AI Overviews (Przegląd od AI) już w Polsce

Spodziewaliśmy się tego już od dłuższego czasu i w końcu oficjalnie ogłoszono wdrożenie AI Overviews do Polski… i nie tylko, ale o tym za chwilę.

Pierwsze wyniki z AI Overviews uzyskałam w poniedziałek, 24 marca. Kiedy pytałam znajomych wokół, tylko jeden na prywatnym koncie mógł zobaczyć to samo.

O czym przeczytasz w tym artykule?

Zaimki pytające, dla których wyświetla się AIO

Najłatwiej jest dotrzeć do wyników AIO, wyszukując fraz long-tailowych zawierających zaimki pytające takie jak:

  • kto (np. kto podbił imperium Inków), co (np. co to jest celiakia)
  • który, które (np. które zęby są stałe)
  • jaki, jaka, jakie (np. jakie pokolenie 2015)
  • czym (np. czym jest klub Toastmasters)
  • czyj, czyja (np. czyim patronem jest święty Walenty)
  • gdzie (np. gdzie pojechać na urlop w 2025)
  • ile (np. ile mamy zmysłów)

Nie jest to jedyny sposób, ale ten najpewniejszy.

Jak wyglądają wyniki z AIO (AI Overviews) – przykłady

Poniżej można zobaczyć, jak wygląda sekcja „Przegląd od AI” dla kilku przykładowych fraz.

Przegląd od AI - AI Overview

AI Overview dla frazy: AI Overview

Przegląd od AI dla frazy: czym jest celiakia

AI Overview dla frazy: czym jest celiakia

Kolejny przykład zawiera rozwinięcie przycisku „Pokaż więcej”.

AI Overview dla frazy: co to za klub Toastmasters

AI Overview dla frazy: co to za klub Toastmasters

Wyniki dostępne w sekcji „Przegląd od AI” bazują na informacjach pochodzących z różnych stron, przy czym do ich źródeł można się dostać za pomocą ikon z linkami. Jednak po ich kliknięciu nie przechodzimy bezpośrednio do materiału źródłowego, ale do dodatkowej sekcji dostępnej po prawej stronie wyników. Dopiero stamtąd możemy dostać się do strony, na której AI znalazło przytoczoną informację.

Przegląd od AI - efekt po kliknięciu w link

Przegląd od AI – efekt po kliknięciu w link

Niektóre wyniki mają formę bogatszą wizualnie.

AIO dla frazy: gdzie pojechać na urlop w 2025

AIO dla frazy: gdzie pojechać na urlop w 2025

O AIO w Polsce w oficjalnym źródle

Zgodnie z informacją opublikowaną na blogu The Keyword, AI Overviews jest już dostępne w następujących krajach i językach (informacja w nawiasie):

  • Austria (niemiecki i angielski)
  • Belgia (angielski)
  • Niemcy (niemiecki i angielski)
  • Irlandia (angielski)
  • Włochy (włoski i angielski)
  • Polska (polski i angielski)
  • Portugalia (portugalski i angielski)
  • Hiszpania (hiszpański i angielski)
  • Szwajcaria (francuski, niemiecki i włoski oraz angielski)

Wyniki te są dostępne dla osób pełnoletnich, zalogowanych na swoje konto Google.

Dodatkowe źródła informacji o AI Overviews

Poniżej będę umieszczała linki do ciekawych rozmów z pierwszymi wnioskami po wdrożeniu AIO w Polsce:

Jeśli znajdziecie coś ciekawego, zachęcam do przesyłania mi linków w prywatnej wiadomości na LI lub Messengerze.

KATEGORIE: !Wyróżnione, Newsroom
Comments (11)

U mnie na frazę "czym jest celiakia" w przeglądarce Edge pojawił się wynik AI ale w Firefox jeszcze nie.

Przeglądarki inne, a czy byłeś zalogowany na to samo konto Google?

To już jest od dłuższego czasu na niektórych kontach (ja mam gdzieś od końca lutego), jest to funkcja eksperymentalna, którą można wyłączyć zdaje się. Warto zwrócić uwagę, na dopisek na dole: Generatywna AI ma charakter eksperymentalny.

Ja mam inne pytanie. Jak wprowadzona "innowacja" będzie miała wpływ na SEO, a szerzej mówiąc, na usługi SEO świadczone na rzecz klientów?

