Jak prowadzić kampanie SEO na forach + konkurs

Kampanie na forachNie, nie użyję tutaj sformułowania „kampanie marketingu szeptanego”, bo tylko specjaliści w tej dziedzinie mogą się wypowiadać na temat tego, która z opisanych poniżej kampanii może zostać tak nazwana. Tym samym chcę od razu uciąć ewentualną dyskusję na temat nazewnictwa, która zbaczałaby z głównego tematu. Mówiąc wprost – opiszę preferowane przeze mnie sposoby prowadzenia kampanii na forach, które albo są z góry nastawione na pozyskanie linków SEO, albo w których udaje się je zdobyć bardziej w ramach „efektu ubocznego” – oczywiście jak najbardziej pozytywnego 😉

Jeśli interesuje Was temat prowadzenia kampanii na forach w kontekście tego, jakich anchorów używać w linkach, to co nieco na ten temat napisałam w artykule Linki naturalne vs nienaturalne – jest tam sporo przykładów na poprawne i błędne linkowanie.

Kampania z obrandowanych profilów

Mam tu na myśli taki rodzaj kampanii, w której albo sama udzielam się w temacie, w którym się specjalizuję, albo zlecam postowanie osobom o odpowiedniej wiedzy na dany temat, które ewentualnie można nieco doszkolić.

Przykładem może być strona z kursem języka angielskiego online. Myślę, że z kampanią reklamującą go spokojnie poradziłabym sobie samodzielnie, jednak mimo wszystko poszukałabym do niej absolwenta filologii angielskiej lub ewentualnie osoby co najmniej z certyfikatem CAE.

Główne założenia byłyby następujące:

  • wybór miejsc dyskusji – na początek wystarczyłyby ok. 3-4 fora językowe lub edukacyjne, ale z działami poświęconymi językom obcym;
  • stosowanie jednolitych ksywek na wszystkich forach – najlepiej jeśli ksywki nawiązują w pewien sposób do nazwy kursu, aczkolwiek nie jest to konieczne. Na pewno nie ma mowy o próbie podpisywania się za każdym razem innym imieniem, bo z jednej strony to zawsze wygląda na próbę podszycia się pod różne osoby, a z drugiej strony – nie ułatwi skojarzeń z promowaną marką;
  • obrandowanie profilów – mam tu na myśli przede wszystkim posługiwanie się logo serwisu w avatarze. Kolejna sprawa to uzupełnienie w profilu pola „strona www”. Dodatkowo, tam gdzie nie ma większego problemu z zamieszczaniem linków w stopce, prosiłabym o wykorzystanie stopek w celu zamieszczenia krótkiego opisu serwisu albo po prostu podlinkowania jego nazwy. Jeśli uda się zamieścić stopkę, to tym samym linki będą się znajdowały w 100% postów;
  • sposób rozmowy – i przechodzimy do najważniejszego, czyli do tego, aby głównym celem było zaprezentowanie swojej osoby jako ekspert języka angielskiego, który udziela na forach pomocy i tym samym pozytywnie wpływa na rozpoznawalność promowanego w ten sposób serwisu, a z drugiej strony, przez stopkę albo ewentualne linki w niektórych postach – zwiększa ruch na stronie. Dodam tylko, że odwołanie do strony powinno się pojawiać w postach od święta, kiedy faktycznie taka informacja będzie przydatna dla użytkownikom forum. Dodatkowym ułatwieniem w przypadku serwisów czysto informacyjnych jest możliwość wstawienia fragmentu artykułu (np. materiału o tym, kiedy stosować Past Simple, a kiedy Present Perfect) odsyłając do szczegółów na stronie.

Oczywiście wszystkie posty byłyby monitorowane w Brandle.pl, żebym miała do nich na bieżąco wgląd i mogła ewentualnie naprowadzać wykonawcę na to, w jaki sposób ma realizować kampanię.

