W artykule „Dlaczego pozycjonowanie to nie jednorazowa usługa” wspomniałam o tym, w jaki sposób firmy oferujące pozycjonowanie wykorzystują swoje zaplecze i dlaczego po zakończeniu umowy z klientem nie jest ono przekazywane na jego własność. Przypomnijmy sobie, że zaplecze SEO jest wykorzystywane jako pewnego rodzaju powierzchnia reklamowa tylko przez czas trwania umowy. Klient dzięki temu nie ponosi pełnych kosztów zakupu domen, hostingu, stworzenia, aktualizacji oraz moderacji tych stron, a także ich pozycjonowania. Może on jednak zdecydować się na zlecenie stworzenia zaplecza na jego własność lub też wyodrębnienie w swojej firmie zespołu, który będzie się tym zajmował.
W pierwszej kolejności zastanówmy się nad tym, jakie są plusy i minusy obu rozwiązań, czyli korzystania z zaplecza firmy SEO w porównaniu do wykorzystania własnych zasobów.
Zaplecze firmy SEO
Niewątpliwie największą zaletą korzystania z zaplecza firmy, która zajmuje się pozycjonowaniem naszej strony, jest brak konieczności ponoszenia pełnych kosztów uruchomienia, prowadzenia i pozycjonowania tych stron. Ponadto, nie musimy się wtedy martwić o ręce do pracy w naszej firmie, a tym samym o opłacenie kolejnych pracowników, którzy mieliby się zająć pozycjonowaniem. W takiej sytuacji polegamy w całości na zewnętrznej firmie i interesują nas wyłącznie efekty jej pracy.
Co jednak w przypadku, gdy nie jesteśmy zadowoleni z usług firmy, z którą dotychczas współpracowaliśmy, otrzymaliśmy lepszą ofertę od konkurencji lub po prostu nie stać nas na kontynuowanie współpracy? Po zakończeniu umowy linki prowadzące do naszej witryny znikną z zaplecza i innych serwisów, na których dalsze ich utrzymanie wiązałoby się z dodatkowymi kosztami ze strony firmy SEO, a co za tym idzie, pozycje strony najprawdopodobniej spadną. Jak bardzo? To już zależy m.in. od tego, jaki procent stanowiły odnośniki z zaplecza w całym profilu linków. Nawet jeśli zmienimy firmę i nie dopuścimy do przerwy w pozycjonowaniu, musimy być przygotowani na tymczasowe wahania pozycji, których skala zależy głównie od tego, jak wiele linków w międzyczasie zniknie i jak szybko straty w ich liczbie zostaną odrobione.
Każda taka zmiana firmy SEO odbije się zatem na pozycjach, dlatego też jednym z głównych minusów polegania wyłącznie na zewnętrznym zapleczu jest mocne uzależnienie od firmy, z którą w danym momencie współpracujemy. Kolejnym minusem jest tutaj brak kontroli nad tym, jak wygląda zaplecze i jakie linki oprócz naszych się na nim znajdują, a wśród nich mogą być przecież także linki do stron konkurencyjnych względem naszej.
Własne zaplecze
Pełną kontrolę nad zapleczem oraz brak uzależnienia od usług firmy zewnętrznej daje nam budowa własnego zaplecza. W takim przypadku ewentualna zmiana firmy SEO nie wiąże się z tak znacznymi wahaniami w pozycjach strony (chyba że korzystano w znacznej mierze z innych opłaconych źródeł linków), a jeśli postanowimy wyodrębnić w naszej firmie dział SEO, nie będzie on zaczynał on zera, tylko skupi się na rozbudowie istniejących już stron. Zalety takiego rozwiązania mogą na pierwszy rzut oka wyglądać zachęcająco, jednak po głębszej analizie nie zawsze wygląda to tak optymistycznie.
Przede wszystkim mowa tu o kosztach, czyli:
- domeny
Kosz rejestracji domeny w zależności od jej rozszerzenia to średnio od kilku do kilkudziesięciu zł (ponad 30 zł brutto), jednak jej przedłużenie to już znacznie wyższe koszta. Przykładowy cennik rejestracji i przedłużenia domeny znajduje się na stronie www.ovh.pl/domeny/ Przy 1 domenie różnica cenowa między rejestracją a przedłużeniem nie wydaje się być ogromna, jednak przy planowaniu co najmniej kilkudziesięciu domen, każda złotówka ceny jednostkowej ma znaczenie. - hosting
Przy budowie zaplecza warto zdecydować się na SEO hosting zapewniający różnorodność adresów IP. Ceny są w tym przypadku bardzo zróżnicowane i zależą głównie od ilości tych adresów. Porównanie różnych ofert można znaleźć na stronie kamski.pl/hostingi-seo.pdf.
