Od początku mojej zabawy z pozycjonowaniem lubiłam fora jako źródło wartościowych linków. Przede wszystkim większość projektów, jakimi dotychczas się zajmowałam, to nasze projekty firmowe lub serwisy firmy, dla której pracowałam. Tym samym, w takich przypadkach zależało mi nie tylko na poprawie pozycji, ale generalnie na generowaniu ruchu z różnych źródeł. Pisanie na forach spełniało oba te zadania – wpływało na pozycje i ruch na stronie.
We wpisie tym chciałabym pokazać, że nadal warto pamiętać o forach jako o jednym ze źródeł linków. Nie chodzi tu oczywiście o spamowanie forów, ale o faktyczne dołączenie się do dyskusji i wykorzystanie możliwości wstawienia linka pozycjonującego w stopce. Ostatnio zleciłam kilka takich kampanii dla wybranych stron zapleczowych i oto rezultaty. Celowo w czasie trwania kampanii ani na dłuższy czas przed ich uruchomieniem, nie pozyskiwałam linków z innych źródeł, aby nie zaburzały wyników.
Jak na razie nie monitorowałam kampanii odbywających się na większą skalę, dlatego niestety mogę się podzielić tylko efektami prac na dosłownie kilku forach i na przykładzie tylko tych 2 stron, z których linków nie było tak wiele. Mam jednak nadzieję, że na razie to wystarczy. Jeśli zdecyduję się na zlecenie większej kampanii, wtedy przedstawię szczegółowe statystyki wraz z odbiciem się na ruchu na stronie.
Pierwsza z kampanii została przeprowadzona na przełomie lutego i marca 2012 r. Dotyczyła strony istniejącej już kilka lat. Łącznie linkowane były 4 frazy: 3 na stronę główną, a 1 na podstronę. Poniżej znajdują się statystyki z SeoStation dotyczące 2 najważniejszych fraz.
Jak widać, dość szybko po dodaniu linków w stopkach, pozycje się ruszyły, a startując już od pozycji w top 10, skok nawet o kilka oczek odbija się widocznie na ruchu. Niestety kampania ta została wykonana tylko częściowo, stąd niewiele danych na jej temat. Mimo wszystko widać delikatny wpływ linkowania z tylko kilku domen, ale za to mocnych i tematycznie powiązanych z linkowaną stroną.
Kolejna kampania dotyczy strony powstałej całkiem niedawno i zaindeksowanej 25 lutego. Kampania rozpoczęła się 6 marca, a linkowane były 4 frazy: 3 frazy na stronę główną i 1 na podstronę. Statystyki dotyczą 3 najważniejszych fraz, na których widać największe zmiany.
A teraz zmiany pozycji reklamowanej strony dla tych fraz. Wykresy prezentują pozycje od momentu zaindeksowania strony.
Okazuje się, że fora można nieźle wykorzystać do samej indeksacji strony i poprawy jej pozycji. Ważne jest również to, że można z nich podlinkować dowolną stronę, tak więc można je doskonale wykorzystać do linkowania do podstron. W obu kampaniach skupiłam się na pozyskiwaniu samych linków pozycjonujących 😉 co widać na poniższym wykresie, ale dobrze jest różnicować rodzaj zdobywanych linków i dodać także kilka z nofollow.
Głównym problemem przy zlecaniu tego typu kampanii jest odpowiedni dobór forów. Jakiś czas temu proponowałam wymianę gotowymi listami, ale wtedy wszystko trzymałam w jednym pliku, więc nie było możliwości aktualizowania informacji takich jak ewentualne nałożenie nofollow na linki czy też zmiana PR. Teraz mam ten problem z głowy, bo całą listę mam w systematycznie aktualizowanej bazie. Na pewno zrozumiałe jest, dlaczego musiałam zakryć adresy 😉
Podsumowując, zachęcam do testowania mocy stopek na forach i stawiania ja jakość forów, a nie ich ilość.