Jak odpowiednio dobrać słowa kluczowe?

Słowa kluczowe („keywords”) są słowami, lub nawet frazami, które internauci wpisują w wyszukiwarkach internetowych w celu znalezienia tego co ich interesuje. Dlatego też tak ważny jest ich dobór, a następnie umieszczenie i odpowiednie zagęszczenie („keyword density”) na Twojej stronie. Powinny się one znajdować w:

  • tytule strony (title);
  • metatagach: w opisie strony („description”) i w słowach kluczowych („keywords”) – pamiętaj aby zróżnicować je na różnych podstronach. Słowa kluczowe zawarte w metatagach mają znaczenie dla Onetu, a dla WP liczą się słowa wpisane w formularzu przy zgłaszaniu strony do katalogu. Co do Google, zdania na temat znaczenia metatagów są podzielone, jednak dopóki inne wyszukiwarki przywiązują do nich wagę, warto je uzupełnić;
  • treści strony („content”);
  • nagłówkach h1 – h6;
  • między tagami strong i em;
  • anchorach;
  • opisach obrazków (alt) – pamiętaj jednak, że alt’y służą do opisywania obrazków, a nie nasycania ich słowami kluczowymi, dlatego używaj w nich słów kluczowych tylko wtedy jeśli faktycznie obrazek przedstawia to co zawiera alt;
  • tytułach linków (title);
  • domenie – tu jest jednak problem, ponieważ należy wybrać co jest najważniejsze – w przypadku firmy będzie to nazwa firmy, a w pozostałych przypadkach z jednej strony domena powinna być łatwa do zapamiętania, a z drugiej, dobrze jeśli zawiera słowo kluczowe. Wybór należy do Ciebie.

Czego nie powinno się robić:

  • wpisywać w metatagach słów kluczowych, które nie opisują zawartości strony;
  • nasycać słowami kluczowymi komentarzy i miejsc wymienionych w poprzednim akapicie;
  • wpisywać słów kluczowych w ukrytych warstwach, czcionką w kolorze tła bądź w najmniejszym rozmiarze.

Podstawą doboru słów kluczowych jest wiedza na temat tego, czego szukają internauci i w jaki sposób wpisują zapytania w wyszukiwarkach. Jeśli znajdziesz się w czołówce na mało popularne słowo czy frazę, i tak nie przyciągniesz ruchu na swoją stronę. Jeśli Twoja strona znajdzie się w czołówce wyników wyszukiwania na nieodpowiednie słowa, będzie to skutkować odwiedzinami osób, które tak naprawdę nie są zainteresowane produktem, który oferujesz i szybko opuszczą stronę.

Burza mózgów („Brainstorm”)

Burza mózgów polega na wypisaniu słów i fraz, które przyjdą Ci na myśl przy opisywaniu Twojej strony. Na tym etapie nie zastanawiaj się nawet nad tym czy faktycznie użyjesz ich w treści i czy warto się na nich skupiać, ponieważ część z nich wyeliminujesz w kolejnych etapach. Nie zapomnij również dodać do listy słów nazwy swojej firmy. Do listy możesz również dodać słowa z błędną pisownią, o ile literówki w nich są często popełniane przez internautów. Osobiście jednak nie stosuję tego, ale widzę na wielu stronach. Jeśli masz taką możliwość, zerknij do statystyk witryn o podobnej tematyce do Twojej. Dzięki temu dowiesz się na jakie słowa i frazy jest najwięcej wejść.

Internauci, nawet myśląc o tym samym produkcie co Ty, mogą użyć innych słów aby go znaleźć. Spróbuj postawić się na ich miejscu i wziąć pod uwagę wszystkie możliwe zapytania. Pamiętaj o tym, że internauta może nie mieć zbyt dużego doświadczenia w przeszukiwaniu zasobów sieci, więc może wpisać zarówno ogólne hasło (angielski), bardziej szczegółowe (wypracowania angielskie), jak i zadać całe pytanie (Jak pisać angielskie listy nieformalne?).

Możesz również podpytać rodzinę czy znajomych o to, jakich słów czy fraz użyliby szukając w sieci produktów, jakie oferujesz. Nie sugeruj im jednak niczego, opisz swój produkt tak aby nie dawać im pomysłów do konkretnych zapytań w wyszukiwarkach.

Wybór najbardziej wartościowych słów

Następnym krokiem jest wyeliminowanie tych słów kluczowych, które nie mają zbyt dużej wartości, jako że nie są zbyt często wyszukiwane. Posłużą Ci do tego narzędzia takie jak:

Słowa kluczowe nie powinny być zbyt ogólne, powinny być jak najlepiej sprecyzowane, aby na Twoją stronę trafiały tylko osoby zainteresowane dokładnie tym produktem jaki oferujesz, a nie podobnymi. Wśród listy słów może znaleźć się kilka słów niszowych – być może nikt wcześniej nie pomyślał, że może mieć z nich ruch, więc wykorzystaj to jeśli uważasz, że słowo jest warte zachowania go na liście.

