów na podstronach – nie pozycjonuj samej strony głównej, ale także podstrony na kilka fraz;
  • wyróżnianie słów kluczowych za pomocą odpowiednich znaczników html;
  • wiek domeny;
  • ilość podstron – im więcej tym lepiej;
  • częste aktualizacje strony, wzbogacanie o nową, wartościową treść;
  • Google Page Rank – traci on na znaczeniu, jednak nadal zaliczany jest do czynników wpływających na pozycję strony w Google;
  • zamieszczenie mapy strony, która pośrednio przyczynia się do wzrostu pozycji poprzez przyspieszenie indeksowania strony przez roboty;
  • kod strony – budowa strony na ramkach czy w całości we Flashu sprawia trudności;
  • obecność strony w najważniejszych katalogach (DMOZ, katalog WP, katalog Onetu);
  • przyjazne adresy – szczegóły na ten temat przeczytasz na stronie www.webinside.pl
  • konkurencja i to na ile łatwo jest ją przebić, ale to już jest temat na oddzielny artykuł;
  • umiejętne linkowanie zarówno wewnętrzne – w obrębie Twojej domeny, jak i zewnętrzne – między Twoją a innymi stronami. Ten temat zostanie szczegółowo omówiony w oddzielnym artykule;
  • link popularity – ilość linków prowadzących do Twojej strony.

Ten krótki artykuł opisuje podstawy pozycjonowania i optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. W innych artykułach postaram się rozbudować ten temat i skupić się na linkowaniu, a także opiszę co utrudnia pozycjonowanie i jak sobie z tym poradzić.

KATEGORIE: Optymalizacja stron, Pozycjonowanie stron
Komentarze (22)

Bardzo ciekawa informacja, która w krótki i jasny sposób przedstawia najważniejsze zagadnienia przy optymalizacji i pozycjonowaniu.

Kawał dobrej roboty 🙂

Dziękuję za pozytywne opinie 🙂 Jeśli jednak zauważycie, że coś pominęłam, dajcie znać a postaram się to uzupełnić. To temat rzeka i ciężko to wszystko streścić.

Doskonaly tekst. Dzieki. Powinnas umiescic to na innych forach, bo w tym jednym artykule zawarte sa wszystkie informacje dla poczatkujacych o pozycjonowaniu. Gratulacje.

Szczerze mówiąc ten blog rozjaśnił mi wizję pozycjonowania. Do tej pory nie wiedziałem prawie nic. Teraz wiem troszkę więcej. Kolejny etap to będzie zakupienie polecanych przez Ciebie książek.
Pozdrawiam

Cieszę się, że komuś się on przydaje 😉

Bardzo dobry artykul. Teraz w pracy zajmuje sie pozycjonowaniem stron i ten artkul mi wiele wyjasnil. Zobaczymy jakie beda skutki mojej pracy:)

Dzięki za nowiniki ze świata pozycjonowania,wszystkie nowości dotyczące pozycjonowania bardzo mi się przydają.

Ciekawy artykuł. Wreszcie ktoś konkretnie napisał o pozycjonowaniu.

bardzo dobry tekst .

Pozdrawiam

Artykuł juz ma trzy lata, a ciągle aktualny 🙂 tak jakby czas dla Google stanął, a przecież tak nie jest. Lexy bardzo lubię czytać Twje artykuły na blogu, forach, czy Google forum.
Pozdrawiam

Właśnie zacząłem myśleć o pozycjonowaniu swojego bloga i mam nadzieję, że dzięki informacjom tu zawartym będzie to łatwiejsze.

ciekawe informacje !

Lexy, dziękuję bardzo za świetny tekst o pozycjonowaniu. Już jestem mniej zielona. Dzięki 🙂

Twoje artykuły świetnie nadają się do nauki pozycjonowania. Po jakimś czasie pozycjonowanie przestaje być czarną magią, ale przyjemnością jak dane słowa kluczowe pną się w górę. Tylko więcej praktycznych wpisów.

Stare prawdy ale nadal aktualne tzw. silne podstawy pozycjonowania, o których nie można zapomnieć rozpoczynając prace pozycjonowania www.

[…] i opisie w metatagach, o czym można przeczytać więcej w artykule o podstawach pozycjonowania. Warto przemyśleć, jakie słowa wpisywaliby użytkownicy, wyszukując takie strony, […]

Post już leciwy, jednak nie znalazłem odpowiedzi nigdzie indziej, a naprawdę mnie nurtuje:
zakupiłem theme pod WP w którym zaglądając w źródło okazało się iż występują po dwa znaczniki na każdej podstronie. – pierwszy pod logo obrazka, drugi przeznaczony dla tytułu posta.
„Używaj nagłówków h1 – h6 umieszczając w nich słowa kluczowe. Nagłówek h1 powinien znajdować się na stronie tylko raz, ponieważ stanowi jej tytuł”
No właśnie, h1 powinno być dla tytułu podstrony (tak jest w WP) jednakże jeśli zmienię znacznik dla loga z h1 na h2, by ten pierwszy pozostawić dla nazwy posta to z kolei nie zachowam poprawności występowania we właściwej kolejności w kodzie strony.

Wiem, że dziś h1 znaczy mniej niż wówczas gdy pisany był powyższy post, potwierdzeniem tego iż zasada występowania wyłącznie raz h1 na stronie może być fakt częstego występowania powielonego h1 w aktualnie oferowanych templatach. Ale chciałbym poświęcić optymalizacji uwagi i tym się zająć. Czym i jak zastąpić h1 w logo?
Pozdrawiam

Nie zdziwiłem się, że znalazłem Ciebie Lexy nawet tutaj http://www.google.com/support/forum/p/Webmasters/thread?tid=3224b73a6d7312c5&hl=pl, wzięłaś udział w dyskusji traktującej o identycznym problemie. Jak widać z jej przebiegu sprawa wcale nie jest oczywista. Jak patrzysz na to dzisiaj?
Wystartowało przedsięwzięcie opiniotwórcze „Uważam Rze” – tak się składa, że na WP. Osoba od seo poproszona o wyrażenie opinii odnośnie seo zoptymalizowania owego serwisu odniósł się do występującego w nim błędu o którym traktuję w komentarzu. Widać WP stwarza w kontekście znaczników hx problem nie tylko mnie. Link do opinii http://interaktywnie.com/kreacja/artykuly/webdesign/uwazam-rze-w-internecie-to-rzenada-19420?page=3. Niestety nie podano sposobu najkorzystniejszego rozwiązania sprawy, czyli to samo co w dyskusji na Google.

Bardzo ciekawy artykuł. Gratuluje.

Artykuł sprzed kilku lat ale nadal użyteczne infomacje. Skorzystałam z Twojej rady „w przypadku młodych stron uważaj z nasileniem dodawania, głównie na ten sam anchor text” – bardzo cenna wskazówka. Dziękuję i pozdrawiam.

A co z atrybutami title do menu głównego? Jak je konstruować? Powielać np. Strona główna w menu, to i title Strona główna czy jakiś unikalny opis.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright 2017 Lexy's SEO blog. All Right Reserved.