Budowa i linkowanie z zaplecza

Dlaczego tak bardzo naciskam na to, aby przy budowie zaplecza kierować się unikalną i wartościową dla użytkowników treścią oraz powiązaniem tematycznym ze stroną pozycjonowaną? Dlaczego zachęcam do tego, aby starając się o backlinki pozyskiwać je w jak największym stopniu z tematycznych stron i postawić na ich jakość, a nie ilość, przy okazji starając się m.in. o linki naturalne? To wynika głównie z tego, aby zaplecze nie służyło tylko i wyłącznie do zamieszczenia linka do strony pozycjonowanej. Jeśli decyduję się zrobić nową stronę zapleczową to nie po to, aby została później zbanowana albo żeby odwiedzały ją głównie roboty tylko po to, aby z niej jak najwięcej „wycisnąć”.

Podstawy na ten temat opisałam już rok temu w artykule „Budowa zaplecza„, jednak tym razem podejdę do tematu bardziej szczegółowo.

Zaplecze wartościowe i zarabiające na siebie

Już kilka miesięcy temu pisałam, dlaczego warto tworzyć wartościowe strony. Zaplecze, które dobrze wygląda zarówno od strony wizualnej, jak i merytorycznej, przyciąga użytkowników i zachęca ich do ponownych odwiedzin. Dzięki temu ma ono szansę na zdobycie konkretnego ruchu, z czym wiąże się m.in. możliwość zarobienia na nim np. poprzez:

  • reklamy Google AdSense;
  • sprzedaż bannerów reklamowych, która może się odbyć m.in. za pośrednictwem sieci reklamowych;
  • sprzedaż artykułów sponsorowanych;
  • sprzedaż linków reklamowych;
  • w przypadku serwisów ogłoszeniowych można pobierać opłaty za założenie konta bądź za promowanie ogłoszeń;
  • w przypadku wyjątkowo ciekawych materiałów, dostęp do części z nich może być odpłatny.

Dodatkowo, im lepsza strona tym więcej chętnych do wymiany linkami i tym więcej osób klika w link m.in. prowadzący do strony pozycjonowanej. Efektem tego są nowi użytkownicy na stronie docelowej, którzy również mogą nam pomóc w pozycjonowaniu zamieszczając w sieci linki naturalne do niej.

W przypadku uzyskania dzięki zapleczówkom dużego zainteresowania ze strony użytkowników, można zamieścić na nich różnego rodzaju dodatki (np. ebooki) albo wstawić formularz subskrypcji zaznaczając, że korzystając z tych opcji wyraża się zgodę na otrzymywanie materiałów reklamowych. Można to później wykorzystać zarówno do reklamowania swoich stron, jak i stron klientów, oferując płatny mailing. Warunkiem jest jednak to, aby mieć na uwadze tematykę jaką byli zainteresowani zapisujący się użytkownicy i aby nie wysyłać informacji niepożądanych przez nich (tzw. spamu).

Tworzenie wartościowego zaplecza daje więc szansę na zarobek i zmniejsza ryzyko nałożenia przez Google jakichkolwiek kar. Z tego względu warto zainwestować w kilka porządnych stron zamiast stawiać masowo kolejne strony tworzone tylko pod roboty, oraz których żywot może być krótki i na które traci się tylko cenny czas.

Unikalne teksty

Unikalna treść jest kolejnym czynnikiem wpływającym na to, że użytkownicy uważają stronę za wartościową, a Google nie wykluczy strony z indeksu, nie obniży jej pozycji za treść powieloną z innej strony ani też nie przeniesie przez to strony do wyników uzupełniających. Jest to również kolejna szansa na pozyskanie naturalnych linków z tematycznie powiązanych stron, na których może zostać opublikowany materiał pisany na podstawie Twojej strony i na którym znajdzie się link do Twojej strony jako źródło informacji.

Zaplecze i linki tematyczne

Przede wszystkim zamieszczając na stronie linki do stron o tej samej bądź zbliżonej tematyce, szansa kliknięcia w nie jest dużo większa niż w przypadku linków do stron na zupełnie inny temat, a ich moc dla pozycjonowania jest również większa. Oczywiście warunkiem jest wstawienie ich w widocznym miejscu, a nie np. w stopce, gdzie są one niemalże chowane przez użytkownikami.

Z drugiej strony mamy Google, które także nie lubi nietematycznych linków i uznaje wyłącznie linki przydatne dla użytkowników. Tylko takie linki (czyli linki tematyczne) nie wyglądają na kupione, dlatego linkowanie tematyczne jest najmniej ryzykowne. Nawet wymiana wzajemna między takimi stronami nie powinna zaszkodzić, chociaż gwarancji na to niestety nie będzie nigdy.

Jest jeszcze jedna zaleta tworzenia zaplecza tematycznego. Analizując statystyki takich stron możemy znaleźć nowe słowa kluczowe, na które warto promować docelową stronę.

Linki naturalne

Jeśli strona jest przez internautów uważana za wartościową, dostarcza ciekawe informacje (czasem nawet kontrowersyjne, np. plotki o gwiazdach), jest to dla nich zachęta do dzielenia się linkiem z innymi. Z jednej strony dzięki temu zdobywa się kolejnych użytkowników i ruch na stronie, a z drugiej – dodatkowe linki naturalne, które pomagają w pozycjonowaniu strony.

Nawet jeśli linki te nie mają anchorów takich jakbyśmy chcieli, wzmacniają one domenę i dzięki temu łatwiej jest nam ją wypozycjonować na wybrane przez nas słowa kluczowe. Linki te mogą mieć w anchorze adres strony, podlinkowanym napisem może być słowo „tutaj”, ale równie dobrze podlinkowany może być tytuł artykułu. Wszystko to pomaga w różnicowaniu linków, a więc działa na korzyść dla strony.

