Dobór fraz lokalnych

Dawno nie było technicznych tematów, a ponieważ właśnie jestem w trakcie aktualizacji jednego z kursów, postanowiłam zamieścić tu fragment dotyczący dobory lokalnych słów kluczowych. Pochodzi on z kursu na poziomie średniozaawansowanym, chociaż sam temat nie należy do wybitnie trudnych, ale jest uzupełnieniem całego działu o doborze fraz.
W pierwszej kolejności powinniśmy zdefiniować, czym są frazy lokalne (inaczej „frazy regionalne”). Poniżej znajdują się 2 przykłady:

  • biuro rachunkowe Olsztyn
  • biuro rachunkowe (w przypadku gdy interesują nas wysokie pozycje wśród mieszkańców Olsztyna)

Typowe frazy lokalne – definicja

Biuro rachunkowe Olsztyn” to typowa lokalna, która w swojej nazwie zawiera nazwę miejscowości. W wynikach wyszukiwania Google możemy się zatem spodziewać stron biur w Olsztynie (i ewentualnie z pobliskich miejscowości), w tym również wyświetlenia wyników z map Google. Wyniki lokalne (w omawianym przypadku z Olsztyna) uzyskamy niezależnie od naszej lokalizacji, ponieważ lokalizację tę wymusiliśmy przez zamieszczenie jej nazwy we frazie.

Dobór typowych fraz lokalnych

W ich przypadku, po prostu wpisujemy w dostępnych narzędziach pełną frazę zawierającą miejscowość, np. biuro rachunkowe Olsztyn i otrzymujemy dane dotyczące liczby jej wyszukiwań wraz z konkurencją.
biuro-rachunkowe-popularnosc
A co z frazą typu biuro rachunkowe w Olsztynie i innymi, które zawierają odmiany miejscowości? Ich statystyki będą się prezentowały znacznie gorzej, mimo że w treści strony bardziej naturalnie brzmi fraza z odmianą. Na szczęście wyszukiwarki dobrze sobie radzą z rozpoznaniem, że chodzi o bardzo zbliżoną frazę, więc nie ma potrzeby, aby za wszelką cenę starać się zamieścić w opisie strony frazę w postaci biuro rachunkowe Olsztyn. Dla niej przewidziane jest przede wszystkim miejsce w tytule i anchorach części linków.

Jest jeszcze jedna kwestia, która dotyczy serwisów ogłoszeniowych zawierających oferty
z różnych lokalizacji. Chodzi o to, że warto optymalizować osobno podstronę kategorii i jej połączenie z lokalizacjami.

Zaprezentuję to na przykładzie:

  • twojfachowiec.net/szkoly-jezykowe – Kursy językowe
  • twojfachowiec.net/szkoly-jezykowe,warszawa,mz – Kursy językowe Warszawa

Sprawdzając w pierwszej kolejności popularność fraz kursy językowe i szkoły językowe, bardziej popularna okazała się ta pierwsza i dlatego to ona została przypisana do podstrony kategorii. Czy ta sama zasada sprawdzi się przy połączeniach z lokalizacjami?
szkoly-jezykowe-lokalnie
Na powyższym obrazku widać, jak prezentowały się statystyki wyszukiwań dla tych fraz z wybranymi miejscowościami. W tym przypadku bardziej opłaca się łączyć z nazwami miejscowościami frazę szkoły językowe. Stąd też propozycja dla twojfachowiec.net/szkoly-jezykowe,warszawa,mz powinna zostać zmieniona z Kursy językowe Warszawa na Szkoły językowe Warszawa.

Jak widać, nie zawsze opłaca się wstawiać na sztywno schemat w postaci:
%categoryName% %location%
który na samej kategorii wyświetli tylko jej nazwę, a na połączeniu z miejscowością, dopisze ją na końcu. Korzystajmy więc z rozszerzonych możliwości i zaplanujmy w skrypcie miejsce na osobne tytuły kategorii i dla ich połączeń z lokalizacjami. To da nam większą elastyczność przy optymalizacji i dłuższy ogon fraz.

