Dostosowanie skryptu sklepu do potrzeb SEO – cz. I

W dotychczasowej pracy nad optymalizacją stron internetowych pod kątem SEO wielokrotnie spotykałam się z sytuacjami, w których prace optymalizacyjne miały być wykonane dopiero po publikacji strony w internecie. O ile w przypadku niewielkich stron statycznych zalecane zmiany mogły być wprowadzone dość sprawnie, o tyle przy sklepach internetowych mogą one wymagać gruntownej przebudowy skryptu. W praktyce często okazuje się, że wiąże się to z dodatkowymi pracami programistów mającymi na celu dostosowanie sklepu do wytycznych przekazanych przez specjalistę SEO, a co za tym idzie – dodatkowymi kosztami.

W poniższym artykule postaram się przedstawić elementy, na które należy zwrócić szczególną uwagę na etapie pisania silnika sklepu. Dzięki temu, do późniejszych prac optymalizacyjnych może wystarczyć przekazanie odpowiedzialnej za to osobie dostępu do panelu administracyjnego, w której będzie ona miała możliwość dostosowania sklepu pod kątem SEO bez ingerencji programisty (np. ustalić strukturę metatagów i zawartość nagłówków). Artykuł jest skierowany głównie do programistów, dlatego też zamiast analizowania wszystkich możliwości korzystnych z punktu widzenia SEO, przedstawiłam proponowane przeze mnie rozwiązania.

Wstęp

Myśląc o przygotowaniu skryptu sklepu internetowego z uwzględnieniem potrzeb SEO, istotne jest skupienie się na sposobie zarządzania kategoriami i produktami sklepu. To właśnie one będą głównym obiektem zainteresowań specjalisty ds. SEO.

Zmienne dla kategorii i produktów

Dobrą praktyką przy optymalizacji kategorii i produktów jest stosowanie schematów (np. metatagów) z wykorzystaniem zmiennych. W związku z tym należy zadbać o udostępnienie takich danych w dodatkowych polach. Główne zakładki, z których będzie korzystał specjalista ds. SEO, to:

  • drzewo kategorii (i ewentualnie lista produktów), w którym będzie on mógł uzupełnić dane w wymienionych poniżej polach;
  • panel SEO – na podstawie dostępnych zmiennych (m.in. tych w drzewie kategorii) będą w nim ustalane schematy dla title i description dla poszczególnych rodzajów podstron.

Poniżej przedstawiona została proponowana lista pól dostępnych dla edycji kategorii:

  • nazwa (np. Maty edukacyjne);
  • kategoria nadrzędna w przypadku wielopoziomowego podziału kategorii (np. Zabawki dla dzieci);
  • nagłówek (np. Maty edukacyjne dla dzieci);
  • liczba pojedyncza (np. Mata edukacyjna);
  • alias (np. maty-edukacyjne);
  • opis.

Edycja kategorii w sklepie

Liczba kategorii sklepu jest ograniczona i uzupełnienie dodatkowych danych nie powinno stanowić problemu. W przypadku produktów, uzupełnienie wszystkich dodatkowych pól jest już zdecydowanie trudniejszą sprawą, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby opcjonalnie też się tam znalazły. Mogą to być m.in.:

  • nazwa;
  • producent;
  • kategoria główna;
  • dodatkowe kategorie (opcjonalnie, o ile zachodzi potrzeba przyporządkowywania produktu do kilku kategorii);
  • alias;
  • opis.

Przejdźmy teraz do wyjaśnienia, w jaki sposób wspomniane powyżej pola mogą zostać wykorzystane do optymalizacji strony sklepu pod kątem SEO.

Optymalizacja TITLE

Jednym z kluczowych elementów na stronie wpływających na jej pozycję w wyszukiwarkach jest zawartość tagu title. Kategorie są zazwyczaj optymalizowane pod kątem ich nazw, tak więc ich tytuły będą zawierały nazwy kategorii (np. Maty edukacyjne). W tytule kategorii można również wykorzystać nazwę kategorii nadrzędnej (np. Maty edukacyjne – Zabawki dla dzieci). W przypadku podstron konkretnych produktów, można zastosować ich liczby pojedyncze wraz z pełną nazwą produktu (np. Mata edukacyjna „Las Tropikalny” K4562), a także nazwą producenta (np. Mata edukacyjna „Las Tropikalny” K4562 Fisher Price).

Jak widać, dzięki dostępnym dla każdej kategorii polom, można dostosować schemat title do potrzeb danej branży i zawrzeć w nim najbardziej istotne informacje.

Zmiana nazw kategorii i produktów

Czasem może zajść potrzeba zmiany nazwy kategorii, np. na bardziej odpowiednią pod kątem SEO. W takim przypadku należy zadbać o to, aby nie wpływała ona na zmianę aliasu wykorzystanego w adresie URL. Podobna sytuacja dotyczy produktów – ewentualna zmiana ich nazwy nie powinna automatycznie zmieniać ich aliasów. Gdyby każda taka zmiana wpływała na wygląd adresu URL do podstrony kategorii czy produktu, konieczne byłoby zastosowanie przekierowania 301 na nowy adres – tylko w ten sposób możliwe byłoby poinformowanie wyszukiwarek o zmianie adresu.