Nie zalecam jednak utrzymywania wszystkich stron na 1 hostingu głównie ze względu na ewentualne problemy techniczne, przez które wszystkie strony mogą nagle przestać działać. Niekoniecznie musi to być również SEO hosting. Przy mniejszych ilościach stron wystarczą zwykłe hostingi bez dodatkowych IP, takie jak proste.pl czy linuxpl.com - strony internetowe
Tutaj określenie średnich kosztów jest praktycznie niemożliwe bez analizy konkretnych ofert. Można trafić na oferty stworzenia stron zapleczowych w cenie zaledwie 50 zł brutto, są też strony wymagające wykorzystania autorskich skryptów, szablonów i regularnych aktualizacji, więc ciężko byłoby ustalić górną granicę cenową. Do tego dochodzi zarządzanie tymi stronami, ich pozycjonowanie oraz dbanie o ich bezpieczeństwo.
Ceny wymienionych produktów i usług zostały określone w oparciu o wybrane polskie oferty i są cenami orientacyjnymi. Dokładne koszta mogą od nich znacząco odbiegać, gdyż zależą m.in. od wielkości zaplecza i ofert, na które się zdecydujemy. Przed podjęciem decyzji o budowie własnego zaplecza opracujmy więc szczegółowy kosztorys, w którym uwzględnimy wszystkie koszta, na jakie będziemy musieli się przygotować w każdym kolejnym miesiącu/roku. Jeśli zdecydujemy się zlecić stworzenie zaplecza zewnętrznej firmie, zwróćmy uwagę na to, czy koszty obejmują także późniejsze zarządzanie nimi oraz ich pozycjonowanie – jeśli nie, niezbędne będzie stworzenie nowych stanowisk pracy lub zlecenie tego innej firmie, co również oznacza zwiększenie kosztów.
Przedstawione powyżej informacje powinny przede wszystkim uświadomić klientów w tym, dlaczego pozycjonowanie nie należy do najtańszych usług i z jakimi kosztami na co dzień wiąże się prowadzenie firmy SEO. Pamiętajmy jednak, że mówimy tu wyłącznie o kosztach związanych z zapleczem, które jest tylko jednym z wielu źródeł pozyskiwania linków.
Kiedy warto?
Zanim odpowiem na to pytanie zacznę od tego, kiedy nie warto inwestować we własne zaplecze. Na pewno nie ma potrzeby tego robić, gdy pozycjonowana strona jest mało konkurencyjna. Koszt pozycjonowania takich stron zazwyczaj nie jest wysoki i mogłoby się okazać, że stworzenie nawet kilku stron zapleczowych może wiązać się z większymi wydatkami, niż miesięczny koszt pozycjonowania. Ponadto, przy mało konkurencyjnych frazach w znacznej części wystarczają ogólnodostępne źródła linków, więc wykorzystanie zaplecza może być w ich przypadku mocno ograniczone i skupiać się dosłownie na kilku stronach.
Jeśli jednak prowadzimy duży serwis o konkurencyjnej tematyce, w szczególności serwis komercyjny, powinniśmy rozważyć inną możliwość. W takiej sytuacji nawet chwilowe wahania w pozycjach strony w wyszukiwarkach (w szczególności Google), a tym samym w ruchu na stronie, mogą w znacznej mierze odbijać się na wysokości zarobków. Z tego względu dobrze jest mieć pełną kontrolę nad wszystkimi działaniami podejmowanymi na stronie, w tym również nad tymi związanymi z jej pozycjonowaniem. Nie każdego jednak stać na tworzenie działu SEO wewnątrz firmy, stąd też duże zapotrzebowanie na usługi zewnętrznych firm.
Posiadanie własnego zaplecza daje nam nie tylko możliwość decydowania o tym, jakie strony wchodzą w jego skład i czyje reklamy się na nich znajdują, ale także pozwoli nam szybciej uniezależnić się od zewnętrznej firmy SEO w przypadku chęci utworzenia działu specjalizującego się w pozycjonowaniu wewnątrz naszej firmy. Warto w tym miejscu nadmienić, że samo zaplecze można skutecznie wykorzystać nie tylko do pozycjonowania, ale także do zarabiania na reklamach oraz generowania ruchu na naszej stronie poprzez odpowiednie wyeksponowanie reklam. Można dzięki niemu także zbierać listy mailingowe, które w późniejszym czasie zostaną wykorzystane do wysyłki materiałów reklamowych. Takie działania pozwolą na to, aby zaplecze zarabiało na siebie, a nie było jedynie kosztem.
Podsumowanie
Na własne zaplecze powinny decydować się w szczególności te firmy, które prowadzą serwisy komercyjne i które zbliżają się do etapu, w jakim będą mogły sobie pozwolić na inwestycje związane m.in. z utworzeniem oddzielnych stanowisk pracy dla osób zajmujących się pozycjonowaniem. Nawet jeśli początkowo zaplecze będzie tworzone przez zewnętrzną firmę, prędzej czy później powinno pozostać pod opieką pracowników wewnątrz naszej firmy i właśnie przez nich powinno być rozwijane. Taka inwestycja z pewnością się zwróci – im lepsze efekty pozycjonowania, tym większy ruch na stronie, a im większy ruch, tym więcej potencjalnych klientów i systematycznie rosnące zarobki, które pokryją m.in. koszt pozycjonowania i tworzenia kolejnych stron zaplecza.
Powyższy materiał jest zaktualizowaną wersją artykułu opublikowanego w 4 części magazynu SEM Specialist (link do materiału PDF).