Czas na podsumowanie najważniejszych zmian w Google w minionym roku. Będzie jednak krótko i ze skupieniem na konkretach, które w moim odczuciu okazały się najbardziej istotne.
Styczeń 2024
- Usunięcie z Google linka do kopii strony
Było to związane z planowaną likwidacją operatora cache: umożliwiającego sprawdzenie kopii strony w wynikach wyszukiwania. W styczniu operator ten jeszcze działał, natomiast z wyników zniknął link umożliwiający szybkie przejście do kopii.
Luty 2024
- Aktualizacja materiału „SEO – przewodnik dla początkujących„
Wcześniej poradnik ten był rozbudowywany, natomiast tym razem zespół Google postawił na jego uproszczenie. Podkreślono, że poradnik ten jest skierowany nie do specjalistów ds. SEO, ale dla osób początkujących, które chciałyby dowiedzieć się, jak poprawić pozycję w wyszukiwarce. Wśród nowo dodanych treści znajduje się sekcja dot. powielonych treści, filmów oraz ta z popularnymi teoriami i pomysłami na temat SEO oraz informacjami o czasie oczekiwania na efekty. - Usunięcie z wyników wyszukiwania Google skrótu do Google Maps
O powodzie można przeczytać na SpidersWeb.
Marzec 2024
- March 2024 spam update
W ramach tej aktualizacji dodano 3 nowe przewinienia: nadużycie wygasłej domeny, nadużycie treści na dużą skalę oraz nadużycie dotyczące reputacji witryny. Jej celem miało być zmniejszenie widoczności w wyszukiwarce tych stron, które stosują techniki nastawione na zwiększenie liczby kliknięć w dany wynik i generalnie chodzi tutaj głównie o działania na dużą skalę, których głównym celem jest manipulowanie wynikami wyszukiwania. Przy okazji tej aktualizacji pojawiła się kwestia tego, czy problematyczne są treści generowane przez AI (sztuczną inteligencję), jednak – jak czytamy w Centrum wyszukiwarki Google – sposób opracowania/wygenerowania treści nie ma w tym przypadku znaczenia… znaczenie ma cel, w jakim zostały one stworzone.
Zgodnie z naszymi ugruntowanymi zasadami dotyczącymi spamu korzystanie z automatyzacji, w tym generatywnej AI, jest spamem, jeśli głównym celem jest manipulowanie rankingiem w wynikach wyszukiwania. - March 2024 core update
To jedna z cyklicznych, całościowych aktualizacji algorytmu. To najdłuższa z aktualizacji w 2024 r., ponieważ trwała ona 45 dni. - INP jako nowy wskaźnik Core Web Vitals
INP, czyli interakcja przed następnym wyrenderowaniem, zastąpił dotychczasowy wskaźnik FID wskazujący na opóźnienie przy pierwszym działaniu.
INP monitoruje czas oczekiwania w przypadku wszystkich interakcji użytkownika ze stroną i raportuje jedną wartość, poniżej której znajdują się wszystkie (lub prawie wszystkie) interakcje. [źródło: https://web.dev/explore/how-to-optimize-inp?hl=pl]
Kwiecień 2024
- Dokumentacja dotycząca identyfikowania przyczyn spadków natężenia ruchu z Google
To moim zdaniem jeden z ciekawszych materiałów dostępnych w Centrum pomocy Google. Jest dostępny tutaj, a skupia się na sytuacjach, w jakich możemy zauważyć zmniejszony ruch organiczny. Dużą uwagę przykłada się tutaj do tego, że powodem nie zawsze jest aktualizacja algorytmu czy też ręczny filtr, ale może to być także sezonowość albo problemy techniczne ze stroną. Wpis jest wzbogacony materiałem wideo, który warto obejrzeć. - Search Central Live 2024 w Warszawie
To seria zapoczątkowanych w 2019 r. spotkań znanych dawniej pod nazwą Konferencja dla webmasterów. Odbyła się w Warszawie, a była kierowana do wszystkich zainteresowanych doskonaleniem swoich stron i poprawą ich pozycji w Google.