Różnorodność jako podstawa bezpiecznego zaplecza

Zdarzało się, że banowane były konkretne domeny albo skrypty. W przypadku linków zbyt jednorodnych pod względem anchorów, również można było się spodziewać filtrów w Google. Dlatego też podstawą dobrego i bezpiecznego zaplecza jest różnorodność we wszystkich możliwych elementach, w tym m.in..

  • różne domeny – w przypadku tworzenia wielu stron raczej nikt nie chce zbyt dużo na nie wydawać i łatwiej jest kupić najtańsze domeny, np. .info. Zalecane jest jednak ich różnicowanie i nie stawianie wszystkiego na jedną kartę. Poza tym, instalując katalogi bądź strony na popularnych skryptach, dobrze jest nie stosować ich nazwy w domenie bądź subdomenie;
  • różne IP – co prawda kilka stron zapleczowych może stać na tym samym IP, ale jeśli jest ich zbyt dużo, może to być niezbyt bezpieczne jeśli zostanie wychwycone powiązanie między nimi;
  • różne skrypty – łatwo jest wychwycić szybko strony na tym samym skrypcie i jeśli konkretny skrypt jest używany w dużej części do generowania spamu, istnieje ryzyko zbanowania nawet „niewinnej” strony;
  • różnicowanie anchorów – jeśli do strony prowadzi zbyt wiele linków na ten sam anchor, na dane słowo kluczowe może zostać nałożony filtr. Warto również zadbać o to, aby linki wyglądały jak najbardziej naturalnie, a więc nie zaszkodzi zamieszczenie kilku linków z adresem strony albo tekstem w stylu „tutaj” w anchorze;
  • różnicowanie wyglądu linków – część linków może być wstawiona w najbardziej standardowy sposób, a więc jeden pod drugim, część powinna być otoczona tekstem, a jeszcze inne mogą być ich połączeniem, a więc linki z krótkimi opisami jeden pod drugim (tak jak w niektórych skórkach w WordPressie);
  • linki do strony głównej i podstron – ważne jest, aby nie linkować tylko i wyłącznie strony głównej. W końcu użytkownicy linkujący do strony naturalnie, zazwyczaj wstawiają linki do konkretnego zagadnienia znajdującego się na podstronie;
  • różnicowanie miejsc wstawiania linków – chociaż linki w stopce uważam za najmniej wartościowe, nie jest to miejsce jakiego za wszelką cenę unikam. Pozwala to na kolejną formę zróżnicowania, podobnie jak wstawianie linków raz tylko na stronie głównej, innym razem na wszystkich podstronach (site-wide), a jeszcze innym razem na wybranej podstronie (np. dla zaprzyjaźnionych stron);
  • różnicowanie sposobu linkowania strony – ostatnio coraz więcej osób ma obawy o to, że filtry w Google mogą być spowodowane linkowaniem stron z systemów wymiany linków (SWL). Różnicowanie sposobów linkowania pozwoli więc na pozbycie się obaw o to, że nagle filtr dostaną wszystkie strony zapleczowe, a w końcu sposobów na to jak zdobywać linki jest wiele;
  • różny stopień optymalizacji stron – to pozwoli m.in. przetestować, jakie formaty linków sprawują się najlepiej, porównać moc niektórych tagów wzmacniających słowa kluczowe (np. nagłówki i wyróżnienia), a także sprawdzić czy lepszym wyjściem jest stosowanie metatagu description czy też jego brak.

Mendax w swoim artykule na temat budowy zaplecza jeszcze bardziej skupił się na temacie bezpieczeństwa wynikającego z braku możliwości powiązania ze sobą zaplecza, zalecając m.in.:

  • rejestrowanie domen na różne dane;
  • brak korzystania z jakichkolwiek narzędzi Google, w tym Google Analytics;
  • blokowanie robota Yahoo w celu utrudnienia sprawdzenia przez konkurencję backlinków do strony.

Do tego dodałabym jeszcze, aby nie publikować adresów stron zapleczowych np. na forach. Nie od dzisiaj można spotkać się z pytaniami o to, gdzie zgłosić konkurencję, która np. przesadziła z ilością słów kluczowych w tytule. Bezpieczniej będzie więc nie wystawiać na pokaz ani ważniejszych zapleczówek, ani stron pozycjonowanych.

O czym jeszcze pamiętać?

Oprócz wymienionych już punktów warto pamiętać o tym, aby zaplecza nie linkować między sobą albo linkować wzajemnie w wyjątkowych sytuacjach, kiedy jest to uzasadnione z punktu widzenia mocno powiązanej tematyki. Warto również już na początku wzmocnić TrustRank poprzez linkowanie do zaufanej strony – właśnie dlatego niektórzy na swoich zapleczówkach wstawiają linki do Wikipedii 😉 Google może określać tematykę strony po słowach zawartych na stronie, w anchorach backlinków, ale również w anchorach linków wychodzących. Dlatego też zalecałabym linkowanie np. do wspomnianej już Wikipedii na słowa kluczowe zbliżone do tych, na których nam również zależy. Przekazywanie Page Ranku i informacje na temat Trust Ranku podaje nam Rand Fishkin w filmiku poniżej:

Omówiłam już budowę i linkowanie z zaplecza z technicznego punktu widzenia. W przygotowaniu jest jeszcze artykuł z przykładem stron zapleczowych pod wybraną tematykę.

KATEGORIE: !Wyróżnione, Linkowanie, Zaplecze SEO
Comments (60)

Właśnie dlatego nie lubię pozycjonowania…za dużo jest zmiennych na które trzeba uważać. Mam niejakie pojęcie co i jak, ale gdy ktoś prosi mnie o wypozycjonowanie jego strony to odmawiam. O wiele ciekawszym zajęciem jak dla mnie jest zrobienie strony (których mam pięć) 😉

A ja właśnie dlatego tak lubię to co robię 😉 Pozycjonowanie wymaga ciągłego nadążania za nowościami, ciekawych pomysłów i rozwoju stosowanych metod. Nie jest nudne, bo nie ma na nie prostego przepisu.