Inne źródła słów kluczowych

Innymi źródłami słów kluczowych są Boksy w Onecie i www.szukaj.wp.pl.

Ostateczna eliminacja

Kiedy już wybrałeś najważniejsze słowa kluczowe, wpisz je w wyszukiwarkach aby sprawdzić jakie znajdziesz strony. Jeśli wyświetlą się strony zupełnie inne niż Twoja, oznacza to, że słowa te nie będą prawdopodobnie użyte do wyszukania Twojej strony, dlatego możesz je usunąć z listy.

Użycie słów kluczowych w treści strony

Po stworzeniu listy słów kluczowych zmodyfikuj treść na swojej stronie w taki sposób, aby zawierała ich optymalną ilość. Zdania nie mają być nimi przesycone, bo internauci będą mieli dość czytania wielu powtórzeń, a wyszukiwarki mogą to uznać za spam, co w ostateczności może doprowadzić do nałożenia kary. Zagęszczenie słów kluczowych możesz sprawdzić za pomocą narzędzi:

Analiza wyników

Dzięki dokładnym statystykom będziesz w stanie sprawdzić po wpisaniu jakich słów i fraz internauci trafili na Twoją stronę. Będziesz wtedy wiedział, na których się skupić, jakie jeszcze dodać, a z jakich zrezygnować, ponieważ nie ma z nich wejść. Płatne serwery oferują m.in. statystyki Awstat, a jeśli nie masz możliwości z nich skorzystać, najbardziej popularnymi są obecnie www.stat4u.pl oraz www.stat.pl.

Opracowanie m. in. na podstawie:

Inne ciekawe artykuły na ten temat:

KATEGORIE: Optymalizacja stron
Comments (15)

Bardzo ciekawy artykuł. Znalezienie odpowiednich słów kluczowych to podstawa sukcesu zarówno w SEO jak i w SEM. Dla przetestowania skuteczności słów kluczowych można „puścić” niedużą kampanię SEM. Ona daje cenne informacje na temat efektywności danych słów kluczowych.

Słowa kluczowe to podstawa w odniesieniu sukcesu w internecie.
Z poważaniem Michał
P.S Ciekawa strona!

Bardzo ciekawa strona, ciekawe informacje i uzyteczne linki.

Bardzo dobry artykuł szczególnie dla początkujących webmasterów..

Zastanawiam się co to znaczy „popularne słowo kluczowe”? to takie gdzie jest 1000 wyszukiwań czy 1 000 000?

Bądź inaczej – jak mogę przewidzieć jaki ruch będzie generowało wypozycjonowanie słowa kluczowego xxx z 10 000 ilością wyszukiwąń gdy znajdę się w TOP10? 0,1%-5%?? Są takie statystyki?

Dziękuję za bardzo pożyteczny artykuł. Sporo zastosowałam w praktyce!

Bardzo ciekawy blog – wiele pożytecznych rzeczy zebranych w jednym miejscu.

Ciekawym narzędziem przy wejściu na adwords.google.com/select/KeywordToolExternal jest lista 'trendy’. Pozwala to na zaobserwowaniu wzrostu zainteresowania danym słowem kluczowym – często używam gdy zaczynam sprzedawać jakiś produkt a nie wiem czy jest jeszcze 'na fali’ ;).

odnośnie prawa i blogów, można liczyć na pomoc?
prawo prasowe & autorskie?
pilne!

dobre porady „burza mózgów” bo jednak jak siedzimy w danej branży posługujemy się już prawidłową terminologią, a osoba dopiero zagłębiająca temat przeważnie używa prostych słów, warto o tym pamiętać

Świetny artykuł dobrze że keywordsy nie odgrywają już tak ważnej roli jak kiedyś.

Nie dość, że rzeczowo to jeszcze ciekawie i przystępnie. Bardzo fajny blog.

Dobry artykuł. Zgadzam się w zasadzie ze wszystkim. Jednak co do domeny polecałbym raczej wybór krótkiej łatwej do zapamiętania nazwy. Z tego co się orientuje, wyszukiwarki ignorują już słowa kluczowe zawarte w nazwie domeny. Przewagę bierze tutaj treść strony.

Ostatnio mocno działam nad optymalizacją bloga, seo, wartościowych fraz kluczowych. Piszesz tu bardzo konkretnie i z sensem. Wielu blogerów czy też marketerów opuszcza bardzo ważne zagadnienia jak główna optymalizacja witryny czy nawet odpowiedni dobór słów kluczowych.

jeśli już jesteśmy przy doborze słów, które z narzędzi jakie podajesz jest dla Ciebie najlepsze jeśli chodzi o wybór dobrych słów kluczowych?
Szukam najlepszej i najłatwiejszej opcji, która będę mógł przekazać dalej w swoim szkoleniu, dlatego też jest to dla mnie ważne.

Pozdrawiam

Jako początkujący ciągle poszukuję tego typu artykułów, dużo pomagają.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.