Maj 2024
- Wprowadzenie w dokumentacji AI Overviews
Google opublikowało materiał na temat streszczeń wygenerowanych przez AI i zaktualizowało informacje dotyczące metatagów w kontekście generowania tzw. snippetów. Jak czytamy w dokumentacji, użycie metatagu nosnippet uniemożliwia wyświetlanie w wynikach wyszukiwania krótkiego fragmentu strony lub podglądu filmu oraz zapobiega wykorzystywaniu treści jako bezpośredniego źródła danych wejściowych do streszczeń wygenerowanych przez AI. Możliwe jest również ustalenie maksymalnej liczby znaków w opisie (metatag max-snippet) i dotyczy również streszczeń generowanych przez AI. - Dodanie formatu epub do typów plików możliwych do indeksowania
Oznacza to, że możemy skorzystać z komendy w stylu fraza filetype:epub w celu znalezienia zaindeksowanych plików e-booków (z reguły ich fragmentów). Na podobnej zasadzie możliwe jest wyszukiwanie innych formatów plików, np. pdf, csv, pptx i svg). - Wyciek dokumentacji Google
Bardzo szczegółowo odniósł się do niej Maciej Chmurkowski na LinkedIn.
Czerwiec 2024
- June 2024 spam update
Kolejna aktualizacja dotycząca spamu, która trwała 7 dni. - Wystąpił problem z indeksowaniem niektórych stron przez Google
Szczegóły zostały omówione na SEroundtable.
Lipiec 2024
- Zapowiedź całkowitego wycofania usługi Goo.gl
Od 25 sierpnia 2025 r. całkowicie przestanie działać usługa skracania adresów URL.
Sierpień 2024
- Ulepszenie dokumentacji dotyczącej SEO filmów
Chodzi o tę dokumentację, w której przeczytamy m.in. o tym: jak ułatwić Google wyszukanie i zaindeksowanie filmu, jak włączyć określone funkcje materiału wideo oraz je monitorować. - August 2024 core update
Kolejna całościowa aktualizacja algorytmu. Była wdrażana przez 19 dni. - Wprowadzenie rekomendacji w Google Search Console
W Google Search Console wprowadzona została eksperymentalna funkcja w postaci rekomendacji dostępnych dla niektórych stron. - Indeksowanie parametru ?srsltid= przez Google
Parametr ten służy do śledzenia konwersji z Merchant Center. Google zapewnia, że parametr ?srsltid= nie wpływa na indeksowanie ani ranking.
Wrzesień 2024
- Usunięcie operatora cache:
Operator ten został usunięty z dokumentacji i od tej pory nie było możliwe korzystanie z niego. Dla mnie osobiście to najbardziej dotkliwa zmiana w Google w tym roku. - Uruchomienie samouczków wideo dotyczących Trendów Google
Google udostępniło na YouTube samouczki ułatwiające zapoznanie się z wykorzystaniem pełnych możliwości narzędzia Google Trends.
Październik 2024
- Usunięcie meta noarchive
Ma to związek z wycofaniem operatora cache: w związku z czym instrukcje dotyczące możliwości lub braku możliwości przechowywania kopii strony nie są już potrzebne. - Rozpoczęcie wdrażania AI Overviews w ponad 100 krajach
Z europejskich krajów na ten moment jest to tylko Wielka Brytania.
Listopad 2024
- November 2024 core update
Kolejna całościowa aktualizacja algorytmu wdrażana przez 23 dni. - Usunięcie pola wyszukiwania z linkami do podstron
Przy wynikach niektórych stron wyszukiwarka wyświetlała pole wyszukiwania, dzięki któremu można było przejść bezpośrednio do wyników wyszukiwania danej witryny. Mowa o tzw. Sitelinks Search Box, który od 21 listopada 2024 r. zaczął być usuwany z wyników wyszukiwania.
Grudzień 2024
- December 2024 core update + spam update
Tym razem były to dwie duże aktualizacje. - Wprowadzenie w Google Search Console widoku z 24 ostatnich godzin
Zgodnie z informacją w pomocy Google, nowy widok zawiera dane z ostatnich 24 godzin z zastrzeżeniem wystąpienia kilkugodzinnego opóźnienia.
Źródła informacji:
***
W tym roku nie będzie mojego prywatnego podsumowania, a przynajmniej nie w formie osobnego wpisu. Napiszę tylko w dużym skrócie, że w tym roku postawiłam na:
- zdrowie;
- rozwój osobisty (pośrednio związany z moją pracą zawodową);
- wolontariat w dwóch organizacjach (więcej na moim profilu na LinkedIn);
- pracowałam nad ważnym i dość obszernym contentem, o szczegółach którego na razie nie mogę pisać 🙂