Post zacznę od tabeli z konkretami:
Są to średnie stawki, od jakich zaczynają się zlecenia na różnego rodzaju usługi związane z pozycjonowaniem. Dane zostały opracowane na podstawie 110 odpowiedzi w ankiecie przeprowadzonej wśród użytkowników SeoStation.pl, z której wynikami można się zapoznać we wpisie Wyniki ankiety: Praca pozycjonera.
Zacznę od tego, że pomysł na ankietę zrodził się, kiedy na G+ kilka osób rozmawiało o tym, na jakich usługach można zarobić najlepiej. W dyskusji wspomniano m.in. o tym, czy warto zarabiać na handlu punktami SWL, co jak się okazuje, wg ankiety jest najmniej opłacalnym zajęciem.
Najbardziej opłacalne wg zebranych danych jest samo pozycjonowanie, jednak wymaga też sporo czasu i inwestycji chociażby w wykorzystanie swojego zaplecza, czy zakup linków bądź punktów – w zależności od tego, kto korzysta z jakich metod.
Na 2. i 3. miejscu znajdują się odpowiednio audyty SEO i konsultacje. Obie usługi wymagają wyjątkowej dokładności i doświadczenia – konsultacje w szczególności, ponieważ trzeba być gotowym na każde pytanie od klienta i być w stanie na nie odpowiedzieć. Konsultacje są też częścią audytu, który jest mocno techniczną analizą wymagającą często dodatkowych wyjaśnień.
Mimo że rozbieżność w stawkach była naprawdę ogromna, to jednak uważam, że takie uśrednione stawki można spokojnie pokazać klientom, którzy przy wyborze firmy kierują się wyłącznie ceną. Zwracam tylko uwagę na to, że kwoty te dotyczą minimalnych zamówień – zbyt wiele czynników wpływa na ostateczną wycenę, w szczególności jeśli mówimy o pozycjonowaniu, aby traktować to jako stałe stawki.
A na czym Wy najlepiej zarabiacie, lub jakiego rodzaju zleceń podejmujecie się najchętniej?