Absolutnie rewelacyjny artykuł!
Poszerzyłaś moje wypociny, chyba całkowicie wyczerpując temat.

Napisałaś o zarabianiu na zapleczu przez Google Adsense, czy wstawienie jednej reklamy na wielu stronach zapleczowych nie daje G możliwości łatwego określenie powiązania między nimi? Wg mnie tak, i cały wysiłek włożony w różnicowanie i zamaskowanie zaplecza idzie na marne.

Zauważ, że podałam różne formy reklamy, a nie sam AdSense. Różnicowanie dotyczy także tematu reklamy.

Chyba sie w Tobie zakochałem 🙂 Tyle serca w SEO wkładasz 🙂

A ile stron zapleczowych powinienem zbudowac, zeby mialo to sens?

A pod jaką stronę?

Witam 🙂

Lexy, mam pytanie do Ciebie:
otóż przeczytałem uważnie Twój blog, zobaczyłem na jakie pozycjonowanie stawiasz i jestem 'za’. Ogądałem ostatnio ciekawy materiał na discovery o historii internetu, google , ich podejściu do wyszkukiwania itp i twórcy google potwierdzają Twoje słowa. Zastanawia, a zarazem martwi mnie jedna rzecz..ilość linków z tego tematycznego zaplecza. Nie jestem pozycjonerem, jestem osobą, która interesuje się tą tematyką i chce wypozycjonować pewną swoją stronę. Próbowałem już z prostymi stronkami na bardzo proste frazy- TOP3 uzyskałem. W serwisie jednak, który teraz tworzę, pojawia się problem – ile moge uzyskać linków z zaplecza tematycznego? Pracuję sam, jednak mam osobę która może pisać dla mnie teksty.
Przypuścmy ze pozycjonuję stronę na frazę portal fotograficzny. Stawiam więc jako zaplecze 3 mniejsze portale z artykułami o fotografii i linkuję do strony pozycjonowanej. Właśnie linkuję, lecz jak? Najlepszy jest link w treści, ale jest to trochę dziwne…Każdy art ma zawierać frazę „portal fotograficzny”, to samo z newsem, zeby bylo linkowanie podstron? Czy lepiej dodać w topie strony link tekstowy – link będzie tematyczny, tyle że nie będzie wpleciony w tekst. Jak rozwiązać taki problem?

No i druga kwestia: ile takich tematycznych stron moze człowiek postawić i się nimi opiekowac ? Fakt strony mogą zarabiać na siebie , ale nie nastąpi to od razu, nie postawię na raz nawet 5 takich serwisów. A jednak im więcej linków, tym lepiej 😉

Ale się rozpisałem ,
mam nadzieję, że nie masz mi tego za złe 😉

Liczę na jakiś komentarz do mojej wypowiedzi,

pozdrawiam gorąco Autorkę jak i wszystkich czytelników tego bloga.

Proponowałabym podlinkowanie strony głównej z każdej strony zapleczowej, ale nie za każdym razem tym samym anchorem. Następnie w treściach konkretnych artykułów możesz zastosować deep linking poprzez linkowanie do podstron.

Co do drugiego pytania – tyle ile potrzeba. Jeśli zobaczysz, że jeszcze sporo brakuje pozycjom Twojej strony i nie możesz załatwić innych mocnych linków, zrób kolejną stronę. Pamiętaj jednak, że zaplecze możesz wykorzystać również do wymiany, więc możesz dzięki temu zdobyć wiele linków.

Jeśli chodzi o zarobki, czasem jedna strona zarobi na wiele i ostatecznie wyjdziesz na plus. Ale nie można się już na początku nastawiać zbyt pozytywnie, bo nie od razu zarabia się setki czy tysiące zł 😉

Dziękuję za odpowiedź.

Lexy, a czy jedna strona zaplecza, mocna, tematyczna, gdzie na każdej stronie będzie link do strony pozycjonowanej, dzięki dużej ilości SITE da mi dużą moc? Ujmę to inaczej: czy link z 1000 podstron w topie strony unikalnej, mocnej, podlinkowanej byłby mocniejszy niż link z dwóch kolejnych zapleczowych stron, kazda z 500 podstron, ale te dwie strony są nieco słabsze od strony pierwszej, mniej linków do nich prowadzi itp..

pozdrawiam.

Linkowanie ze wszystkich podstron przy tak dużej ilości nie zawsze jest bezpieczne. Poza tym, każdy kolejny link z tej samej strony jest słabszy.

Sama linkuję bardzo różnie. Na forach wstawiam link na wszystkich podstronach, a jest ich sporo. Czasem wstawiam link tylko na stronie głównej, a czasem na podstronie wydzielonej dla linków. Naprawdę tutaj nie mam reguły oprócz tej, aby nie linkować wszędzie w ten sam sposób. Większość moich zapleczówek i tak nie ma zbyt wielu podstron (zazwyczaj kilka do kilkunastu), więc nawet wstawiając na wszystkich nie są to ogromne liczby 😉

Hejka,
Po przeczytaniu kilku Twoich artykułów muszę przyznać że Twoje wskazówki i porady są bardzo trafne.
Nie zajmuje się pozycjonowaniem ale znajoma ma sklepik internetowy i prosiła mnie o pomoc bo drastycznie a raczej systematycznie spadała z rankingu…
Przyznam że ten sklepik nie przynosi żadnych dochodów więc nie ma kaski na inwestycje. Postanowiliśmy coś zrobić charytatywnie.
jak myślisz co byłoby najlepszym rozwiązaniem dla takiego sklepiku? Jego wypozycjonowania?
Pomyślałem że warto by mieć zaplecze tematyczne. Ale od czego zacząć? Ile portali?
Po ile podstron z artykułami…?
To wszystko jest troszkę skomplikowane…
Czy moge prosić o jakieś rady i wskazówki…

Pozdrawiam

Lexy, mam pytanie odnośnie wielkości i formy zaplecza. Zaplecze głównie potrzebne do pozycjonowania stron sportowych ściślej mówiąc tematyka piłki nożnej. Strony klubowe, strony na imprezy typu Euro 2008, mistrzostwa świata itp. Jak powinno wyglądac takie zaplecze?

