Optymalizacja title dla sklepu internetowego

Jakiś czas temu shpyo napisał na swoim blogu artykuł na temat optymalizacji tytułu strony przedstawiając proponowaną przez niego wersję. Dla strony głównej wyglądała ona następująco:

Nazwa firmy/sklepu – główne słowo_kluczowe1, główne słowo_kluczowe2 – miasto

a dla podstrony:

nazwa_działu_lub_kategorii – Nazwa firmy/sklepu
poddzial_lub_produkt – nazwa_działu_lub_kategorii – Nazwa firmy/sklepu

Moja wersja okazuje się być pod pewnymi względami podobna, jednak niektóre z elementów są wg mnie zależne od wielkości firmy czy sklepu. Niech jako przykład posłuży nam sklep komputerowy o nazwie np. Computeo z siedzibą we Wrocławiu.

Strona główna

Strona główna jest moim zdaniem jedyną, na której w pewnych przypadkach jest sens wstawiania w pierwszej kolejności nazwy sklepu. Jeśli jest on znany i ma wyrobioną markę, rozpoczęcie title od jego nazwy może być dobrym pomysłem z punktu widzenia marketingowego. Jeśli jednak takiemu przykładowemu sklepowi daleko jest np. do Komputronika, zalecałabym spojrzeć na title bardziej pod kątem SEO (w końcu zajęcie wysokiej pozycji na nazwę sklepu dla jego oficjalnej strony nie jest żadnym problemem). W takim przypadku proponuję następującą wersję:

〈title〉Ok. 3 najważniejsze słowa kluczowe – Computeo Wrocław〈/title〉

Nazwa sklepu nie znajduje się w miejscu dającym najwięcej z punktu widzenia SEO, dzięki czemu początek możemy wykorzystać dla najbardziej konkurencyjnych słów. Uwzględnienie nazwy miejscowości w title pozwoli na łączenie się głównych słów kluczowych z lokalizacją, jednak tu warto wspomnieć o 2 sprawach:

  • kolejność słów kluczowych i lokalizacji – Google radzi sobie z łączeniem słów kluczowych we frazy nawet jeśli są one rozdzielone innymi elementami, jednak bardziej korzystne pod tym względem będzie umieszczenie ich w odpowiedniej kolejności, czyli najpierw słowa kluczowe, a potem miejscowość;
  • odległość słów kluczowych od lokalizacji – im bliżej siebie się znajdują, tym więcej „powera” otrzymuje ich połączenie.

I tu rodzi się pytanie: W jakiej kolejności ustawić wybrane słowa, np. komputery, notebooki i monitory? Narzędzie propozycji słów kluczowych sugeruje w pierwszej kolejności zamieścić słowo „komputery„, jednak to właśnie one dają najlepsze połączenie z lokalizacją, czyli „komputery Bydgoszcz„. Osobiście, biorąc pod uwagę powyższe informacje, zdecydowałabym się na:

〈title〉Komputery, monitory i notebooki – Computeo Wrocław〈/title〉

Z jednej strony najbardziej konkurencyjne słowo kluczowe mam wymienione jako pierwsze, a z drugiej – mogę zacząć pozycjonowanie skupiając się na mniej konkurencyjnym, czyli „notebooki Wrocław„. Połączenie monitorów z lokalizacją jest mało konkurencyjne, dlatego zostawiłam to słowo po środku.

Kategorie i podkategorie

W tym przypadku proponuję wykorzystać lokalizację w większym stopniu niż na stronie głównej:

〈title〉Notebooki Wrocław – Computeo〈/title〉

Zyskujemy w ten sposób najmocniejsze połączenie nazwy kategorii z lokalizacją, a na nazwę sklepu też jest miejsce. Zastanowiłabym się jeszcze nad zamianą nazwy sklepu na 3 najważniejsze frazy dla tej kategorii, np.:

〈title〉Notebooki Wrocław – Notebooki Asus, Toshiba i Acer〈/title〉

Mogą być one wybrane albo na podstawie ilości produktów w wybranych podkategoriach (w takim przypadku promujemy frazy z największym asortymentem), albo na podstawie dostępnych narzędzi, które zbadają trendy wyszukiwania, np. Google Trends. To, czy będzie to aktualizowane ręcznie czy automatycznie, to już decyzja webmastera, a co w ten sposób zyskujemy? O tym za chwilę.

Został nam title dla podkategorii, czyli np. dla notebooków Asusa. W tym przypadku nazwę miejscowości znowu wyrzuciłabym na koniec, ponieważ z nazwą podkategorii i tak nie tworzy zbyt mocnej frazy:

〈title〉Notebooki Asus – Computeo Wrocław〈/title〉

Jaki efekt daje nam użycie w niektórych przypadkach tych samych słów kluczowych na różnych podstronach? Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z myślą, nasza strona zajmie 2 pozycje zamiast 1 (przykład poniżej):

W tym miejscu warto wspomnieć o czymś jeszcze. Jeśli title skonstruowane są w inny sposób i ciężko jest się przebić z jakąś frazą z nazwy kategorii na wysoką pozycję, uwzględnienie jej fragmentu w title strony głównej lub wyższej kategorii może ją w ten sposób podkleić. W taki sposób można skoczyć z końcówki top 40-50 do top 10 pod warunkiem, że strona główna lub wyższa kategoria jest wystarczająco mocna.

Nie oznacza to oczywiście, że powinno się optymalizować wiele podstron na te same keywordy. Tego typu zabiegi należy stosować w przypadkach, gdy ma to sens, jednak nadal ma zastosowanie zasada dostosowywania title do zawartości konkretnej podstrony.