Frazy ogólne kierowane na wybraną lokalizację – definicja

Jeśli biuro rachunkowe świadczy usługi wyłącznie stacjonarnie, a w Olsztynie ma swoją siedzibę, to powinno nam zależeć na wysokich pozycjach także dla frazy „biuro rachunkowe„, ale tylko dla osób wyszukujących tej frazy w Olsztynie. Nie ma bowiem sensu walczyć o wysokie pozycje dla pozostałych lokalizacji, skoro biuro obsługuje tylko (lub głównie) klientów ze swojej lokalizacji.

Dobór fraz ogólnych kierowanych na lokalizację

Tutaj jest drobna różnica w sposobie wyszukiwania propozycji fraz. W takiej sytuacji korzystając z Keyword Plannera, należy wypisać listę fraz ogólnych i dodatkowo skorzystać z opcji kierowania na lokalizację. Domyślnie wpisana jest Polska.
kierowanie-na-lokalizacje
Wystarczy to zmienić, wybierając konkretną lokalizację, np. w postaci nazwy miejscowości.
I tak fraza „biuro rachunkowe” z ustawionym kierowaniem na całą Polskę, ma 6600 wyszukiwań miesięcznie. Jednak po zmianie kierowania na Olsztyn, liczba ta zmniejsza się do zaledwie 70, w Łodzi jest to 170, a w Warszawie 1900 wyszukiwań miesięcznie.

W rzeczywistości nikt nie uzyska na takie frazy dokładnie tyle wyświetleń, ile wskazuje kierowanie na Polskę, ponieważ każdy internauta zobaczy wyniki dostosowane do jego lokalizacji. Dlatego właśnie pozycjonując stronę o zasięgu lokalnym, ale decydując się na pozycjonowanie fraz ogólnych, musimy uwzględnić dane tylko z naszej lokalizacji. W końcu inne wyniki zobaczę ja, a inne osoby z innych miejscowości niż Olsztyn. Na dowód tego poniżej prezentuję wyniki dla frazy „biuro rachunkowe„, abyście mogli je porównać ze swoimi.
biuro-rachunkowe-olsztyn
Zwracam uwagę, że fraza ta nie zwraca identycznych wyników, co fraza „biuro rachunkowe Olsztyn”, aczkolwiek spora ich część się pokrywa.

KATEGORIE: Optymalizacja stron, SEO copywriting
Comments (10)

Teraz AdWords podpowiada też szacunkową ilość kliknięć. Przydatna rzecz do szacowania potencjalnej ilości klientów.

Panorama w TOP1? Coś olsztynianie słabo walczą w serpach… 🙂

Żeby uzyskać taki sam efekt jak strona biura rachunkowego Amadeusz (2 i 3 miejsce w google), to strona musi być pozycjonowana na podstronę i stronę główną, czy też wystarczy linkować podstronę + dobrze zoptymalizować.

To głównie zasługa optymalizacji, chociaż linkowanie powinno wzmocnić ten efekt. Nigdy jednak nie ma pewności, kiedy Google zdecyduje się na wyświetlanie 2 adresów z tej samej domeny, a kiedy tylko 1.

Wydaję mi się że aby uzyskać bardzo zadowalający efekt, warto linkować podstronę, z wartościową treścią. A dlaczego, ponieważ na stronie głównej mało atrakcyjna jest opowieść o naszym biurze księgowym. Wy pozycjonowałem już tak kilkanaście stron lokalnie i to działa. Kilka stron do dnia dzisiejszego trzymają się w top10. BTW z fraz wynika że biura księgowego nie szukamy w internecie :D, są branże gdzie ilość wyszukiwań jest zadziwiająca.

Dokładnie, odpowiednia optymalizacja i dobre linki i wysokie prawdopodobieństwo wystąpienia takiego efektu.

+1. Zwłaszcza, że teraz często na stronie głównej jest bardzo mało treści, głównie bannery.

Warto przede wszystkim optymalizować witrynę. Na frazy lokalne nawet średnio trudne w większości wypadków to wystarczy.

Damian nie warto bo klient kiedyś zrezygnuje i jak to cofniesz? Tylko linkowanie bez optymalizacji chroni przed tym

Dobry dobór fraz lokalnych jest bardzo ważny dla mniejszych firm. Często nawet na lokalnym rynku konkurencja jest bardzo duża i wtedy trzeba szukać szczegółowych fraz, zawężonych do danej lokalizacji. Bez optymalizacji strony docelowej, dobre wyniki są bardzo trudne do osiągnięcia, szczególnie przy ograniczonym budżecie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.