Nie potrafię podać gotowego przepisu na zaplecze dla danej strony. Po pierwsze potrzebowałabym czasu aby zgromadzić wszystkie pomysły, a po drugie wszystko zależy od tego jak strona jest przygotowana pod kątem optymalizacji oraz skąd jeszcze będą pozyskiwane linki.

Główne wskazówki to to, aby nie ustalać z góry liczby podstron czy stron zapleczowych. Nie każda zapleczówka ma potrzebę posiadania kilkuset czy iluś tysięcy podstron i czasem wystarczy kilka-kilkanaście, ale takich z naprawdę fajną treścią.

Już jakiś czas temu pisałam o tym, że podam przepis na zaplecze dla konkretnej tematyki i postaram się to w najbliższym czasie opublikować.

Krwych, jakie produkty dostępne są w tym sklepiku?

Filip, mógłbyś zrobić m.in. stronę informacyjną na temat różnych odmian piłki nożnej, np. piłka nożna mężczyzn i kobiet. Kolejna strona może dotyczyć historii piłki nożnej z dokładnym opisem tego, jak się rozwijała. Inna strona może dotyczyć zasad gry opisanych bardzo szczegółowo. Przy okazji możesz na niej wstawić kilka filmików pokazujących co jak należy robić. Na niej dodaj też słowniczek sportowca, w którym wyjaśnisz terminy specjalistyczne użyte na stronie. Ja na piłce nożnej nie znam się ani trochę, więc pomysłów na szybko zbyt wiele nie mam. Staraj się stawiać zaplecze na różnych skryptach, ale wybieraj takie, które umożliwią wkład Internautów dzięki komentarzom, możliwościom oceny bądź też dodawania własnych artykułów. I pamiętaj o unikalności i ciekawych materiałach. Niech strony te nie wyglądają jak zwykłe zaplecze tylko jak pełnowartościowe strony tworzone dla użytkowników.

Ok, dzięki za rady.

Hej Lexy,
Generalnie ten sklepik jest z odzieżą damską.
Do tej pory mam dwie stronki a na nich po 5 artykułów i kilka komentarzy.
Jeszcze nie linkowałem z nich do sklepiku.
Zastanawiam się jeszcze nad dwoma dodatkowymi stronkami no i blogiem samego sklepiku.
Tylko nie wiem jak to ugryźć? jak linkować.
W międzyczasie zamieszczam drobne arty w precelkach i oczywiście sklepik w katalogach.
Mam pytanie… co zaczęło przynosić skromne efekty… Czy linkowanie do sklepiku bez jego aktualizacji nie będzie podejrzane dla G?
Chodzi mi o to czy warto również zwiękaszać ofertę sklepiku a tym samym jego site aby G myslało że serwis się rozwija…

Thx za porady.

Zwiększanie oferty odbywa się naturalnie kiedy dochodzi nowy produkt i tak samo naturalnie będzie to wyglądało dla Google.

Jeśli chodzi o linkowanie, to lepiej unikać linkowania wzajemnego między tymi kilkoma stronami zaplecza. Może to niezbyt dobrze wyglądać, jeśli stworzy się z tego jedna większa siatka powiązanych między sobą linków. Pamiętaj również o tym, że im lepiej podlinkowane zaplecze, tym mocniejsze linki da ono sklepikowi.

Co do tematyki, można byłoby pod nią zrobić bardzo dużo stron tym bardziej. Zaczęłabym od stworzenia strony, na której opisywana byłaby moda znanych osób, ciekawe dodatki, także te mocno krytykowane przez znawców mody. Chodzi o coś w stylu pudelka 😉 tyle że skupiającego się wyłącznie na modzie. Tematem kolejnej strony mogą być profile i newsy na temat najpopularniejszych modelek polskich i zagranicznych. Kolejna to poradnik dla młodych dziewczyn, które nie wiedzą jak zacząć swoją karierę w świecie mody. Kolejna to katalog sklepów odzieżowych. Jeśli oferowana jest także bielizna ślubna, strona może dotyczyć mody ślubnej, na której znajdą się porady i przykładowe zdjęcia tego, jak odpowiednio dobrać taką bieliznę. Jeszcze na innej stronie może być opisane, co sklep oferuje nowego na kolejny sezon.

Na stronach z poradami najłatwiej będzie wpleść w tekst linki do konkretnych działów sklepu, a do strony głównej można dać link na każdej podstronie.

Witam,
przeczytałem uważnie cały artykuł i wielkie słowa pochwały dla Autorki 🙂
Mam jednak problem…piszesz, że link ze strony tematycznej powoduje większe prawdopodobieństwo kliknięcia itp. Ja obecnie z kumplami stworzyłem sobie forum komputerowe, na php bb , darmowy szablon, a że obecnie się nudzimy, mozemy jakos popracować nad pozycjonowaniem strony, pisząc np jakie teksty. Właśnie, tutaj pojawia się problem, jak stworzyć zaplecze dla takiego forum? Teksty takie typowe pod precle z nasyceniem słów kluczowych 1500- 2000 znaków to dla nas nie problem, jednak czy ktoś w takie coś kliknie? Z drugiej strony praktycznie nie da się napisać jakiś ciekawych tekstów z linkiem do frazy 'forum komputerowe’ ,mozna jedynie wyjasniac sens działania forum itp.
Jeśli mogłabyś zdradzić rąbek tajemnicy, jak stworzyłabyś zaplecze do forum komputerowego? Ja myślałem teraz o takim czymś, ze tworzę powiedzmy 10 stron po 10-15 podstron każda , w treści podaje link do mojego forum, linki będą mocne, ale kurde wątpie czy ktoś w to kliknie..Cały mój plan pojdzie na marne?