Ponadto, w przypadku podstron produktów mamy do czynienia z jeszcze jedną ważną sprawą. Jeśli w adresie URL do podstrony produktu znajduje się nazwa kategorii, nie można dopuścić do sytuacji, w której ten sam produkt byłby dostępny pod kilkoma adresami, w zależności od przypisanej do niego kategorii (np. w kategorii Maty edukacyjne i Wyprzedaż). Taka sytuacja doprowadziłaby do powielania treści w obrębie tego samego serwisu – ten sam produkt byłby dostępny pod adresami w stylu domena.pl/maty-edukacyjne/las-tropikalny.html i domena.pl/wyprzedaz/las-tropikalny.html). Aby uniknąć tego problemu, należy:

  • zrezygnować z wykorzystywania aliasu kategorii w adresie do podstrony produktu;
  • pobierać do adresu URL tylko alias kategorii głównej, tzn. najważniejszej.

Tym sposobem doszliśmy do tego, w jaki sposób zostaną wykorzystane pola z aliasem (zarówno kategorii, jak i produktu) i kategorią główną produktu.

Optymalizacja treści

Kolejnym elementem mającym wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach jest treść na stronie, również ta zawarta w nagłówkach. Do dyspozycji mamy aż 6 stopni nagłówków (H1-H6), dlatego na podstronach kategorii jeden z nich może zawierać nazwę zbliżoną (np. mniej konkurencyjny synonim) – umożliwi to optymalizację takiej podstrony pod kątem większej ilości fraz.

Treścią na stronie, oprócz informacji o dostępnych produktach, mogą być również opisy kategorii i produktów. Sklepy internetowe korzystają w dużej mierze z opisów produktów dostarczonych przez producentów, co nie jest korzystne z punktu widzenia SEO – wyszukiwarkom zależy na promowaniu treści oryginalnych i w pełni unikalnych. Uzupełnienie pola z opisem pozwoli urozmaicić zawartość podstrony kategorii. Z kolei dodanie pola z opisem dla poszczególnych produktów pozwoli na dowolne modyfikacje dostarczonych w ten sposób tekstów, lub też ich całkowitą zmianę, np. dla najpopularniejszych produktów. Tym sposobem sprawiamy, że podstrony kategorii są w pełni wartościowe w „oczach” wyszukiwarek, ponieważ zawierają autorskie opisy kategorii i unikalne zajawki opisów produktów, co dotyczy również podstron produktów.

Panel edycji kategorii, oprócz zaproponowanych na początku pól, powinien udostępniać również możliwość indywidualnych zmian metatagów (title, description i keywords) dla każdej z nich.
Edycja metatagów kategorii w sklepie
Takie rozwiązanie daje dużą swobodę pozycjonerowi oraz pozwala na indywidualne podejście do optymalizacji kategorii lub popularnego produktu. Jeśli pola te nie zostaną uzupełnione, metatagi powinny być uzupełniane zgodnie ze schematem w panelu SEO, o którym wspomniałam na początku, a który omówię bardziej szczegółowo w kolejnej części tego artykułu.

KATEGORIE: !Wyróżnione, Optymalizacja stron, Pozycjonowanie stron
Comments (8)

„dodatkowe kategorie (opcjonalnie, o ile zachodzi potrzeba przyporządkowywania produktu do kilku kategorii)”

Jeżeli produkt będzie w kilku kategoriach to to wygeneruje duplikaty. Jeden produkt z tą samą treścią będzie dostępny pod kilkoma różnymi adresami. Nazwa kategorii w title nie pomoże za bardzo.

pozdr

Dlatego w sekcji „Zmiana nazw kategorii i produktów” napisałam, żeby albo nie stosować aliasa kategorii w URLu do produktu, albo stosować tylko alias głównej kategorii. Nie będzie wtedy mowy o powielaniu treści, bo bez względu na to, z jakiej kategorii trafi się na produkt, jego adres zawsze będzie taki sam.

Nie napisałaś nic o tagach. Czy będziesz o tym pisać w następnej części?

Dobry artykuł, wiele cennych informacji które w większości mam wdrożone ale jeszcze trochę poprawek muszę wprowadzić.

Dzięki i czekam na kolejną część.

„Nie napisałaś nic o tagach.”
Nie planowałam poruszać ich tematu, ale zastanowię się nad tym. 2 część artykułu muszę jeszcze dokończyć i chciałabym poruszyć najważniejsze kwestie (żeby opisać wszystko, musiałaby z tego powstać książka ;-)), więc z chęcią poznam Wasze sugestie na ten temat.

Lexy, dziękuję ci za ten wpis jednak proszę o wyjaśnienie.
U mnie jeden produkt występuje w kilku kategoriach jednak w adresie URL nie występuje nazwa kategorii. Czy u mnie także to źle wpływa?

„Czy u mnie także to źle wpływa?”
Jeśli bez względu na to, skąd trafisz na dany produkt, adres będzie taki sam to nie będzie żadnego problemu.

Wyczerpujący wpis. Nic dodac nic ując.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.