Kampanie z próbkami

Załóżmy, że chcę przeprowadzić kampanię dla klienta, który sprzedaje karmę dla kotów. W pierwszej kolejności szukałabym osób, które mają koty (i kota na punkcie swoich kotów 😉 ), najlepiej jeśli dodatkowo prowadzą one blogi i strony na FB, które zwiększą zasięg publikowanych przez nich informacji. Ale w końcu miało być głównie o postach na forach, więc…

Główne założenia kampanii:

  • wybór miejsc – ponownie szukamy 3-4 forów zoologicznych, w szczególności tych poświęconych w całości tematyce kotów. Ważne, aby osoby wybrane do kampanii miały już na nich konta i były rozpoznawalne;
  • przekazanie próbki – osoby te w pierwszej kolejności otrzymałyby próbki karmy i zostałyby poproszone o bezpośredni feedback i ewentualnie recenzję na blogu. Następnie wypowiadałyby się na forach w sposób wskazany w kolejnym punkcie;
  • sposób rozmowy – głównym założeniem jest szczerość, czyli brak ściemniania o tym, że kociak był zachwycony karmą, jeśli faktycznie przekonał się do niej dopiero po kilku próbach. W innym przypadku każdą kampanię można łatwo spalić, a druga sprawa to że chyba nikt z nas nie chciałby sam stać po drugiej stronie i uwierzyć w fałszywą rekomendację. W postach można albo opiniować karmę, albo wskazywać stronę z ofertą otrzymania darmowej próbki, albo po prostu zapytać o opinie inne osoby. Jeśli karma jest dostępna w różnych smakach albo różne jej rodzaje są dostosowane do wieku, warto o tym wspomnieć i wyszukiwać tematów pod tym kątem. Na potrzeby kampanii warto również przygotować kupon rabatowy, który da kolejny powód do dyskusji. Jeśli opublikowane zostały inne opinie na temat karmy, można do nich odsyłać, dodatkowo wzmacniając linki z tych stron, które prowadzą do sklepu. Oczywiście, jeśli chodzi o linki, nie muszą występować we wszystkich postach, tylko tam, gdzie jest sens je zamieszczać.

Ponieważ takie działania łączą kilka celów i nie skupiają się wyłącznie na pozyskaniu linków, jest szansa na przekonanie klienta do zwiększenia budżetu na takie działania.

Nagłaśnianie akcji/wydarzeń

Załóżmy, że chodzi o promocję szkolenia dla tłumaczy, np. z obsługi najpopularniejszych narzędzi CAT. Oprócz możliwości dotarcia do bloggerów, np. przez zakup artykułu sponsorowanego albo przekazanie kilku wejściówek dla czytelników danego bloga, docieramy z informacją na fora.

Główne założenia kampanii:

  • wybór miejsc – forów specjalistycznych przeznaczonych dla tłumaczy jest niewiele, ale z kolei ci zawodowi już dawno będą doskonale obeznani w temacie narzędzi CAT. Dlatego wybieramy zarówno te specjalistyczne fora dla zawodowych tłumaczy, jak i fora językowe, na których można trafić na absolwentów filologii, którzy to dopiero zaczynają swoją karierę w tym zawodzie;
  • wybór osób – najlepiej jeśli sami znajdą się w grupie osób potencjalnie zainteresowanych szkoleniem na danym poziomie i oczywiście otrzymają darmową wejściówkę;
  • sposób rozmowy – jeśli będzie to zupełnie nowe szkolenie, to nie będzie tu w ogóle mowy o publikowaniu opinii, tylko bardziej publikowaniu postów informujących o zbliżającym się szkoleniu i zachętą do zapoznania się ze szczegółami (z linkiem, of course). W większym stopniu można się jednak skupić na samym nagłośnieniu tematu tego, dlaczego narzędzia CAT są podstawowym narzędziem pracy każdego tłumacza, jakie narzędzia są najpopularniejsze, jakie są ceny licencji itp. Mogą to być dowolne tematy związane z pracą tłumacza (chociażby zarobki, skąd pozyskiwać zlecenia, kiedy można myśleć o przejściu na własną działalność gospodarczą i wiele więcej), które w rezultacie doprowadzą do rozmowy o wspomnianych wcześniej narzędziach i tym samym dadzą powód do wzmianki o szkoleniu. Jeśli do tej pory zakupione zostaną artykuły sponsorowane, warto do nich odesłać po szczegóły i również w ten sposób zadbać o tzw. SEO PR tym bardziej, że łatwiej jest podlinkować takie materiały na anchory w postaci ich pełnych tytułów, niż linkując do strony z ofertą na frazę „szkolenia z narzędzi CAT”.