Pozdrawiam,
licze na odpowiedz.

Niestety precli nie można zaliczyć do miejsca, w którym użytkownicy będą klikać w linki, bez względu na tematykę. No chyba że zaczniesz pisać na artelisie albo eiobie (w drugim przypadku są to linki nofollow), z których użytkownicy korzystają. Precle jednak dają sporo dla pozycjonowania, więc z tego względu warto z nich korzystać, tylko pamiętaj, aby podlinkować wpisy z innych źródeł i wybrać najlepsze precle zamiast dodawać do wszystkich po kolei.

Jeśli chodzi o zaplecze pod forum komputerowe to w pierwszej kolejności zrobiłabym dla niego cały serwis w taki sposób, żeby to forum było do niego dodatkiem, a żeby w serwisie znajdowały się różnego rodzaju porady, tutoriale itp. Poza tym moglibyście zorganizować konkurs tematyczny na podobnej zasadzie jak na forumweb.pl – konkurs odbywa się na łamach forum, ale wyniki publikowane są również w serwisie.

Innym pomysłem na zaplecze byłaby strona z opisami sprzętu komputerowego, który można komentować. Przy reklamowaniu takiej strony kładłabym nacisk właśnie na możliwość komentowania, sprawdzenia czy warto w dany sprzęt inwestować.

Jeszcze inna strona może być wyłącznie serwisem informacyjnym o nowościach w świecie komputerów, chociaż to lepiej byłoby zamieścić w tym najważniejszym serwisie.

Wśród innych zapleczówek mogą się znaleźć tylko i wyłącznie tutoriale bądź szczegółowe opisy instalacji programów czy systemów komputerowych. Sprawdźcie zarówno na swoim, jak i na innych forach, z jakimi problemami użytkownicy spotykają się najczęściej i zróbcie stronę w stylu „how to” z pytaniami i odpowiedziami. Bardzo dobry do tego jest skrypt phpMyFAQ.

Nie trzymajcie się sztywno wytycznych w stylu 10-15 podstron. Patrzcie na to, które i ile informacji będzie przydatnych dla użytkowników. Skupiając się na dość szczegółowych tematach dużo łatwiej będzie się dostać na wysokie pozycje i skupić ruch na Waszych stronach, a z nich przekierować do forum czy też wspomnianego na początku serwisu.

Możecie jeszcze zrobić serwis ogłoszeniowy dla sklepów czy też serwisów komputerowych. Pomysłów przychodzi cała masa i mam nadzieję, że dzięki wskazówkom wpadniecie na dużo więcej 🙂

Ahh, zapomniałęm dopisać..
Lexy, piszesz że Twoje zapleczówki mają po klikanaście podstron. Kurde, drogo to wychodzi..założmy ze zrobię takich 10 stron po 15podstron = około 50zł za domeny na rok pierwszy + opłaty za serwery, zeby ip inne było. Da się zrobić to jakos taniej? Z drugiej strony darmowe hosty niebezpieczne są, zawsze może nie wypalić wszystko..

Lexy, piszesz że Twoje zapleczówki mają po klikanaście podstron.

Po prostu nigdy nie zrobiłam strony typowo pod wyszukiwarki albo pod systemy, więc nigdy nie zależało mi na nabijaniu site’u. Akurat tyle wystarczało do szczegółowego opisania zagadnienia, które na stronie pozycjonowanej było tylko częścią serwisu.

Szczerze mówiąc takie 10 stron to nie jest ogromny koszt, a poza tym, nie zrobisz ich wszystkich w jeden dzień 😉 Jeśli tworzycie forum w kilka osób, cena się rozkłada. Domeny też nie zawsze muszą być te najdroższe. IP co prawda jest lepsze, jeśli jest zróżnicowane, ale nic złego się nie stanie jeśli jednak kilka stron będzie na tym samym IP. Nie wszystko musi być zrobione na tip top jeśli nie macie takich możliwości finansowych, a skorzystanie z ofert darmowych hostingów też jest jakimś pomysłem.

BTW, kolejny pomysł na zaplecze to strona z recenzjami książek poświęconych tematyce komputerowej. Zawsze starajcie się dać możliwość tworzenia strony także przez użytkowników, właśnie dzięki komentarzom, wystawianiu ocen, a w tym przypadku możecie też pod każdą z nich dać link do komentowania na forum.

Dzięki za tak wyczerpującą odpowiedz 🙂
Więc tak:
„Poza tym moglibyście zorganizować konkurs tematyczny na podobnej zasadzie jak na forumweb.pl – konkurs odbywa się na łamach forum, ale wyniki publikowane są również w serwisie.” – o takim rozwiązaniu myśleliśmy, na daną chwilę jednak to prawdopoodbnie odpada. Forum nie jest bardzo rozbudowane i posiada PR0.

„Innym pomysłem na zaplecze byłaby strona z opisami sprzętu komputerowego, który można komentować. Przy reklamowaniu takiej strony kładłabym nacisk właśnie na możliwość komentowania, sprawdzenia czy warto w dany sprzęt inwestować.” – zgodzę się z całą pewnością, tylko taka strona wymaga również nakładu finansowego. Mozna opisywać swój sprzęt, jednak kiedyś on się skończy, a zeby pozyskać dostawców sprzętu trzeba mieć wyrobioną jako taką markę.