To się dopiero okaże, dlatego trzeba bacznie przyglądać się tym wynikom i je analizować.

Przede wszystkim to, co nie załapie się w AIO, może mieć niższy CTR. Wiadomo, że jak ktoś zobaczy gotowe odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, nie zawsze będzie szukał dalej. Albo przejdzie do jednego z wyników w prawej belce w sekcji Przegląd od AI.

Druga sprawa to próba wbicia się do tych wyników przez SEOwców. Już widzę, że do tej sekcji trafiają strony, które w wynikach organicznych zajmują z reguły max 5-6 pozycję. Rzadko kiedy są to wyniki z drugiej dwudziestki, chociaż to też się zdarza. Naszym zadaniem będzie teraz zorientować się, co ma największy wpływ na to, czy dostaniemy bonusa w postaci dostania się do AIO.

@Roxy, Czas to zweryfikuje, u nas to dopiero się zaczyna, musi trochę wody upłynąć aby można było coś powiedzieć z praktyki. Na pewno zmieni to nieco "zasady gry".

Bez sensu. Generalnie uważam, że całe AI to zmora przyszłości i tworzenie problemów na wielu płaszczyznach. Z drugiej strony zastanawiam się, jakim celem było wprowadzenie AI do Google? Nie kumam. Wiadomo, że Adsy to jeden z segmentów biznesowych dla Google, zatem zabieranie miejsca na reklamy mija się z celem. Owszem, reklamy będą widoczne, pytanie, jak nisko z uwagi na AI?

Ja robiąc testy, na poszczególne zapytania wywala mi odpowiedzi w AI, a na słowa kluczowe (global/lokalne) wręcz przeciwnie. Nie wywala nic w AI. Zatem, jeśli zostanie w takiej formie jak teraz i ucierpią na tym np. portale informacyjne to z perspektywy pracy realizowanej na potrzeby SEO dla klientów, nie powinno się nic zmienić.
Gorzej, jak na frazy typowo "pozycjonowanie stron Warszawa" zacznie wywalać w AI jakieś info lub na hasła typu "mechanik Kraków".

Jeśli pójdzie to w drugą stronę, czyli także na takie frazt, to chyba będzie trzeba zmienić reguły gry, ale w obszarze zawodowym, gdyż w najzwyczajniej w świecie, SEO przestanie się opłacać.

"to chyba będzie trzeba zmienić reguły gry, ale w obszarze zawodowym, gdyż w najzwyczajniej w świecie, SEO przestanie się opłacać."
Dla mnie to na pewno oznacza sporo zmian, ale nie szłabym w kierunku "SEO is dead", bo to słyszę od kiedy weszłam do tej branży 😉 Chyba że nadinterpretowałam trochę Twoją wypowiedź.

Taak, SEO is dead było w formie żartu.
Sam obracam się w SEO wiele lat, przerobiłem nie jedną firmę i bardzo pasjonuje mnie ten obszar.

Od wielu lat robię tylko to. Widać, jak dynamika zmieniającego się wyszukiwania jest mega niekorzystna. Przynajmniej tak z mojej perspektywy 😉
Z logicznego punktu widzenia, potencjalny klient nie będzie chciał się pozycjonować, gdyż CTR zacznie być na katastrofalnym poziomie. Segment AI bełkotu w połączeniu z reklamami/sekcjami pytań/odpowiedzi najzwyczajniej zacznie mocno przykrywać organika, przez co efektywność działania przez SEO nie będzie już sensowna i biznesowo opłacalna.

Może to tylko krótka podróż będzie i jednak ktoś się w korpo zastanowi nad tym, aby jednak nie niszczyć ludziom życia, a jakby nie patrzeć, cały świat obraca się w dużym i mniejszym stopniu w digitalu 🙂

Nie szłabym w kierunku, że SEO umiera. Raczej trzeba zmienić kierunek działania i perspektywę 😉 Ale widać, że już pozycja w TOP3, TOP10 itp nie będzie miała aż takiego znaczenia.

Mnie się wydaję, że wprowadzenie tego teraz to ruch PRowy, by przykryć już i tak obiegową opinię, że Google jest spóźniony, nie dowozi w temacie AI itp. Takie opinie źle wpływają na wycenę giełdową. Teraz może się to zmienić w oczach przeciętnych inwestorów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.