Podstrony produktów

Przy wyborze schematu title w pierwszej kolejności wypada sprawdzić jak wyglądają nazwy produktów. W przypadku sklepu komputerowego zazwyczaj nazwa nie zawiera słowa „notebook”, więc do wyboru proponowałabym 2 wersje:

〈title〉Asus Eee PC 701 – Notebooki Asus〈/title〉

W tym przypadku jest to nazwa produktu + nazwa kategorii. Można jednak dla każdej kategorii stworzyć jej nazwę w liczbie pojedynczej (w tym przypadku „notebook”) i wstawiać ją na początku, np.:

〈title〉Notebook Asus Eee PC 701 – Notebooki Asus〈/title〉

albo

〈title〉Notebook Asus Eee PC 701 – Computeo Wrocław〈/title〉

Z marketingowego punktu widzenia można byłoby się zastanowić nad uwzględnieniem cen produktów w tytułach pod warunkiem, że nie są wygórowane i nie odstraszą potencjalnych klientów.

Podsumowanie

Ostateczna decyzja w sprawie optymalizacji title powinna zapaść dopiero po dokładnej analizie nazw kategorii, podkategorii i produktów, po sprawdzeniu konkurencyjności poszczególnych nazw wraz z ich połączeniami z lokalizacjami czy też wspomnianymi liczbami pojedynczymi. Należy również sprawdzić, czy w title (np. tych ze wspomnianymi 3 najważniejszymi frazami z nazw podkategorii) powinna być uwzględniona sezonowość. Tak dokładna analiza i poprawna optymalizacja zarówno title, jak i pozostałych elementów wpływających na pozycję w wynikach wyszukiwania, pozwala na bardzo dobry start w serpach. Zaproponowane tytuły służą również (tak naprawdę od tego należałoby zacząć) internautom odwiedzającym stronę, gdyż zawierają najważniejsze informacje o zawartości każdej z podstron. Takie tytuły nie są przesycone różnymi słowami kluczowymi czy też kilkukrotnym powtórzeniem tego samego słowa, więc internauci dobrze je odbierają.

Bardzo chętnie zapoznam się z Waszymi radami na ten temat.

KATEGORIE: Optymalizacja stron, Pozycjonowanie stron
Comments (15)

Witam,

Nie bardzo rozumiem po co dodawać lokalizację.
Szkoda miejsca.

Narzędzia AdWordsowe pokażą, dlaczego warto 😉 Poza tym w schemacie podanym przeze mnie i tak w większości nie wykorzystuję nawet tych 65 znaków, więc wolnego miejsca jest całkiem sporo.

Sklep komputerowy jest idealnym przykładem, w którym optymalizacja pozwala dość sporo wycisnąć. Szczerze mówiąc bardzo chętnie podjęłabym się pozycjonowania takiego sklepu. Kiedyś miałam chwilowo z takim styczność i frazy z lokalizacją generowały sporo ruchu.

Nie powinno być shpyo? 😉

Powinno powinno 🙂

Widzę, że mój nick jest dość problematyczny :). Co do optymalizacji TITLE, to każdy ma swoją filozofię. Twój sposób też jest dobry, dzięki tym „podczepieniom” pod konkretne frazy.

shpyo, tym razem to naprawdę była przypadkowa literówka 😉 Ale kiedyś faktycznie przestawiałam literki w Twoim nicku i nie wiedziałam, że popełniam błąd.

Co do tematu optymalizacji to zawsze fajnie móc porównać ze schematami innych i ewentualnie wprowadzić zmiany u siebie.

Przy optymalizacji „title” nalezy wspomnieć też o description, ktore slabo wplywa na pozycje w SERPach ale można sprawnie go wykorzytac do zachęcenie użytkownika do kliknięcia ( podanie ceny, zachęcenie do wykonania „akcji’ )

Konkretnie i na przykładzie
tego trzeba było, bardzo wartościowa tekturka
Jednak przyznam że również nie rozumiem istotności geolokalizacji dla sklepu internetowego, żyjącego z handlu w wirtualu

Jeśli sprzedaż online jest prowadzona równolegle z offline, pozycjonowanie na frazy lokalne jak najbardziej ma sens.

Podoba mi się Twoja wizja, bo stosuję bardzo podobną;)

Niestety, czasem właściciel sklepu, ma swoją „wizję” tytułu strony, i stanowczo nie chce się zgodzić na zmiany… .

Zgadzam się w 100% z Twoimi spostrzeżeniami.

Po raz kolejny wracam do tego artykułu i wskazówek Twoich oraz shpyo – bardzo proszę o rozwianie moich wątpliwości: Czy ma to jakieś znaczenie jeśli frazy z title rozdzielę na mniejsze? Weźmy np. title: „Szablony stron – gotowe strony do pobrania” – czy jeśli przedstawimy go w takiej postaci -> „Szablony stron – gotowe strony – do pobrania” to czy nie zyska na tym i pierwsza i druga fraza?

Najmocniejsza będzie fraza, która pozostanie nierozdzielona, tj. „szablony stron”. Ale dodatkowo połączy się ona z „do pobrania”, jednak rozdzielona w ten sposób fraza „szablony stron do pobrania” będzie słabsza, niż gdyby od niej zaczynał się tytuł.

[…] na stronie Shpyo pt.: „Optymalizacja tytułu strony” i drugi na stronie Lexy pt.: „Optymalizacja title dla sklepu internetowego” dzięki którym poszerzysz swoją wiedzę na ten […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.