„Wśród innych zapleczówek mogą się znaleźć tylko i wyłącznie tutoriale bądź szczegółowe opisy instalacji programów czy systemów komputerowych. Sprawdźcie zarówno na swoim, jak i na innych forach, z jakimi problemami użytkownicy spotykają się najczęściej i zróbcie stronę w stylu „how to” z pytaniami i odpowiedziami. Bardzo dobry do tego jest skrypt phpMyFAQ.” – z tego z całą pewnością skorzystamy 🙂 zainteresuję się tym skryptem.

„Możecie jeszcze zrobić serwis ogłoszeniowy dla sklepów czy też serwisów komputerowych. ” – no tak, ale w tym wypadku linki nie będą raczej wplecione w tekst, a jedynie albo link tekstowy , albo banner. W sumie fajna myśl 😀 dzięki

Dzięki jeszcze raz za odpowiedz, trochę rozjaśniłaś umysł 😀

I znowu post pod postem, szkoda ze nie da się edytować 🙂

Wpadłem jeszcze na inny pomysł : sponsorowanie domen i hostingów pod serwisy tematycznie powiązane. Jest to plan raczej na przyszłość, gdy będziemy już trochę zarabiać.
Wtedy kupilibyśmy jakis serwer dedykowany i moglibyśmy sponsorować domeny/serwery pod serwisy np o tematyce komputerowej. W zamian banner na serwisie i od czasu do czasu jakaś informacja prasowa. Dla nas by to dobre było, bo moglibyśmy się zająć innymi stronami zaplecza

Dobrze kombinuję ? 🙂

na daną chwilę jednak to prawdopoodbnie odpada. Forum nie jest bardzo rozbudowane i posiada PR0.

PR nie ma tu nic do rzeczy. Chociaż, skoro forum jest rozbudowane i zapewne trochę już istnieje, 0 jest trochę podejrzane, bo niedawno był update.
Jeśli możecie nawiązać współpracę z innymi serwisami tak, aby sponsorowały nagrody w formie reklamy bannerowej, będzie zainteresowanie konkursem.

zgodzę się z całą pewnością, tylko taka strona wymaga również nakładu finansowego.

Tu dużo zależy od tego kto by tworzył treść. Wszystko da się zrobić na darmowych skryptach, a w tym przypadku nawet domeny nie trzeba nowej robić tylko zrobić z serwisu i forum jeden duży serwis, przy czym jedno z nich w subdomenie.

ale w tym wypadku linki nie będą raczej wplecione w tekst

Jeśli nie ma takiej możliwości to wtedy wstawia się zwykły link w oddzielnej sekcji czy na podstronie z linkami.

Dobrze kombinuję ?

Bardzo dobrze 🙂 Powodzenia.

Po przeczytaniu większości wpisów na Twoim blogu rozwiałem wszelkie wątpliwości, które dręczyły mnie od tygodni, dziękuję 😉

Siedzę w tematyce bardzo popularnej i konkurencyjnej (rozrywka), dlatego szukam dobrych rozwiązań. Niedawno wystartowałem z nowym serwisem, który zamierzam wypozycjonować przynajmniej do TOP 10, od dzisiaj chcę stworzyć mini serwisy, które posłużą mi jako zaplecze, nasuwa się kilka pytań:

1. Jak wiadomo content w postaci filmików, zdjęć, dowcipów nie jest w miarę unikalny, więc jeśli postawię parę stron tematycznych z 5-8 kategoriami i dodam po kilkanaście materiałów z unikalnymi opisami/tytułami, google uzna to jako wartościowy serwis ?

2. Czy sposób linkowania zaplecza wpływa na linki umieszczone do strony pozycjonowanej ? np. jeśli będę używał swli, precli, scuttlera, dodawarki ?

3. W pierwszym miesiącu istnienia serwisu dodałem linki z kilku płatnych katalogów, paru unikalnych artykułów w preclach i starego zaplecza, kolejnym krokiem, który zamierzam podjąć to linkowanie podstron z precli/stawianego zaplecza, warto dorzucić linkme ELITE z paroma linkami dziennie, czy lepiej linkować zaplecze, a z nich dać linki ? Najbardziej obawiam się filtrów.

Będę niezmiernie wdzięczny, jeśli ktoś odpowie chociażby na część moich pytań. Pozdrawiam gorąco!! 🙂

Czy jeżeli posiadam 2 strony, to przy budowaniu zaplecza dla nich moge linki z dwóch stron umieszczać na jednej stronie zaplecza ? Potem musze unikac linkowania stron zaplecza ? A moge linkowac te 2 strony ? Pozdrawiam.

Powinieneś unikać linkowania stron zaplecza między sobą, a nie linkowania z zaplecza do różnych pozycjonowanych stron.

Witaj,
Na wstępie – dzięki za kolejny świetny artykuł, Lexy. Oby tak dalej 😉
Czy masz jakieś obserwacje na temat tego, czy lepiej dodać link prowadzący do strony pozycjonowanej: do świeżo powstałego zaplecza, czy lepiej najpierw wzmocnić to zaplecze i dopiero po pewnym czasie umieścić na nim linka pozycjonującego?
Pozdrawiam

Sama robię raz tak, raz tak, ale nie analizowałam tego czy występują jakieś różnice.

kurde wcielo mi tresc wiec pisze jeszcze raz jesli wywali 2 posty to sie wnerwie 😀

wracajac do pytania bo mam takie:
jesli chce zalozyc sklep internetowy o dosc duzym zroznicowaniu asortymentu np. rtv, agd, komputery i sprzet komputerowy, multimedia, sprzet foto, i elektronika rozna, to czy lepiej zakladac jeden duzy sklep z wielka liczba podstron i odnosnikow, np. podobny produkt, czy klienci ktorzy to kupili kupili tez to, czy lepiej jest zalozyc kilka mniejszych sklepow z blogami i linkami w nich oraz promocjami kup cos tam, a dostaniesz rabat na cos tam, w takim, a takim sklepie na taki i taki towar???