Podsumowanie + konkurs

To tylko kilka przykładów na to, jak mogą przebiegać kampanie na forach i to w taki sposób, aby nie próbować podszywać się pod klientów, robiąc z tego marną szemrankę. Jestem pewna, że sami zaproponujecie znacznie więcej pomysłów i pisząc to zdanie pomyślałam sobie o zachęceniu Was do komentowania przez mini konkurs.

W ramach konkursu nagrodzone zostaną 3 najciekawsze pomysły na kampanie, które są w całości lub częściowo nastawione na SEO i realizowane są w taki sposób, aby można z nich było zrobić fajny case. Nagrodą są 3-miesięczne pakiety Personal na Brandle.pl (każdy o wartości prawie 220 zł), a na komentarze konkursowe czekam przez tydzień, czyli do 13 listopada 2014 r. do godz. 13:13 😉

PS Konkurs został już zakończony.

Zdjęcie: yurij77

KATEGORIE: Linkowanie
Comments (22)

Kampanie na forach, to dla mnie jedno z najtrudniejszych zadań SEO. Tym chętniej czytam wszystkie wskazówki na ten temat. 🙂

Czy konkurs dotyczy tylko pomysłów na kampanie na blogach, czy wszystkich ciekawych zabiegów pozycjonowania i optymalizacji?

Konkurs dotyczy kampanii głównie na forach (ewentualnie z małą domieszką blogów).

* O, tak – chodziło mi oczywiście o kampanie na forach, a nie blogach (pomyłka).

Znam ciekawy przypadek z jednego z forów sportowych. Wyszedł raczej „niechcący”, ale może być inspiracją do podobnych działań.
Jeden z trenerów kulturystyki zaczął od zdobycia sobie renomy na forum, jako trener dobrze znający się na temacie. Z czasem otworzył swój dział na tym forum, gdzie udzielał porad, odpowiadał na pytania, a nawet prowadził eksperymenty treningowe (prowadząc za pośrednictwem forum grupy osób trenujących i dokumentujących tam swoje osiągnięcia). Hitem okazał się wątek „technikalia” – zrobiony na kształt FAQ, gdzie na pytania odpowiadał tylko ten trener (przez rok czasu ponad 2 tys. postów i niemal 130 tys. wizyt w tym jednym wątku).
Zyskał setki „wielbicieli”, którzy cenili jego porady bardziej, niż wszystkich pozostałych trenerów na tym forum. Po roku czasu pokłócił się z „władzami” forum i zamknął cały swój dział, po czym ogłosił, że zakłada własne forum.
W przeciągu kilku miesięcy zyskał dziesiątki tysiecy użytkowników, nie prowadząc zbyt dużych kampanii.

W nieco łagodniejszej formie i nie koniecznie paląc za sobą mosty – można zastosować podobną kampanię z rozmachem. Należało by:
1.wybrać jedno, bardzo popularne forum z danej dziedziny,
2. zdobyć autorytet eksperta (bez reklamy własnych usług),
3. zaproponować poprowadzenie osobnego działu (związanego bezpośrednio z tematyką forum lub jedynie stanowiącego temat pokrewny),
4. wyznaczyć sobie czas kilku miesięcy (do roku), kiedy wiele sił przeznaczymy właśnie na działalność na tym jednym forum, w tym jedym dziale,
5. w tym czasie nie szczędzimy fachowych porad z najwyższej półki, a nawet linkujemy z innych forów do swoich tematów,
6. po wyznaczonym czasie lub po osiągnięciu założonej popularności – ogłaszamy założenie własnej strony lub wprowadzenie własnej działalności usługowej,
7. nie musimy przy tym rezygnować z dotychczasowej działalności na danym forum – choć na pewno bedziemy musieli mocno ograniczyć nasze zaangazowanie czasowe w tym zakresie,
8. możemy też zaproponować „władzom” forum otworzenie działu komercyjnego, gdzie będziemy prowadzili rozmowy na temat naszych usług lub produktów (istnienie takiego działu zazwyczaj jest płatne ale często opłacalne),
9. można w takim przypadku otworzyć swoją stronę, gdzie bedą przedstawione tylko oferty, a dział dyskusyjny nad ofertami będzie wciaż na danym forum.

Ja od dawna nie robię kampanii seo na forach. Szkoda zachodu na ogólno dostępne i zaspamowane fora.

Co do 6., to jeśli będzie mocno konkurowała z tematyką forum, to takie działanie może zostać źle odebrane, np. jak reklama nowego forum o pozycjonowaniu w jednym z działów na PiO. Ale jeśli to tylko mocno zawężona tematyka, która nie zostanie uznana za konkurencyjną, to faktycznie może to dać ciekawy efekt 😉

Ja często dla klientów przy okazji działań content marketingowych zakładam na tematycznych forach profile i odpowiadam na problemy użytkowników pobieżnie na forum a do szczegółów odsyłam do artykułu opublikowanego na stronie klienta.

Ja bym jeszcze zwrócił uwage na to, czy dane forum pozwala na podlinkowanie wewnętrzne profilu. tzn. czy z ksywki w topiku z wypowiedzią jest link do naszego profilu. Najlepiej dofollow oczywiście 🙂

To prawda. Moge jeszcze dodać, że niektóre fora zarabiają na prowadzeniu działów z tematyką komercyjną, więc sprawa może być dograna od początku, albo chociaż od punktu 3.

Myślę, że te działania (kampanie) na forach można spokojnie nazwać marketingiem szeptanym.

Korzystam z brandle od jakiegoś czasu. Glownie posilkuje sie agentami z czolowki. Maja zwykle konta z dluga historia i doswiadczenie. Efekty sa zadowalajace. W niektorych przypadkach generuja duzy ruch.

Jak fora to tylko profile i jakiś neutralny komentarz bez spamu, profile się trzymają i nie są usuwane za spam 😛

Poniważ SEO zajmuję się od niedawna, więc artykuł dał mi wiele do myślenia. Trzeba więcej takich informacji

Problem jest taki, że nie na wszystkie tematy są fora. Gdzie wykazać się w temacie podnośników koszowych?

– Jak wpisałem w Google „ciekawe maszyny”, to wyskoczyło sporo stronek, blogów, gdzie ludzie chwalą się na przykład swoimi przeróbkami. Można stworzyć kilka artykułów o specyfice konstrukcji takiego podnoścnika i komentować powyższe blogi.

– Na YouTube jest jeszcze więcej takiej tematyki – linkowac do artykułów, jak w punkcie powyżej.

– Można też zakręcić się na forach dotyczących podzespołów – na przykład: elementów automatyki.

– O podnośniach, które są pojazdami specjalnymi, można też pogadać na forach o pojazdach – problemy z rejestracją takiego cuda, jak przechodzi wizyta na stacji kontroli pojazdów…

Wybaczcie krótkie opóźnienie w wynikach konkursu 😉

Zdecydowanym wygranym jest Tomek, który podał najwięcej pomysłów na takie kampanie. Oprócz niego pakiety zostaną przyznane dla Łukasza http://www.lexy.com.pl/blog/jak-prowadzic-kampanie-seo-na-forach-konkurs.html#comment-76298 i gielo http://www.lexy.com.pl/blog/jak-prowadzic-kampanie-seo-na-forach-konkurs.html#comment-76304

Zapraszam po odbiór 3-miesięcznych Personali przez zgłoszenie na stronie http://www.brandle.pl/kontakt.html

Bardzo dziękuję za wyróżnienie! 🙂
Właśnie otrzymałem informację z Brandle, że wszystko zostało aktywowane.
Idę więc szaleć po forach…
Pozdrawiam.

Gratuluję zwycięzcom 🙂

Również gratuluję 🙂

Dziękuje 🙂

Także gratuluję!!!

Fajnie że ktoś opisuje jak robić kampanie na forach nie jako SPAM tylko pod linki, a poważne działania przynoszące korzyści stronie, forum i użytkownikom.

Ciekawy artykuł, szkoda tylko że promocja na forach wymaga tyle czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright 2017 Lexy's SEO blog. All Right Reserved.