Ja zrobiłabym 1 porządny sklep z podziałem podobnym jak proponujesz, z podobnymi produktami, z rankingiem najlepszych lub najczęściej komentowanych itp. Dodatkowo jako zaplecze służyłyby mi mniejsze sklepiki podzielone tematycznie, blogi, serwisy z opiniami o produktach, forum, poradniki i wiele wiele innych.

hmm no dobra piszesz, ze lepiej jeden duzy sklep, ale potem piszesz, ze jednak mniejsze sklepiki, czy chodzi ci np. ze rtv i agd jako najwieksza czesc, dac w jeden sklep, a reszte w maluchy czy moze lepiej ten asortyment w mniejszych ilosciach dac w jeden duzy sklep, a te dzialy, ktore sa w miare mocne, samodzielnie walnac jako oddzielne sklepy, czyli wlasnie jakos te mniejsze sklepiki?? jesli chodzi i fora i tak dalej to juz nad tym myslalem mam juz nawet pomysla 😛 , ale jesli chodzi o sklep to jeszcze nie wiem co zrobic…

Zrobiłabym 1 duży sklep i to byłby główny serwis pozycjonowany. Cała reszta służyłaby jako zaplecze do wstawienia linków, napędzenia dodatkowego ruchu i dodatkowego źródła informacji o słowach kluczowych, na których warto się skupić w serwisie docelowym.

dzieki za sprostowanie i mam nadzieje, ze sie uda, bo wydaje mi sie taka opcja bezpieczniejsza nieco, a i chyba bedzie nieco prosciej tym zarzadzac:D mam pomysl na forum, conajmniej jedno, ale chyba jesli chodzi o fora lepiej je rozbic maksymalnie a na to wlasnie mam tez pomysl:D tak samo na strony tematyczne, dodatkowo na pewno bede sie pchac w kazda porownywarke cenowa:D zawsze to dodatkowa reklama jesli cena bedzie atrakcyjna a taki mamy zamiar:D

A masz już jakieś forum? Ja jak dotąd administrowałam kilkoma, kilka też moderowałam i jak widzę ile w to trzeba włożyć czasu i pomysłów to jednak wolałabym jedno większe.

nie, jeszcze nie mam forum, ale probowalem z kolegami nieco administrowac forum znajomego, nie jest to latwe, fakt, ale zaczne przeciez od jednego, moze bardziej precyzyjnego, potem mozna robic inne mniej precyzyjne, ale wieksze, albo inne mniejsze, ale z innej dziedziny. Na razie chce miec jedno przy sklepie, albo dosc mocno z nim zwiazane. Znajomy tak wlasnie zrobil, ma forum przy sklepie i dobrze na tym wychodzi:D forum duzo mu daje choc musze przyznac, ze swinia z niego, bo forum zalozyl ktos inny, potem tylko przeniosl na domene sklepu forum i pozwolil na uzytkowanie wspolne, potem z braku czasu glownym moderatorem zostal wlasciciel sklepu, ale renome forum i jego wiek zawdziecza calkowicie zalozycielowi. No i na 5 lecie sklepu nawet nie raczyl wlasciciel, zalozyciela forum zaprosic… dla mnie kompletne dno i swinstwo, no ale ludzie sa rozni…

Witam. Co Pani sądzi o tym by do budowania zaplecza wykorzystać systemu blogowe typy blogger.com czy blox.pl. Czy blogi (częściej lub rzadziej aktualizowane, ale z unikalnymi wpisami) to w ogóle dobry pomysł na zaplecze?

Jak najbardziej się nadają. Szczerze mówiąc uważam, że ważniejsza jest zawartość strony niż to, na jakim skrypcie jest ona oparta. A w końcu blogger.com, blox.pl itp. to zawsze coś nowego, w dodatku na nowym IP, więc zaplecze jest pod tym względem bardziej zróżnicowane.

Powiedz, dlaczego odradzasz linkować zaplecze między sobą. Załóżmy, że moje zaplecze składa się z 50 domen. Każda z unikalną treścią. Czy krzyżowanie zaplecza między sobą nie dostarczy mi BL do poszczególnych składowych (domen) zaplecza?

santino, tylko ze względu na uniknięcie ewentualnych powiązań między tymi stronami. Google nie powinno wiedzieć, że wiele stron jest tworzonych głównie w celu wsparcia strony docelowej.

cóż wszystko ładnie opisane, ale kto wie ile pracy jest do włożania aby osiągnąć dobre rezultaty powinien również wiedzieć jak cenne sa takie blogi jak ten – gdzie ktos dzieli sie swoja (niemałą zresztą) wiedzą… Pozdrawiam z kciukiem do góry!

Witaj, nurtuje mnie jedno pytanie i choć po w pisaniu go w google właśnie tu trafiłem nie znalazłem na nie odpowiedzi ( być może przeoczyłem ) mianowicie po jakim czasie linkujesz z zaplecza do pozycjonowanej strony ? Ja najpierw zawsze stawiam zaplecze i systematycznie kilka razy w miesiącu dodaje nowe artykuły z filmami, zdjęciami czasem galerie można powiedzieć ze pisze sobie blogi czy portale z newsami w między czasie je linkuję. Zawsze czekam minimum miesiąc a przeważnie dwa i dopiero linkuje do strony pozycjonowanej ze wszystkich stron razem z główną. Przynosi to w miarę dobre efekty aczkolwiek zastanawia mnie czy takie czekanie az zaplecze „nabierze mocy” ma wpływ bo przecież w przyszłości gdy zaplecze nabiera mocy to i link na nim także.
Pozdrawiam

Linkuję bardzo różnie – raz od razu, a raz czekam trochę.
„zastanawia mnie czy takie czekanie az zaplecze „nabierze mocy” ma wpływ bo przecież w przyszłości gdy zaplecze nabiera mocy to i link na nim także.”
Każda zaindeksowana strona zaczyna od pewnej minimalnej wartości.

No, przede wszystkim dzięki za wskazanie wspaniałego resource, jakim jest seomoz, którego nie znałem. Artykuł wyczerpujący, ale jak już pisałem u mandaxa, chciałbym zobaczyć wykres linkowania z zaplecza do witryn. Przecież najbardziej kłopotliwe jest pozycjonowanie np. 30 domen na raz, bo wtedy należałoby mieć jakieś 300 innych serwisów/blogów pozycjonujących (oczywiście jeśli nosisz biały kapelusz- nie czarny 😉

Schematy są bardzo różne, a ponieważ swój mam zamiar delikatnie zmienić, na razie nie mogę wskazać tego najbardziej skutecznego 🙂 Mogę tylko napisać, że stosuję piramidkę. Jak chcesz poczytać więcej na temat schematów linkowania to polecam szukanie w angielskich źródłach.

A z tymi kapeluszami to nie traktuję tworzenia zaplecza jako black hatowe. Wszystko jest dla ludzi i z każdego źródła linków można zrobić albo coś konkretnego i przydatnego dla userów, albo strony, których wyszukiwarki nie będą chciały w swoich indeksach.

Jeżeli mówimy o katalogach, to dobrze jest mieć jakąś swoją podręczną listę, lub korzystać z listy katalogów w internecie, np. takich jak: http://topkatalogi.pl lub innych – wystarczy wpisać w google „lista katalogów”, „spis katalogów”, etc. Trochę tego jest.

Tylko tak naprawde nie wiadomo czy te wszystkie „smieciaste” katalogi to dobre rozwiazanie mozna do nich ladowac ale co z tego jak takie linki moga byc nic nie warte

A w jaki sposób linkować zaplecze, a dokładnie z jakim anchorem? Z takim samym jak z zaplecza do pozycjonowanej?

Chyba lepiej wziąć się za content i robić naprawdę wartościowe strony z minimalną ilością linkowania z zaplecza. Google to doceni i o linki naturalne będzie łatwiej.

Piszesz żeby nie korzystać z narzędzi z „jakichkolwiek narzędzi Google, w tym Google Analytics” a jednocześnie nie wykluczasz umieszczania reklam Google AdSense. Czy nie uważasz że to się wyklucza. Co sądzisz o umieszczaniu Adsense na stronach zapleczowych. Nie chodzi mi o bana, ale o brak przekazania mocy jeśli zaplecze i strona zaplecza należą do jednej osoby.

Akurat zacytowałeś to, co napisał Mendax i porównałeś w tym, co ja napisałam 🙂

Ja też uważam, że lepiej jest unikać GA na zapleczu, ale jeśli już dodało się stronę do GWT czy korzysta się z AdSense, albo nawet trzyma kilka stron w subdomenach tej samej domeny to jest to już wystarczająco duże powiązanie, aby NIE unikać pozostałych.

Dziękuję za świetny wpis (i cały blog).

Mam dodatkowe pytania:

Czy google rozróżnia sytuacje gdy jest jeden duży serwis postawiony na domenie od sytuacji gdy jest kilka mniejszych serwisów na subdomenach? Czy nawet pomimo tego, że to są różne subdomeny, to gogle wie że jedna domena i traktuje je wszystkie jako jedną całość? No i czy postawienie subdomen na różnych IP coś tu zmienia?

Zgadzam sie, ze tematyka ma znaczenie ale co wtedy gdy strony, które linkuje mają słaby page rank?? Dziekuje za podpowiedź z wiikipedią… o tym bym nie pomyślał…

Nie ma znaczenia PR

Świetny artykuł dowiedziałem się z niego o wielu ciekawych rzeczach. Mam jednak pytanie na które nie mogę znaleźć konkretnej odpowiedzi. Strona która jest pozycjonowana linkuje powiedzmy z 50 katalogów dodatkowo tworze mini zaplecze np. 3 stronki o wysokiej jakości z unikalną zawartością, każda ze strony linkuje tylko do pozycjonowanej strony. Strony zaplecza dodaje do tych katalogów. Ogólnie profil linków zaplecza i strony pozycjonowanej pokrywa się w ~80% Czy za taki układ grozi filtr lub coś gorszego ? z góry dziękuje za odpowiedź 🙂

Mnie ciekawi czy dalszy rozwój branży będzie owocował całkowicie nowymi profesjami, jak na przykład zarządzanie ogromnymi zapleczami stron w ilości dziesiątek stron o bardzo dużej sile pozycjonowania. Czy ktoś już buduje takie zaplecza?nie chodzi mi o strony za automatów ale o wartościowe strony których celem jest tylko i wyłacznie przeniesienie PR na klienta Wiem że od tego są katalogi ale według mnie osobiście katalogi skończyły się jakieś 2 lata temu.

Nie zgadzam sie ze katalogi nie maja sile. Dobry katalog nawet dzisiaj potrafi dać całkiem sporo mocy.

Świetny artykuł – wielkie dzięki, że dzielisz się swoją wiedzą. Niestety nie ma jeszcze studiów z SEO, a powinny być! 😉 Mam pytanie: czy przy tworzeniu zaplecza można się ograniczyć do stron na WordPressie? Piszesz o tym, że powinny mieć one różne skrypty, a nie ukrywam, że dla mnie to wiedza tajemna 🙂 Będę wdzięczna za odpowiedź.

Dobrze napisane. A jak wygląda sprawa z zapleczem 2019 roku? Wygląda to podobnie czy jednak pingwin sprawę skomplikowal?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.